همشهری آتلاین: نیروی دریایی روسیه با موفقیت یک موشک جدید بالستیک بین قاره‌ای را آزمایش کرد.

روسیه موشک بالستیک قاره‌ پیما آزمایش کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، زیردریایی هسته‌ای الکساندرنوسکی روز جمعه یک موشک بولاوا (Bulava) از یک پایگاه زیردریایی در دریای بارنتس شلیک کرد.

کلاهک‌های موشک مذکور به اهداف مورد نظر در برد مورد آزمایش به شبه جزیره کامچاتکا در شرق روسیه رسید. موشک بولاوا طی دهه گذشته بارها آزمایش شده بود اما موفق عمل نکرده بود و همین امر تردیدهایی را در گران ترین پروژه تسلیحاتی روسیه به وجود آورد.

راه‌اندازی این پروژه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی بی‌سابقه است و اخیرا آزمایش‌های موشک بولاوا موفق بوده و نیروی دریایی روسیه هم اکنون سه زیردریایی هسته‌ای کلاس بورئی (Borei) در اختیار دارد که به موشک بولاوا مسلح شده است. در مجموع قرار است هشت زیردریایی کلاس بورئی ساخته شود.

پیشترنیز در 29 اکتبر موشک بولاوا از زیردریایی هسته‌ای یوری دولگو روکی شلیک شده بود و شلیک روز جمعه در واقع تاییدی بر کارآمدی و توانایی موشک بولاوا بود و مقام‌های روسی می‌گویند که این موشک بخش اصلی بازدارندگی هسته‌ای روسیه محسوب می‌شود.

از آنجایی که زیردریایی‌های هسته‌ای ساخت شوروی به پایان عمر مفید خود نزدیک می‌شوند، کرملین زیردریایی‌هایی را برای جایگزینی آن‌ها ساخته است و 250 تریلیون روبل (بیش از 400 میلیارد دلار) بر روی تسلیحات جدید تا سال 2020 هزینه می‌کند.

طبق گزارش رسانه‌های روسیه، موشک بولاوا بیش از 8000 کیلومتر برد دارد و می‌تواند 10 کلاهک هسته‌ای حمل کند.

کد خبر 279503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha