پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی اعلام حکم تبرئه قاتل سفیدپوست آمریکایی که یک نوجوان غیرمسلح سیاهپوست را با گلوله کشته بود، اعتراضات سراسری در ایالات متحده آمریکا به روز سوم وارد شد و حدود ۴۰۰ نفر از معترضان دستگیر شدند.

fergusen

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در سومین شب از اعتراضات سراسری در آمریکا به حکم تبرئه «دارن ویلسون» افسر سفیدپوست که چند ماه پیش «مایکل براون» نوجوان سیاهپوست آمریکایی را به ضرب گلوله کشته بود، صدها آمریکایی در شهر فرگوسن به خیابان‌ها آمدند و خشم خود را به رفتارهای تبعیض‌آمیز و خشونت‌بار پلیس کشورشان نشان دادند.

شبکه ان بی سی گزارش کرد که حدود 200 معترض آمریکایی در خیابان‌های فرگوسن چهارشنبه شب (دیشب) تجمع کردند و شعارهایی علیه خشونت پلیس سردادند.

  • افسر پلیس قاتل احتمالاً استعفا می‌کند

«نیل برونتراگر» وکیل مدافع «دارن ویلسون» قاتل سفید پوست آمریکایی که «مایکل براون» را به ضرب گلوله کشت اعلام کرد که این افسر پلیس سفیدپوست قصد دارد استعفای خود را از اداره پلیسی که در آن کار می‌کرده، اعلام کند و احتمالاً به طور کلی شغل پلیس بودن را کنار گذارد.

وی به شبکه سی ان ان گفت: الان مسئله استعفا کردن و نکردن ویلسون نیست بلکه موضوع زمان استعفای او می‌باشد. او هم‌اکنون در مرخصی با حقوق است و بحث‌هایی در حال حاضر صورت گرفته است که او به صورت دوستانه از دپارتمان پلیس جدا شود.

  • تظاهرات هزاران نفری در حمایت از مردم فرگوسن در لندن به خشونت کشیده شد

هزاران نفر از مردم انگلیس در حمایت از مردم فرگوسن و در اعتراض به رفتار تبعیض‌آمیز پلیس چهارشنبه شب به خیابان‌های مرکز لندن آمدند و اعتراض خود را به حکم هیأت منصفه آمریکا در تبرئه «دارن ویلسون» قاتل سفیدپوست اعلام کردند.

معترضان د ر حالی که شمع‌های روشن به دست داشتند و حدود پنج هزار نفر نیز می‌شدند در مقابل سفارت آمریکا در لندن تجمع کردند و به احترام «مایکل براون» نوجوان سیاهپوست آمریکایی که به قتل رسیده بود، یک دقیقه سکوت کردند.

پس از آن، این تظاهرات به خشونت کشیده شد و برخی از معترضان موانع را از میان برداشتند و بمب‌های دودزا پرتاب کردند و با مأموران پلیس در میدان پارلمان در نزدیکی پارلمان این کشور درگیر شدند که البته گزارش‌ها حاکی از آن است که کسی در این اعتراضات دستگیر نشد.

یکی از معترضان به راشاتودی گفت: «جوانان این کشور یک ترس بزرگ دارند و آن این است که دولت به دنبال رفع نیازهای آن نیست».

  • فرماندار میسوری حاضر به تجدیدنظر در حکم قاتل براون نشد

علیرغم اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا، «جی نیکسون» فرماندار میسوری ظاهراً درخواست معترضان مبنی بر تجدیدنظر هیأت‌ منصفه در رأی صادره برای ویلسون را رد کرد و گفت هیچ تجدیدنظری صورت نخواهد گرفت.

  • خبرنگاران روس مورد حمله قرار گرفتند

شبکه «ریانووستی» گزارش کرد که دو خبرنگار که یکی از آنها یک شهروند روس و خبرنگار «ریانووستی» بود و دیگری یک انگلیسی و خبرنگار پایگاه روسی «اسپوتنیک» بود در جریان اعتراضات فرگوسن مورد حمله قرار گرفتند ولی پلیس به آنها کمک نکرد تا بتوانند سوار برخودروهایشان بشوند و بعداً مشخص شد که خودروی آنها هم در جریان خشونت‌های فرگوسن به آتش کشیده شده است.

  • اعتراضات مسالمت‌آمیز به خشونت کشیده شد

شبکه بی بی سی گزارش کرد که اغلب اعتراضات سه شنبه شب تا صبح چهارشنبه مسالمت‌آمیز بوده اما در «اوکلند» کار به شورش خیابانی کشید و معترضان آتش روشن کردند و شیشه‌های یک بنگاه فروش خودرو، چند رستوران و مغازه دیگر را شکستند.

در «مینیاپلیس» نیز راهپیمایی آرام هزاران نفر، با تصادف یک خودرو با یکی از معترضان و بعد برخورد با گروهی معترض دیگر همراه بود.

  • ساختمان شهرداری «سنت‌لوئیس» به اشغال معترضان درآمد

گزارش‌ها حاکی از آن است که چندین نفر از معترضان به ساختمان شهرداری «سنت‌لوئیس» وارد شدند و ساختمان را به اشغال خود درآوردند و بیش از 100 نیروی پشتیبانی به این محل اعزام شدند.

معترضان شعار می‌دادند که «شرم بر شما» و وارد شهرداری شدند و دو نفر از معترضان در ساختمان شهرداری دستگیر شدند.

  • دستگیری صدها معترض آمریکایی

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که مأموران پلیس شب گذشته دهها نفر را در حومه لس‌آنجلس بعد از آن دستگیر کردند که در سومین شب از اعتراضات به تظاهرات خود ادامه دادند و اعتراضان را به تیراندازی پلیس میسوری به نوجوان سیاهپوست ابراز کردند.

«رادیو فردا» نیز در این‌باره گزارش کرد که مأموران گارد ملی و پلیس آمریکا در جریان ناآرامی های شهر فرگوسن و شماری دیگر از شهرهای این کشور، ‌بیش از 400 نفر را بازداشت کردند.

شبکه بی بی سی نیز گزارش کرد که در در لس‌آنجلس نیز 130 معترض به اتهام اختلال در نظم عمومی دستگیر شده‌اند.

  • ناراحتی خانواده براون از حکم تبرئه قاتل فرزندشان

شبکه بی بی سی گزارش کرد که خانواده مایکل بروان، جوان سیاهپوست 18 ساله ای که بدون سلاح، به ضرب 12 گلوله پلیس کشته شده از میزان درد و رنج خود در پی تبرئه پلیس سخن گفته‌اند.

پدر مایکل به شبکه خبری ان بی سی از آمریکا گفته از تصمیم هیأت منصفه مبنی بر عدم محاکمه پلیس «خرد» شده است و مادر این جوان نیز گفته است دارن ویلسون افسر پلیس ضارب «حرمت شکنی»کرده است.

با این‌حال گزارش‌ها حاکی از آن است که «دارن ویلسون» قاتل سفید پوست به شبکه «ای بی سی» آمریکا گفته است که «وجدانی آسوده» دارد.

علیرغم آنکه شاهدان ماجرا گفته‌اند که براون غیرمسلح بوده، ویلسون مدعی شد که قبل از تیراندازی، مایکل براون او را به درون خودروی پلیس هل داده و به اسلحه‌اش چنگ انداخته تا حدی که این افسر پلیس حس یک بچه 5 ساله را داشته که در برابر «هالک هوگان» کشتی گیر معروف آمریکایی قرار گرفته است.

کد خبر 279320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha