پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید اخبار بدی برای سیگاری‌هایی دارند که می‌خواهند با استفاده از سیگارهای الکترونیکی دست از سیگار کشیدن بردارند.

e-cigarette۳

این گروه پژوهشی پس از بررسی جنبه‌های گوناگون سیستم‌های الکترونیکی تحویل نیکوتین به بدن، نتیجه گرفت که سیگارهای الکترونیکی غیرایمن هستند و سلامت افراد را تحت خطر قرار می‌دهند.

این پژوهشگران اکنون خواستار آن شده‌اند که چنین وسائلی تا هنگامی ارزیابی کاملی درباره بی‌خطربودن‌شان انجام شود، از بازار خارج شوند.

سیگارهای الکترونیکی دوز نیکوتین را بدون سوزاندن توتون به کاربران می‌دهند. سیگار الکترونیکی از یک باتری، یک قسمت بخارکننده نیکوتین و یک کارتریج حاوی نیکوتین و پروپیلن گلیکول تشکیل شده است.

هنگامی کاربر به این سیگار پک می‌زند، یک حسگر باتری را فعال می‌کند که باعث می‌شود سر وسیله قرمز شود و سیگارکشیدن را شبیه‌سازی کند و در عین حال قسمت بخارکننده داغ شود.این حرارت مواد شیمیایی موجود در کارتریج را بخار می‌کند و بعد سیگار الکترونیکی این بخار حاوی نیکوتین را به درون ریه‌های فرد می‌فرستد.

سیگارهای الکترونیکی در فروشگاه‌ها در سراسر ایالات متحده در دسترس هستند، اما پرو تالبوت، استاد زیست‌شناسی سلولی و علوم اعصاب، سرپرست این پژوهش می‌گوید: «تقریبا هیچ بررسی علمی بر روی سیگارهای الکترونیکی و بی‌خطر بودن آنها وجود ندارد.»

این پژوهشگران طراحی، دقت و وضوح برچسب‌ها، محتوای نیکوتین، نشت کردن وسیله یا کارتریجش را بررسی کردند.

این گروه پژوهشی به موارد متعددی از جمله فقدان هشدارهای ضروری، دستورالعمل مصرف گیج‌کننده و فقدان اطلاعات درباره محتوای دقیق این سیگارها برخوردند.

چگونگی دفع این وسائل و اجزای‌شان در پایان عمر مفیدشان، خطاهایی که در دستورات پرکردن‌شان به عمل آمده بود، و کیفیت راهنمای آموزشی و ادعاهایی که در تبلیغات این سیگارها شده بود، نیز مورد بررسی قرار گرفت.

این تیم موضوعات متعددی شامل فقدان هشدارهای ضروری، دستورالعمل مصرف نادرست یا گیج‌کننده و نبود اطلاعات درباره محتوای واقعی سیگارهای الکترونیکی را یافت. کاملش آسوترا از «برنامه پژوهش بیماری‌های مربوط به دخانیات» در دانشگاه کالیفرنیا- که بخشی از هزینه این تحقیق را فراهم کرده است- تایید کرد که «تقریبا هیج چیز درباره سمیت بخارهای تولیدشده بوسیله این سیگارهای الکترونیکی دانسته نیست.»

این پژوهشگران اسناد گوناگونی مربوط به این محصولات را کشف کردند که در آنها ادعاهای بدون پایه علمی مطرح شده بود، همچنین با وجودی این پژوهشگران تقاوت‌های اختصاصی طراحی میان برندهای گوناگون این سیگارها نیافتند، مشخص شد که اغلب کارتریج‌های آنها نشت می‌کنند، و این نقص می‌تواند به قرارگیری بیش از حد به مواد شیمیایی خطرناک و اعتیادآور بینجامد. تولیدکنندگان این سیگارها تحت نظارت قانونی قرار ندارند و روش‌های دفع ضایعات با توجه وضعیت زیست‌محیطی را به کار نمی‌بندند.

نتیجه‌گیری این پژوهشگران این است که سیگارهای الکترونیکی برای مصرف کنندگان خطری بهداشتی ایجاد می‌کنند و از قانونگذاران خواستند که تا هنگام یک ارزیابی کامل ایمنی آنها را از بازار خارج کنند.

نتایج بررسی این گروه به صورت آنلاین در ژورنال Tobacco Control منتشر شده است.

کد خبر 279291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha