سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: «سرزمین من» با برگزاری نخستین نمایشگاه عکس میراث فرهنگی ناملموس ایران مجموعه‌ای از ۸۰ عکس از سراسر ایران را به نمایش گذاشت.

نمایشگاه عکس

«سرزمين من» با برگزاري نخستين نمايشگاه عكس ميراث فرهنگي ناملموس ايران مجموعه‌اي از 80 عكس از سراسر ايران را به نمايش گذاشت.

از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب، به هركجاي اين خاك پرگهر كه نظر بيندازيد، پر است از رسومي برخاسته از فرهنگ آن منطقه و آدابي براي زندگي و كار با توجه به اقليم خاص آن. طي اين شش سال كه از انتشار ماهنامه «سرزمين‌من» مي‌گذرد، به نقاط زيادي از ايران سفر كرده و تصاوير ديده‌نشده‌اي از سبك زندگي ايراني پيش چشمان شما قرار داده‌ايم.

سبك‌هاي گوناگوني از زندگي كه تك‌تك‌شان جزو مواريث فرهنگي ناملموس اين سرزمين قلمداد شده و ريشه هايي بسيار كهن دارند.

شايد با از راه رسيدن تكنولوژي، شغلي سنتي همچون مخمل‌بافي، ‌رو به فراموشي گذاشته باشد، اما هنوز هم زيباترين پارچه‌هاي مخمل از زيردست معدود استادكارهاي اين فن بيرون مي‌آيد.

شايد با شهر‌نشيني و مهاجرت روستائيان اجراي برخي مراسم رو به فراموشي نهاده است، اما هنوز هم سوادكوهي‌هاي مازندران و صلخي‌هاي قشم «لال‌شو» و «نوروزصياد»شان را به صورت خودجوش برگزار مي‌كنند.

هنوز صداي دوتار بخشي‌هاي خراسان و تركمن‌صحرا خاموش نشده و عاشيق‌هاي آذربايجان و خنياگران مازندراني زنده‌اند. هنوز در هر گوشه‌اي از اين سرزمين مي‌توان طعم غذاي منحصربه فردي را چشيد و شيريني‌ها و دسرهاي متنوعي را در دهان مزه كرد.

بسياري از لباس‌ها و پوشش‌هاي محلي هنوز زنده‌اند؛ هنوز هرمزگاني‌ها برقع مي‌دوزند و قشقايي‌ها كلاه خود را بر سر مي‌گذارند. هنوز سيستاني‌ها رداي خود را بر تن مي‌كنند و هنوز يخچال‌هاي اورامانات كاربرد دارند. شهرنشيني روزبه‌روز گسترش مي‌يابد و فرهنگي كهن در حال نابودي است.

پس تا دير نشده، فكري براي حفظ اين آثار باارزش انجام دهيم كه با گذشت زمان، نمايشگاه عكس «سرزمين‌من» تنها خاطره‌اي از فرهنگ ايراني را به ياد خواهد آورد.

اين نمايشگاه با نام «رسم‌كهن» نخستين نمايشگاه ميراث ناملموس ايراني است كه در آبان‌ماه سالجاري در موزه هنرهاي معاصر شهر اصفهان، در معرض ديد مخاطبان قرار گرفت و قرار است به زودي در برج ميلاد تهران هم به نمايش درآيد.

منبع:همشهري سرزمين من

کد خبر 279059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha