سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم گرامیداشت نهمین سالگشت زنده‌یاد مرتضی ممیز جمعه ۷ آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

مرتضی ممیز

به گزارش مهر؛ برنامه‌های گرامیداشت سالگرد درگذشت استاد مرتضی ممیز، جمعه 7 آذر از ساعت 17 در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد. در این رویداد آثار طراح گرافیک فنلاندی کاری پیپو   KARI PIIPPبه نمایش درخواهد آمد.

وی در برنامه حضور خود در تهران سخنرانی خواهد داشت و نمایش اتودهای مرتضی ممیز به همراه آثار و نمایش گزیده پوستر‌ها و نشانه‌های ابراهیم حقیقی نیز از دیگر برنامه‌های این گرامیداشت خواهد بود.

کارگاه یک روزه این هنرمند یکشنبه ۹ آذر از ساعت ۹ تا ۱۶ با موضوع «کودکی من» و با حضور منتخبی از دانشجویان مدرسه ویژه برگزار خواهد شد.

 ابراهیم حقیقی همزمان با نزدیک شدن نهمین سالگشت مرتضی ممیز این نوشته را در اختیار مطبوعات قرار داده است:

"در امروزِ ما که فردای دیروز شده و دیروز که وقتی به آن اکنون می‌گفتیم و فردا که نیست، میان خورشیدهای در طلوع و غروب، چیست که کسی را مدام در یادها جاوید زنده می‌دارد؟ در خاطره‌ قومیِ ملتی و در یاد آن‌ها که حتی او را ندیده بودند. جاودانگی از کجاست که آغاز می‌شود؟ و نتیجه‌ کدام کردار تو است؟ آن چه بودی؟ یا آن‌چه برجای گذاشتی؟ و عمر آن‌چه بر جای گذاشتی تا کجای فرداها پایدار می‌ماند؟ اگر در فرداهای نیامده، آثار برجای مانده‌ات همچنان آبشخور تازه و جانبخش نوآمدگان باقی باشد. پس تو به راز جاودانگی دست یافته‌ای، وقتی که دیگر نیستی، و عکس‌های تو یادگاری است از روزی که بودی. زیبا و افراشته و انسان‌وار. و تو را هنوز می‌ستایند حتی آنان که تو را هرگز ندیده بودند و این راز هنر است که با مرگ و جاودانگی خواهران توأمانند. و ما چهره‌ یارانمان را به یاد می‌آوریم، از پس نماهای رنگ و رو رفته خاطرات کهنه، به بهانه‌ دوباره دیدنِ عکس‌های یادگاری. و خاطره چیست، جز ته مایه‌ای باقی در کنج. تاریک مغز تو که هنوز می‌توانی زندگی و زنده بودن را با آن تعریف کنی. و زندگی تو همچنان پس از نبودن‌ها برجاست. اگر جاودانگی در خیال و خاطره‌ آیندگان پا برجای، جا خوش کرده باشد."

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه‌های مرتبط، از ۷ تا ۱۳ آذرماه، به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر نگارخانه‌های ممیز، پاییز و زمستان مراجعه کنند.

کد خبر 279020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha