همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با سفیر اسپانیا بر گسترش همکاری زیست محیطی دو کشور تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار با "پدرو ویینا" سفیر اسپانیا دیدار و در زمینه مسایل مربوط به محیط زیست و گسترش همکاری‌های دو جانبه گفت‌وگو کردند.

ابتکار در این دیدار با اشاره به سابقه خوب همکاری‌های زیست محیطی ایران و اسپانیا، نگاه مثبت رئیس جمهوری به محیط زیست و همچنین تاکید وی بر گسترش روابط و همکاری‌های بین‌المللی به ویژه در زمینه محیط زیست، گسترش صلح و امنیت، گفت: ایران آماده تبادل تجربیات و همکاری‌های دو طرفه است.

وی با یادآوری اهمیت جهانی محیط زیست و تاثیرات جهانی معضلات ناشی از آسیب‌های وارده به محیط زیست، اظهار کرد: محیط زیست موضوعی جهانی است و مرزهای سیاسی شناخته شده میان کشورها نمی‌تواند مانعی برای حل و فصل مباحث محیط زیستی و اشتراک تجربیات در این حوزه باشد و ما معتقدیم همه کشورهای جهان برای رفع چالش‌های این حوزه باید با هم همکاری کنند.

معاون رئیس جمهوری با بیان این که ایران با بحران‌های متعدد محیط زیستی مواجه است، افزود: بخشی از این بحران‌ها به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و جغرافیایی، اثرات مخرب گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی است.

  • تاثیر منفی گرمایش جهانی بر محیط زیست ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به دلیل تغییرات آب و هوا نسبت افزایش دما در منطقه از میانگین جهانی بالاتر است و این منجر به کاهش سطح آب به ویژه در تالاب‌ها و رودخانه می‌شود و ایران از این جهت با چالش کاهش منابع آبی مواجه شده است.

وی با یادآوری این که محیط زیست موضوعی جهانی و فرامرزی است و هر تغییری در هر گوشه دنیا بر محیط زیست تمام دنیا تاثیر دارد، خواستار گسترش همکاری‌های علمی و بین‌المللی در موضوعات محیط زیستی شد.

ابتکار تاکید کرد: امروزه محققان، پژوهشگران و فعالان محیط زیست به این درک جهانی رسیده‌اند و همکاری‌های بسیار خوبی را برای رفع چالش‌های محیط زیست آغاز کرده‌اند و این همان نگاهی است که باید در شخصیت‌های سیاسی هم نسبت به موضوع محیط زیست شکل گیرد.

  • دعوت از اسپانیا برای شرکت در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شرایط جنگ و گسترش تروریسم در منطقه که حفاظت از محیط زیست را از اولویت‌های نخست دولت‌های منطقه خارج کرده و با چالش‌هایی جدی مواجه ساخته است، گفت: با این وجود دو کشور ایران و اسپانیا می‌توانند همکاری‌های خوبی در زمینه تغییرات آب و هوا، تنوع زیستی، گرد و غبار، مناطق حفاظت شده و پارک‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات متعدد دولت یازدهم در زمینه بهبود شرایط کیفی هوای کشور به ویژه در کلان‌شهرها، همچون توزیع سوخت استاندارد یورو 4، اظهار کرد: کیفیت هوا به طور محسوسی نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود یافته و این نتیجه برنامه‌ریزی یکپارچه در دولت است.

ابتکار ضمن دعوت از متخصصان و شرکت‌های فعال در زمینه موضوعات زیست محیطی کشور اسپانیا برای شرکت در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست که اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود، گفت: بدون شک این حضور می‌تواند فرصت خوبی برای شرکت‌ها و بخش خصوصی سوئیس برای فعال شدن در بازار ایران باشد.

  • استکهلم، بازل و رامسر، فرصتی برای توسعه همکاری‌ها

وی با اشاره به میزبانی مرکز منطقه‌ای استکهلم و بازل از سوی ایران، گفت: همچنین مرکز منطقه‌ای رامسر با عضویت 23 کشور فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کند و اسپانیا می‌تواند حمایت‌های علمی و فنی خود را در زمینه حفاظت از محیط زیست کشورهای عضو در زمینه حفاظت از تالاب‌ها و به صورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک از این فعالیت‌ها نشان دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به همکاری ایران با گروه 77 و چین در زمینه تغییرات آب و هوایی اشاره کرد و افزود: دو کشور می‌توانند در خصوص این موضوعات همکاری‌های خود را گسترش دهند.

ابتکار افزود: در دولت آقای خاتمی یادداشت تفاهم‌نامه همکاری زیست محیطی میان دو کشور تهیه و مقرر شد با حضور وزیر محیط زیست اسپانیا در ایران نهایی شود که تاکنون نهایی نشده است.

  • اعلام آمادگی اسپانیا برای گسترش همکاری‌های محیط زیستی با ایران

بنابر این گزارش، "پدرو ویینا" سفیر اسپانیا نیز با ابراز خرسندی از اقدامات محیط زیستی ایران، گفت: این اقدامات منجر به ترغیب اسپانیا برای گسترش همکاری‌های محیط زیستی با ایران می‌شود.

وی هدف از این دیدار را آشنایی بیش‌تر با برنامه‌ها و فعالیت‌های زیست محیطی سازمان محیط زیست ایران، اعلام آمادگی برای همکاری بیش‌تر و استفاده از تجربیات ایران در زمینه حفاظت محیط زیست در منطقه اعلام کرد.

ویینا با ابراز تاسف از تاثیرات اقلیمی بر ایران که منجر به بحران کم‌آبی در ایران شده است، گفت: در همین زمینه رایزنی‌هایی با وزارت نیروی ایران داشته‌ایم و به زودی شاهد همکاری‌هایی در زمینه آب میان دو کشور خواهیم بود.

وی افزود: البته موضوع آب ارتباطی مستقیم با کشاورزی دارد و ما نیز تجربه مشابهی در برخی نقاط اسپانیا داشته ایم، به دلیل رابطه مستقیم کشاورزی و آب توانسته‌ایم با مدیریت صحیح کشاورزی و توسعه کشت گلخانه‌ای موفق به حل این مشکل در نقاطی که دچار فقر آبی بودند، شدیم.

سفیر اسپانیا در تهران، وجود پدیده گرد و غبار در برخی شهرهای ایران را مشابه مشکلاتی عنوان کرد که اسپانیا در بارسلون مرکزی دارد و گفت: موضوعات دو کشور در زمینه‌های محیط زیست خیلی به همدیگر نزدیک است و ما این گونه مباحث را از نظر علمی بررسی کرده و تجربیات خوبی برای مدیریت آن می‌توانیم در اختیار شما قرار دهیم.

کد خبر 278965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha