همشهری‌آنلاین: نخستین مراسم تقدیر از گروه‌های ترویج کتابخوانی برگزار شد و گروه‌های مردمی که برای کودکان و نوجوانان برنامه‌های ویژه، پرمخاطب و بومی طراحی و اجرا کرده اند معرفی و تقدیر شدند.

هفته کتاب ۹۳

به گزارش روابط عمومی بیست و دومین دوره مراسم هفته کتاب، این مراسم با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برزین ضرغامی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران پنجشنبه 28 آبان در ایوان شمس برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران‌‌، نخستین دوره تقدیر از گروه‌های ترویج کتابخوانی را یکی از بهترین برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب دانست که به مذاق خودش نیز بیشتر از دیگر برنامه‌ها خوش آمده است.

ضرغامی مهم ترین سیاست هفته کتاب را ترویج کتابخوانی عنوان کرد و افزود: این سیاست، ابزاری است که بتوان هرساله همزمان با هفته کتاب بتوانیم کتاب را در جای جای کشور تبلیغ کنیم و فرهنگ کتابخوانی را ارتقا دهیم؛ مسلما افق سیاست گذاران اولیه هفته کتاب نیز همین بوده است.

او با بیان اینکه هدف در هفته کتاب این است که هر روزه بر تعداد مسافران قطار کتاب اضافه شود و کسی از آن پیاده نشود، گفت: با همین نگاه امسال به سراغ نهادها و سازمان‌هایی رفتیم که به ظاهر فرهنگی نیستند از جمله آنها محیط زیست تربیت بدنی و ... که برنامه‌های مختلفی از جمله کتاب سال محیط زیست، کتاب سال وزارت جهاد و.. برگزار شد.

مدیرکل ارشاد استان تهران با بیان اینکه توجه ما امسال به نهادهای فعال غیردولتی در حوزه کتاب نیز بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل این توجه این است که این نهادها تحت تاثیر تلاطم‌های سیاسی نیستند و خارج از این فضاها به فعالیت مستمر خود ادامه می دهند و به زعم من فعالیت ایشان قابل ستایش است و من به نوبه خود از همه آنها قدردانی و تشکر می‌کنم.

او ابراز امیدواری کرد ترویج کتابخوانی توسط گروه‌های خودجوش در سال‌های آینده گسترده تر شود و تجربیات گروه‌های مختلف با یکدیگر رد و بدل شود و از این طریق شاهد شکوفایی کتاب و کتابخوانی در گوشه گوشه کشور عزیزمان باشیم.

در ادامه سیدکاظم حافظیان رضوی عضو هیات داوران نخستین دوره تقدیر از گروه‌های ترویج کتابخوانی، داوری را بسیار سخت ارزیابی کرد و گفت: این خلاقیت و شوق مردم در حوزه کتاب برای هیات داوران بسیار خوشحال کننده بود؛ اینکه فردی در باغ خودش کتابخانه ایجاد کند و به هر کسی که کتابی بخواند اجازه بدهد میوه بچیند. همچنین فردی که در آرایشگاه اقدام به راه اندازی کتابخانه کرده که فردی منتظر پیرایش ظاهر ابتدا به پیرایش درون خود بپردازد ؛ انتخاب از بین اینها سخت بود.

حافظی برگزیدگان این دوره را‌‌، مشتی از خروار دانست و گفت: در فرصت بسیار اندکی که فراخوان داده 90 طرح از سراسر کشور برای ما ارسال شد که به علت نبود استاندارد‌های آکادمیک برای ارزیابی طرح‌ها، انتخاب کار بسیار سختی برای داوران بود.

رییس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران از استحصال معیارهایی برای ارزیابی بهترین‌ها در ترویج کتاب و کتابخوانی در هیات داوران خبر داد و افزود: کارگروهی،اصالت و نوآوری، داوطلبانه بودن، ضریب نفوذ و همخوانی با فرهنگ بومی از جمله معیارهایی که با توجه به ویژگی طرح‌هایی که ارسال شده بود برای انتخاب برترین‌ها مطرح شد.

در ادامه این برنامه از 5 برگزیده نخستین دوره تقدیر از گروه‌های ترویج کتابخوانی دعوت شد تا به روی تریبون آمده و خلاصه ای از اقدامات گروه‌های خود را شرح دهند.

نواب کرد، مبتکر کتابخانه میوه‌ای که کتابخانه‌ای را در باغ خود در روستای سنگان شهرستان خاش برپا کرده است نخستین سخنران بود که گویش و لباس محلی این مبتکر توجه حاضران را به خود جلب کرد و در نهایت به تشویق چند دقیقه‌ای حضار برای طرح نوین و بکرش انجامید.

قریشی زاده‌‌، نماینده گروه ترویج کتابخوانی انجمن دوستداران کتاب کودک و نوجوان خرد سپاهان (با من بخوان) برگزیده دیگری بود که به مصائب کارکردن در مناطق محروم برای کودکان اشاره کرد و از برگزاری کلاس‌های کتابخوانی برای مادران در روستاها خبر داد.

برآبادی، نماینده طرح لاکپشت برنده نیز گزارش کوتاهی از برپایی مراسم ماهانه دیدار نزدیک کودکان با نویسندگان برتر این حوزه در کتابفروشی‌ها و جذابیت این برنامه برای دانش اموزان ارائه کرد.

انجمن فرهنگی هنری ویرا، نیز گروه برگزیده دیگری بود که دو نماینده آن با ارائه نماهنگی فعالیت‌های خود در شهرستان ایلام را به نمایش گذاشتند. جلسات کتابخوانی در بوستان‌های شهرستان ایلام، توزیع رایگان کتاب توسط کودکان برای کودکان هم سال خود درب منازل و برگزاری برنامه‌های ترویجی در مدارس از جمله برنامه‌های این گروه بود.

گروه آخر نیز گروه جهادی محسنین بود که متشکل از دانشجویان دوره ارشد و دکترای دانشگاه امیرکبیر است که تا کنون به 9 روستا از جمله روستای زلزله زده ورزقان رفته اند و کتابخانه‌هایی را ایجاد کرده اند.شناسایی کودکان محروم از تحصیل در مناطق محروم کشور و تشویق و فراهم سازی شرایط کتابخوانی برای ایشان از جمله فعالیت‌های این گروه است.

علاه بر 5 گروه برگزیده یاد شده گروه‌های مهر طه، نذر کتاب، خانه کتابدار نیز قدردانی شدند و جوایزی به آنها اهدا شد.

کد خبر 278622

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha