سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان زیباسازی شهر تهران با انتشار فراخوان ˝شاهدان شهر˝ از هنرمندان و اساتید دیوارنگاری برای بازپیرایی ۵۰۰ دیوار فرسوده شهر تهران، دعوت به همکاری کرده است.

۵۰۰ دیوار فرسوده در تهران بازپیرایی می‌شوند

به گزارش روابط عمومی سازمان زیبا سازی شهرتهران، هادی مظفری معاون فرهنگی و هنرهای شهری این سازمان و رییس شورای سیاست گذاری سومین دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری شاهدان شهر، با اشاره به اینکه یکی از سیاست های اصلی سازمان زیباسازی، آرام‌سازی و روان‌سازی فضای شهر تهران است، گفت: این سازمان از طریق برگزاری دوسالانه دیوارنگاری، بخش قابل توجهی از آثار دیوارنگاری فرسوده شهر تهران با موضوعات ارزشی مانند؛ تصاویر شهدای گرانقدر، آیات، روایات و احادیث را نوسازی و بازپیرایی می‌کند.

مظفری افزود: سازمان زیبا‌سازی برای رسیدن به این هدف، از دو ماه پیش دیوارشماری را درشهر تهران و در بین مناطق 22 گانه آغاز کرد. به این منظور شرایط انتخاب دیوار با در نظر گرفتن فرسودگی، طی بخش‌نامه ای به مناطق ابلاغ شد و مناطق 22 گانه، 500 دیوار نیازمند به باز پیرایی را شناسایی و به دبیرخانه دوسالانه معرفی کرده‌اند.

به گفته رییس شورای سیاست گذاری سومین دوسالانه دیوارنگاری، سازمان برای رسیدن به این هدف قصد ندارد رنگ، طرح و نقش را به شهر اضافه کند، بلکه به جای تولید و خلق اثر تازه، دیوارنگاری‌هایی که قبلا اکران و به مرور زمان دچار کهنگی و آسیب دیدگی شده‌اند را نوسازی می‌کند.

وی در ادامه، گفت: دوسالانه دیوارنگاری از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول آن "مسابقه" است که هنرمندان می‌توانند برای شرکت در آن، به سایت سازمان مراجعه و دیوار مورد نظر خود را در یکی از مناطق تهران انتخاب کنند و پس از تایید ثبت نام و رزرو دیوار، طراحی خود را به دبیرخانه دوسالانه ارسال کنند. بخش دوم این فراخوان "پژوهش" است. پژوهشگران، اساتید و دانشجویان می‌توانند با موضوعاتی که در حوزه‌هایی با هدف ارتقای علمی و هنری بخش‌های مد نظر مسابقه است، شرکت کنند. بخش سوم دوسالانه "نمایشگاهی" است که به مروری بر آثار دیوارنگاری شهری اختصاص دارد. این نمایشگاه با هدف مستندسازی، آشنایی و بهره‌گیری از تجربیات هنرمندان در حوزه دیوارنگاری‌های دفاع مقدس بر پا می‌شود. هنرمندان علاقه‌مند به شرکت در این نمایشگاه می‌توانند اسناد و تصاویر دیوارنگاری‌هایی که از سال 57 تاکنون در سراسر کشور اجرا شده را به دبیرخانه دوسالانه ارسال کنند.

وی افزود: سازمان زیباسازی شهر تهران قصد دارد فضای خلق آثار هنری به ویژه هنر نقاشی با موضوعات ارزشی را به عنوان پروژه کاری جدی در اختیار اساتید، دانشجویان و هنرمندان قرار دهد.

مظفری با تاکید بر اینکه سازمان زیباسازی علاوه بر خلق آثار تازه، نوسازی و زیباسازی شهر، به اقتصاد هنر هم توجه ویژه دارد، گفت: در این پروژه تعداد زیادی از هنرمندان در بخش‌های مختلف طراحی، نظارت و اجرا به صورت تیمی باهم همکاری می‌کنند که به تبع آن اقتصاد هنر هم فعال و پویا می‌شود.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان با بیان اینکه نقاشی‌های دیواری شهر تهران دوره زمانی خاصی در فضای شهری دارند، گفت: هر اثری در دوره‌ای خلق شده و به مرور زمان و تحت تاثیر شرایط جوی آسیب می‌بیند. سازمان زیباسازی نه تنها نسبت به وقوع چنین اتفاقی بی‌تفاوت نیست، بلکه علاوه بر نوسازی و مرمت آن، طرح‌های تازه‌تر و نوتر با همان موضوع قبلی را اجرا می‌کند.

رییس شورای سیاست‌گذاری دوسالانه دیوارنگاری، با اشاره به اینکه یکی از بخش‌هایی که در این حوزه قرار گرفته، پرداختن به آیات و جملات قرانی، احادیث نبوی و اهل بیت است، گفت: سازمان زیباسازی برای این بخش به سراغ موزه‌ها رفته و آثار اساتید بزرگ خوشنویسی و نگارگری را مورد مطالعه قرار داده است،

وی ادامه داد: پس از برگزاری این دوسالانه علاوه بر اینکه فضای شهر تهران قدری معنوی‌تر و روحانی‌تر می‌شود، شهروندان می‌توانند آثار فاخر هنری را هم بر در و دیوار شهر ببینند، آثاری که از موزه‌ها و کتاب‌ها و تالیفات این حوزه خارج شده و تزیین‌کننده و نقش آفرین در و دیوار شهر است.

مظفری با اشاره به جوایز در نظر گرفته شده برای نفرات برگزیده بخش‌های مختلف این دوسالانه، گفت: به سه نفر برگزیده بخش شاهدان شهر،علاوه بر تندیس دوسالانه و دیپلم افتخار به ترتیب، مبلغ 100 میلیون ریال،  70 میلیون ریال ، 50 میلیون ریال اهدا می‌شود. همچنین به سه نفر اول بخش پژوهش نیز، علاوه بر تندیس دوسالانه و دیپلم افتخار به ترتیب، 70 میلیون ریال، 50 میلیون ریال ، 30 میلیون ریال اختصاص داده شده است. به گفته مظفری، به 10 رساله (دکترا) و پایان نامه (ارشد و کارشناسی) منتخب با موضوعات سومین دوسالانه جوایزی نیز اهدا می‌شود.

گفتنی است آیدین آغداشلو، محمد کاظم حسنوند، حبیب‌ا... صادقی، اصغر کفشچیان، غلامعلی طاهری، محمد صادق مرکبی و احمد خلیلی سومین دوسالانه دیوارنگاری شاهدان شهر را داوری می کند.

کد خبر 278232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha