همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها معمولاً به خاطر مشکلات جاری خود از اعتبارات پژوهشی و آموزشی خود استفاده‌های دیگر می‌کنند.

به گزارش مهر، دکتر وحید احمدی در بازدید از دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، درباره کم بودن بودجه خرید کتاب‌های خارجی در دانشگاه‌ها، گفت: واقعیت این است که چیزی به نام بودجه کتاب در دانشگاه‌ها نداریم، بلکه این بودجه در قالب اعتبارات خود دانشگاه در نظر گرفته شده است.

معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: در حوزه اعتبارات پژوهشی چند محور وجود دارد که یکی از آنها خرید کتاب، مجلات، پایان‌نامه‌ها و ... است اما متاسفانه به خاطر مشکلات اقتصادی، جابجایی‌هایی در منابع مالی این حوزه‌ها انجام می‌شود. با این حال، در سال 93 به همه دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که برای بخش پژوهش حداقل باید 15 درصد از کل بودجه‌هایشان را هزینه کنند.

احمدی در ادامه عنوان کرد: تا پیش از این حتی همین 15 درصد اعتبار دانشگاهی هم به خاطر بدهی و مشکلات دیگر دانشگاه‌ها صرف مسائل پژوهشی نمی‌شد. حتی این عدد را برای پژوهشگاه‌ها خیلی بالاتر یعنی 30 درصد درنظر گرفته‌ایم که در برخی دانشگاه‌های بزرگ مثل تربیت مدرس و دانشگاه تهران و ... این عدد باید بالاتر باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درخصوص کمک‌های این وزارتخانه برای توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی و منابع علمی به دانشگاه‌ها، گفت: کمکی که سال گذشته در این زمینه به دانشگاه‌ها صورت گرفته خیلی بیشتر از سال 2012 بوده است، اما همانطور که گفتم دانشگاه‌ها این بودجه را صرف اولویت‌های دیگری می‌کنند.

وي افزود: در سال گذشته به نسبت سال 91، حدود 30 میلیارد تومان فقط برای تجهیزات دانشگاهی به دانشگاه‌ها اختصاص داده شد اما در سال 90 حدود یک ششم تا یک هفتم این کمک صورت گرفته بود. در واقع بودجه کتاب‌های خارجی نه تنها دستخوش كاهش نشده بلکه افزایش نیز یافته است، منتهی مسائل جانبی دانشگاه‌ها باعث شده که کتاب در اولویت‌های بعدی قرار بگیرد.

احمدی یادآور شد: در این زمینه طبیعتاً ناشران هم باید خود را با این شرایط تطبیق بدهند. در مذاکراتی که با ناشران داشتیم به آنها‌ اعلام کردیم که شما نمی‌توانید با استانداردهای 5 سال قبل کار کنید و باید خود را با استانداردهای جدید، دنیای رقابتی و مشکلات ارزی و ... تطبیق دهید. با مدیران بودجه‌ای و مالی کشور هم مذاکراتی در این باره داشتیم و عنوان کردیم که اعتبارات دانشگاه‌ها بخصوص در حوزه پژوهش نیازمند بازنگری است.

کد خبر 278190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha