چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

آتش تنش در قلب کرانه باختری همچنان شعله‌ور است و هر روز به‌گونه‌ای متفاوت زبانه می‌کشد و در تازه‌ترین شکل آن، این آتش برافروخته بر دیواره‌های یکی از مساجد مسلمانان زبانه کشید و یهودیان افراطی با آتش زدن مسجدی در نزدیکی شهر رام‌الله، روند درغلتیدن رژیم صهیونیستی به درون انتفاضه سوم فلسطینیان را تسریع بخشیدند.

مسجد سوزی اسرائیل

همزمان، رئيس تشكيلات خودگردان در اظهاراتي شديداللحن، اين رژيم را به تلاش براي به‌راه‌انداختن جنگي ديني متهم كرد.به نوشته روزنامه لبناني الاخبار، شماري از يهوديان افراطي سحرگاه ديروز مسجدي را در روستاي المغير در نزديكي شهر رام‌الله در كرانه باختري به آتش كشيدند و نوشته‌هايي نژادپرستانه را روي ديوارهاي آن نوشتند.

مقام‌هاي فلسطيني اعلام كردند كه يهوديان افراطي طبقه همكف اين مسجد را به‌طور كامل به آتش كشيدند و نمازگزاران تنها توانستند برخي از وسايل سبك و قابل‌حمل را از ساختمان خارج كنند و بقيه اشياي موجود در مسجد به‌طور كامل در آتش سوخت. 2 سال پيش هم يهوديان افراطي مسجدي ديگر را در همين روستا به آتش كشيده بودند.

اين رخداد تازه‌ترين رويداد به تنش‌آميخته‌اي است كه در كرانه باختري روي مي‌دهد. پيش از اين، يهوديان افراطي با ورود به داخل مسجد‌الاقصي، جرقه اعتراضات و درنتيجه درگيري‌هاي شديدي را ميان فلسطينيان و ارتش رژيم صهيونيستي زده بودند. بدين‌ترتيب، عملا نوعي نزاع ديني در كرانه باختري درحال تشديد يا دست‌كم در آستانه شكل‌گيري است. شايد از اين‌رو باشد كه رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، رژيم صهيونيستي را به تلاش براي به‌راه‌انداختن جنگي ديني متهم كرد.

محمود عباس در سخنراني‌اش در مراسم سالگرد درگذشت ياسر عرفات رهبر فلسطينيان، تصريح كرد كه اقدامات اسرائيلي‌ها در كرانه باختري، ‌منطقه را به سمت جنگي ديني سوق مي‌دهد زيرا 2جهان اسلام و مسيحيت هيچگاه ادعاهاي اسرائيلي‌ها را نمي‌پذيرند كه قدس متعلق به آنان است. وي با فراخواندن مقام‌هاي رژيم صهيونيستي به منع شهرك‌نشينان و افراطي‌ها از ورود به مسجد الاقصي، تأكيد كرد كه فلسطينيان از مسجدالاقصي و كليساي قيامت مسيحيان دفاع خواهند كرد.

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در مراسم دهمين سالگرد درگذشت ياسر عرفات تأكيد كرد كه اسرائيل نمي‌تواند سياست واقعيت موجود را در مسجدالاقصي اعمال كند. وي افزود: هرگز امكان ندارد تقسيم‌بندي زماني و مكاني اعمال شده در حرم ابراهيمي درباره مسجدالاقصي اعمال شود. اشاره عباس درباره تقسيم زماني و مكاني، به زمانبندي تعيين شده و تقسيم مكاني صورت گرفته از سوي مقام‌هاي رژيم صهيونيستي براي مسلمانان و يهوديان به‌منظور زيارت حرم ابراهيمي در شهر الخليل در شمال كرانه باختري است.

انتقادات شديد عباس از دولت رژيم صهيونيستي پس از آن بيان مي‌شود كه در هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته كرانه باختري به‌طور عام و شهر قدس به‌طور خاص صحنه درگيري‌هاي شديد و اعتراضات گسترده فلسطينيان بوده است و در جريان اين درگيري‌ها، شماري از فلسطينيان به شهادت رسيده يا زخمي شده‌اند.

افزايش ميزان بيكاري در كرانه باختري، اشغالگري، سركوب اعتراضات فلسطينيان در مناطق مختلف كرانه باختري، ادامه ساخت شهرك‌هاي يهودي‌نشين در كرانه باختري و در نتيجه سرخوردگي مقام‌هاي فلسطيني از بي‌معني شدن مفهوم حاكميت تشكيلات خودگردان در سايه يكه‌تازي‌هاي ارتش رژيم صهيونيستي در مناطق تحت كنترل آنان، بستن دروازه‌هاي مسجد الاقصي به روي نمازگزاران، آتش زدن اماكن مقدس مسلمانان و ورود بدون هماهنگي به داخل آنها و تأكيد علني يهوديان افراطي بر برنامه‌ريزي براي تخريب اين اماكن مقدس، تمام اينها باعث شده تا فلسطين در آستانه انتفاضه سومي قرار گيرد كه به موازات آن، رژيم صهيونيستي را به سوي درغلتيدن در موج جديدي از خشونت‌ها و ناآرامي‌ها و عمليات‌هاي استشهادي سوق مي‌دهد.

از همين رو هم مقام‌هاي آمريكايي درتلاشند تا ضمن چانه زني با مقام‌هاي فلسطيني، آتش خفته در كرانه باختري را پيش از شعله‌ور شدن، مهار كنند. قرار است جان كري وزير خارجه آمريكا امروز پنجشنبه با محمود عباس در اردن ديدار كند. نبيل ابو ردينه سخنگوي رسمي تشكيلات خودگردان تأكيد كرده كه اين ديدار به‌منظور بررسي توقف تنش فزاينده در كرانه باختري انجام خواهد شد و در آن عباس به كري گوشزد خواهد كرد كه شهر قدس و مقدسات مسلمانان براي فلسطينيان خط قرمزي است كه نبايد از آن عبور كرد.

ابو ردينه با اشاره به طرح تشكيلات خودگردان به‌منظور ارائه پيش‌نويسي به سازمان ملل به‌منظور تعيين جدولي زماني براي پايان اشغالگري، تأكيد كرد كه اوضاع ديگر قابل تحمل نيست و تصميم ما در عزيمت به شوراي امنيت و ارائه اين طرح جدي است. پيش‌بيني مي‌شود كه يكي از محورهاي اصلي رايزني‌هاي كري و عباس، ايجاد مانع براي تشكيلات خودگردان در ارائه اين پيش‌نويس به شوراي امنيت است، زيرا از نگاه آمريكا چنين امري، تنش‌ها را شدت مي‌بخشد.

کد خبر 277649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha