مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کریستوفر نولان کارگردان فیلم پرفروش بین‌ستاره‌ای به انتقادات فراوانی که به موضوعات علمی فیلمش وارد شده‌بود، پاسخ داد.

براساس گزارش گاردين، نولان از اطلاعات علمي كه پشتوانه درام فضايي پرفروشش، ميان‌ستاره‌اي بوده‌است دفاع كرده و تاييد كرد بسياري از رويداد‌هايي كه در فيلمش رخ مي‌دهند به عمد فرضي و شك‌برانگيز نمايش داده مي‌شوند.

از نولان در مصاحبه‌اي با ديلي‌بيست خواسته شد تا به انتقاداتي كه نسبت به برداشت فيلمش از سفر در فضاي ميان‌ستاره‌اي شده، پاسخ دهد. منتقدان حرفه‌اي و آماتور، از جمله روبرتو تروتا فيزيك‌اخترشناسي در امپريال كالج لندن اعلام كرده‌اند اين فيلم به تعداد كرم‌چاله‌هايي  كه در داستانش دارد، داراي نقص فيلمنامه‌اي است، اما نولان مي‌گويد مشكلي با اعتبار علمي فيلمش ندارد.

نولان گفت فيلم‌هاي من همواره به شكلي عجيب و غريب با استاندارد‌هاي به شدت بالايي سنجيده مي‌شوند، درحالي كه فيلم‌هاي ديگران اينگونه سنجيده نمي شوند، اما من با اين موضوع مشكلي ندارم.  مردم همواره فيلم‌هاي من را متهم به داشتن نقص فيلمنامه مي‌كنند، و من خيلي خوب به نقص‌هاي فيلمنامه‌هايم و زماني كه مردم آنها را شناسايي مي‌كنند واقفم، اما معمولا كسي نمي‌تواند آنها را بيابد.

نولان براي ساخت فيلمش همكاري بسيار نزديكي با كيپ تورن كه يك فيزيكدان نظري است داشته‌است. نولان اعتراف كرده در بخش‌هايي از فيلم براي جذب تماشاگر به حقايق علمي وفادار نمانده، اما تاكيد كرده منتقدان بايد كتاب علم بين‌ستاره‌اي تورن را حتما بخوانند.

يكي از انتقاداتي كه از سوي افراد مختلف به فيلم نولان وارد شده اين است كه بازديد يك ساعته فضانورد فيلم از سياره‌هاي فراخورشيدي در زمين هفت ساعت به طول مي‌انجامد. نولان مي‌گويد اين زمابندي كاملا درست است. وي افزود كتاب تورن درباره فيلم به خوبي ميان اطلاعات علمي دقيق و فرضي و تخيلي تفاوت قائل شده‌است.

نولان گفت نظر‌هاي زيادي از افرادي دريافت كرده‌ام كه تنها يكبار فيلم را ديده‌اند. اما  براي درك درست دانشي كه در اين فيلم نهفته بايد فيلم را به آرامي و دقت بيشتري ديده و كتاب تورن را نيز مطالعه كنيد.

پس از اكران اين فيلم، دانشمندان و كيهان‌شناسان زيادي درباره آن به اظهار نظر پرداختند و به موضوعات مختلفي كه در آن مطرح شده بود، انتقاداتي را وارد كردند.

از جمله موضوعاتي كه در اين فيلم مورد نقد قرار گرفته وجود كرم‌چاله‌ها است كه دانشمندان مي‌گويند چنين پديده‌اي وجود ندارد و يا دست‌كم تاكنون هيچ‌ مدركي از وجود آن به دست نيامده‌است. در اين فيلم از كرم‌چاله‌‌اي در نزديكي مدار زحل براي سفر به سيستم ستاره‌اي ديگري استفاده مي‌شود. براساس آنچه در فيلم توضيح داده مي‌شود،‌ كرم‌چاله نوعي خميدگي در فضا است كه انسان مي‌تواند از طريق آن در زمان سفر كند.

موضوع بعدي زنده ماندن در يك سياهچاله است. در فيلم، كوپر، قهرمان داستان خود را از فضاپيماي اندورنس جدا مي‌كند تا شخصيت ديگر فيلم، برند،‌بتواند با كاسته شدن از وزن فضاپيما خود را به سياره قابل سكونت ديگري برساند. زماني كه او در ميان سياهچاله قرار گرفته، از فضاپيما خارج مي شود تا به سبك فيلم 2001: يك اديسه فضايي، وارد تونلي از نور شود. اما دانشمندان مي‌گويند ميدان‌هاي گرانشي در ميان سياهچاله‌ها از شدت و نوسان بسيار بالايي برخوردار است و هر ماده‌اي كه درون آن بيافتد، به شكل يك رشته باريك درخواهد‌آمد. از اين رو درون يك سياه‌چاله هيچ شانس زنده‌ماندني وجود نخواهد‌داشت.

قابل سكونت بودن سياره‌هايي كه در مدار يك سياهچاله قرار دارند، روند سالخوردگي شخصيت‌هاي فيلم و سوخت فضاپيماي فيلم از ديگر موضوعاتي است كه دانشمندان آنها را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

کد خبر 277593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha