همشهری آنلاین: حسین انتظامی با ۳۰۵ رای از ۳۱۹ رای ماخوذه، برنده انتخابات تعیین نماینده مدیران مسئول مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری برای هیات نظارت بر مطبوعات شد.

حسین انتظامی

حسین انتظامی در این انتخابات با کسب 96 درصد آراء برای ششمین بار نماینده مدیران مسئول مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری  در هیات نظارت بر مطبوعات شد.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد پیش تر در سخنانی با تشریح برخی معضلات مطبوعات در کشور، گفته بود: در بین همه مسئولیت ها و مشاغلی که تاکنون داشته ام هیچیک برایم گرامی‌تر از نمایندگی مدیران مسئول نبوده است زیرا برگزیده یکی از نخبه‌ترین قشرها بودن و نمایندگی آنان را داشتن افتخار کمی نیست.‌مضافا آن که هر نوع نمایندگی مدنی، برتر از مسئولیت‌های دولتی است.

انتظامی گفت: اگرچه نامزدی من برای دوره حاضر انتخابات مدیران مسئول، منع قانونی نداشت ولی به چند دلیل ترجیح می‌دادم برای این دوره نامزد نشوم. از جمله شائبه خلط جایگاه دولتی- نمایندگی در یک کرسی، ضرورت ورود چهره‌های جدید و تصور عده‌ای مبنی بر برگزاری انتخابات توسط اداره کل مطبوعات داخلی،‌ به قیاس سابق. بر این مبنا با سه تن از چهره‌های موجه نیز صحبت کردم و دعوت به حضور کردم که با ارائه دلایلی متاسفانه نپذیرفتند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ضرورت جایگزینی را صادقانه با همراهانی که در طی پنج دوره گذشته نسبت به من لطف داشته‌اند مطرح کردم اما آنان هم استدلال‌هایی داشتند که در محافل مختلف نیز بیان کرده‌اند. منهای اظهار لطف‌شان نسبت به بنده - که شایسته آن نیستم - از تقدم و تاخر موضوعی سخن می‌گفتند . به این معنا که اگر معاون مطبوعاتی بخواهد نامزد نمایندگی شود، حتی اگر منع قانونی نداشته باشد اما امر پسندیده‌ای نیست ولی اگر موکلان نماینده‌ای- که از قضا به دلیل نمایندگی در جایگاه معاونت نشسته- همچنان بر تداوم حضور او تاکید داشته باشند نمی‌تواند نقض عهد کند و به تنهایی تصمیم بگیرد. همچنین می‌گفتند دولت محترم با انتصاب منتخب مطبوعات به مسئولیت ستادی ذی‌ربط، به صنف ما احترام گذاشت. چنانچه خود به دنبال گزینه‌ای دیگر باشیم به معنای قدرناشناسی آن احترام است.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مثبتی که در یکسال گذشته انجام شد، اجرای تبصره ذیل ماده 10 قانون مطبوعات (استقلال دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد ) بوده است. این خواسته هیات نظارت بر مطبوعات ، لااقل در 10 سال گذشته بوده که تاکنون انجام نشده بود. در همین راستا معاونت مطبوعاتی مجری این انتخابات نیست بلکه دبیرخانه هیات نظارت، اجرای آن را به عهده دارد و کمیسیون ناظر (نمایندگان 3 قوه در هیات نظارت بر مطبوعات) بر آن نظارت دارند.

انتظامی گفت: اگرچه در طی دو سال گذشته و به کمک برخی بزرگان جامعه رسانه ای کشور ، با تشکیل «کارگروه نمایندگی مدیران مسئول» به دنبال نهادسازی بوده‌ایم اما هنوز به شکل کامل، ‌استقرار پیدا نکرده است. این نهادسازی علاوه بر ارزش ذاتی خود، جنبه کارکردی هم دارد زیرا به دلیل تعدد رسانه‌ها ( بالغ بر 6800عنوان) و تنوع آنها (مکتوب ، الکترونیک) و خاستگاه‌های مختلف (سراسری، محلی) اولا یک فرد، شناختی جامع نسبت به نیازها و مطالبات هر گروه ندارد و ثانیا پیگیری کامل همه درخواست‌ها از عهده او خارج است لذا عملا باید حتی اگر یک فرد، عنوان نمایندگی را دارد اما در عمل مستظهر به یک سازمان باشد. البته بهتر است با سازوکارهایی دموکراتیک، جنبه انتخاباتی به این جمع داد و با تقسیم کار، این جایگاه را کارآمدتر کرد که حرکت مبارکی خواهد بود. امیدوارم با شکل‌گیری عملی این ایده ، دوره های بعد شاهد معرفی فردی از سوی این نهاد باشیم تا مدیران مسئول در صورت تمایل ، او را برگزینند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: طی 14 ماهی که همزمان نماینده مطبوعات و معاون مطبوعاتی بوده‌ام اولا تلاش بر جا انداختن این نگره داشته‌ام که حتی بر فرض صحت ایده تقابل دولت و رسانه‌ها، معاون مطبوعاتی، «معاون مطبوعات» نزد دولت است و نه بر عکس. رویکرد دولت یازدهم نیز چنین است.

انتظامی گفت: مطابق قانون مطبوعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو این هیات و نماینده دولت است نه معاون او. این که معمولا معاونان مطبوعاتی به این صفت شناخته می‌شده‌اند از آنجا بوده که به عنوان نماینده رسمی و تام‌الاختیار وزیــر در جلسات حاضر می‌شده‌اند و به جای او رای می‌داده‌اند. خوشبختانه با عنایتی که جناب آقای جنتی به جایگاه والای این هیات دارند تنها وزیری بوده‌اند که در تمام جلسات، شخصا شرکت کرده‌اند و لذا هیچگاه معاون ایشان، موضوعیت پیدا نکرده است. مضافا با سماحت ایشان که در بیان و عمل، استقلال رای اینجانب را به رسمیت شناخته‌اند، بارها پیش آمده که رای وزیر محترم و نماینده مطبوعات، متفاوت بوده است.

وی ادامه داد: عده‌ای همواره تلاش داشته‌اند با دو قطبی‌سازی این انتخابات و سیاسی قلمداد کردن آن، بهره‌برداری خود را داشته باشند و عجیب آن که با وجود مشاهده واکنش مطبوعات، هنوز هم نخواسته یا نتوانسته‌‌اند تحلیل رفتاری درستی داشته باشند. اولا، نگاه مدیران مسئول به این انتخابات، کاملا صنفی است و بسیاری از کسانی که در طول ادوار گذشته به بنده رای داده‌اند از مواضع فکری و سیاسی و خاستگاه اینجانب آگاهی کامل داشته‌اند اما به تجربه دریافته‌اند که در حوزه موضوعات صنفی، فارغ از قالب سیاسی و در چارچوب‌‌های حرفه‌‌ای عمل می کنم. اشتباه دوم این دوستان آن است که نمی‌دانند جامعه مدیران مسئول قطعا با جامعه توده‌ای و شکل‌پذیر و گوش به فرمان متفاوت است و قدرت تمیز و تشخیص دارد و به آن عمل می‌کند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: طی همه ادواری که این کوچک را انتخاب کرده‌اید کوشیده‌ام شایسته اعتمادتان باشم و چنانچه این بار نیز مرا برگزینید همچنان تلاش خواهم کرد این اعتماد را پاس دارم.

کد خبر 277500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha