سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محقق ایرانی و عضو کمیته فنی ۲۰۷ (مدیریت محیط زیست) موفق به تولید آب از جبلک شد که برای بهبود اوضاع زیست محیطی کره زمین و کمبود منابع آب در این کره حایز اهمیت است.

به گزارش ايرنا، "جهانگیر اسدی" گفت: تب استفاده از جلبک‌ها برای تولید سوخت و یا دارو و سایر تولیدات دیگر از جمله غذا مدت‌ها است که بالا گرفته اما بکارگیری آن‌ها برای تولید اصلی‌ترین ماده حیات شاید از نظرها دور مانده بود.

وی با اشاره به این که این کار برای اولین بار است انجام می‌شود افزود: بنده هیچگونه ادعایی در مورد اولین یا چندمین بار در زمینه تولید آب از جلبک ندارم، این پروژه با هزینه شخصی و طی مدت 11 ماه کار طاقت فرسا در شهر سایبر جایا (حدود سی کیلومتری کوآلالامپور) اجرا و در مقیاس کوچک به نتیجه رسیده است.

اسدی بیان کرد: در این پروژه طاقت فرسا در شرایط هوای استوایی در شهر سایبر جایا گونه‌های مختلف جلبک مورد شناسایی قرار داده شد و سرانجام از امتزاج و همسفرگی دو گونه متفاوت و با اندکی بکارگیری علم شیمی و فیزیک موفق به تولید آب شدم.

وی اظهارکرد: این ابتکار در هفتم نوامبر 2014 در اجلاس سالانه شبکه بین‌المللی ده سازمان برتر کانادا که در شهر بخارست رومانی برگزار شد مطرح و در مجله این سازمان چاپ و منتشر شد.

اسدی بیان کرد: این ابتکار می‌تواند کمک مهمی به بهبود شرایط زیستی در سفره‌های آبی، دریاچه‌ها و مناطقی که مناسب رشد و مهیا نمودن این گونه‌های جلبک باشد نماید.

این محقق افزود: شاید اجرای این طرح در مقیاس وسیعی نظیر دریاچه ارومیه حدود دو تا دو نیم سال طول بکشد، هزینه اجرای این طرح در سطح وسیع هنوز برآورد نشده است ولی مطمئنا بهره اجرای این طرح زیست محیطی درسطح وسیع در درازمدت ده‌ها برابر هزینه‌های آن را پوشش خواهد داد.

اسدی یادآور شد: امیدوارم نتیجه این تحقیق در سطح وسیع منجر به بهبود اوضاع زیست محیطی در سراسر کره زمین شود.

کد خبر 277428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha