همشهری آنلاین: فدریکا موگرینی رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه ( ۱۷ آبان) در غزه خواستار تاسیس کشور فلسطین به مرکزیت بیت‌المقدس شد.

موگرینی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شهر غزه، موگرینی در جریان سفر روز جاری به غزه که بر اثر سومین تهاجم رژیم صهیونیستی به این سرزمین فلسطینی در 6 ساله گذشته، ویران شده است، گفت: جهان توانایی تحمل وقوع جنگ دیگری را در این سرزمین فلسطینی ندارد.

موگرینی افزود: تشکیل یک کشور فلسطینی که هدف نهایی و موضع همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود، ضروری است.

در جریان تهاجم تابستانی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه که 50 روز طول کشید، بیش از 2 هزار و 140 فلسطینی به شهادت رسیدند که بیشتر غیرنظامی و زن و کودک بودند و آسیب های زیادی به زیرساخت های ان وارد شد.

دیدار موگرینی از غزه در حالی صورت می گیرد که تنش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در پی تجاوزهای مکرر ماموران امنیتی این رژیم به بخش شرقی بیت المقدس و مسجد الاقصی در روزهای اخیر، اوج گرفته است.

رییس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که درگیری عمده دیگری در غزه رخ ندهد زیرا نه تنها مردم غزه بلکه جهانیان توانایی تحمل آن را ندارند.

موگرینی که پیشتر وزیر امور خارجه ایتالیا بوده و به تازگی جایگزین 'کاترین اشتون' مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده است، افزود: ما نمی توانیم بنشینیم و صبر کنیم زیرا 40 سال دیگر طول خواهد کشید. ما باید اکنون دست به اقدام بزنیم.

به گفته وی، فلسطینیان خواستار دستیابی به هدف تشکیل کشوری در غزه و کرانه باختری اشغال شده توسط اسراییل به همراه شرق بیت المقدس به عنوان پایتخت آن هستند.

سوئد در ماه گذشته میلادی (اکتبر) به عنوان نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا در غرب این قاره به طور رسمی کشور فلسطینی را به رسمیت شناخت.

موگرینی در باره موضع اتحادیه اروپا و احتمال دست زدن این نهاد اروپایی به اقدام مشابهی گفت که چنین اقدامی در صلاحیت این بلوک اروپایی که 28 عضو دارد، قرار ندارد.

کد خبر 277139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha