همشهری آنلاین: رئیس هیئت مدیره انجمن صرع با اعلام اینکه هر بیمار مبتلا به "صرع مقاوم به درمان" ماهیانه یک میلیون تومان هزینه دارو دارد ، گفت: در تلاشیم که این بیماری را در ردیف بیماریهای خاص قرار دهیم.

به گزارش مهر، دکتر کورش قره گزلی درباره قرار گرفتن این بیماری در ردیف بیماری‌های خاص گفت: در تلاش هستیم که بیماری "صرع مقاوم به درمان" را در ردیف بیماری‌های خاص قرار دهیم. جلساتی برگزار شده است که افراد مبتلا به این بیماری را جزو بیماران خاص قرار دهیم تا بتوانند خدمات مناسب درمانی دریافت کنند.

وی گفت: این طرح تا به حال باید تصویب می‌شد اما به خاطر مسائل کمبود بودجه در مرحله کارشناسی باقی مانده است که امیدواریم در آینده ای نزدیک این اتفاق بیافتد.

این متخصص مغز و اعصاب خاطر نشان کرد: حدود 70 تا 80 درصد از داروهای مربوط به صرع درکشور تولید می‌شود ولی بیماران "صرع مقاوم به درمان" نیازمند این هستند که برای دریافت داروهای جدید با مجامع بین المللی در ارتباط باشیم. بنابراین با توجه به اینکه داروهای جدید گران هستند، می طلبد که افراد مبتلا به این بیماری توسط متخصصان شناسایی و به بیمارستان دانشگاه های علوم پزشکی معرفی شوند تا داروهای جدید برایشان تجویز شود.

وی در خصوص متوسط هزینه‌ای که یک بیمار مبتلا به صرع برای درمان باید بپردازد، گفت: بیماران مبتلا به صرع متوسط 100 تا 200 هزار تومان در ماه باید هزینه کنند، اما بیماران مبتلا به "صرع مقاوم به درمان" هزینه درمانشان بیش از یک میلیون تومان در ماه است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صرع با توصیه به نزدیکان افراد مبتلا به صرع در هنگام تشنج این بیماران گفت: مهمترین مسئله حفظ خونسردی است. همچنین بیمار اگر دچار تشنج شد چیزی در دهانش قرار ندهند و وی را در جای نرم به سمت چپ با سر رو به پایین بخوابانند تا ترشحات از دهانش خارج شود.

قره گزلی درباره کنترل این بیماری گفت: خواب مناسب و کنترل استرس در زندگی عمده ترین راه های کنترل این بیماری است. همچنین اگر بیمار احساس می کند که مصرف غذایی خاص در تشدید بیماری اش موثر است باید از خوردن آن پرهیز کند.

وی رژیم غذایی را در کنترل صرع چندان موثر ندانست و عنوان کرد: گاهی اوقات بیماران متوجه می شوند که برخی غذاها ممکن است در تشدید و یا کنترل بیماری موثر باشد که باید به این نکات توجه داشت. در طب سنتی اشاره شده است که غذاهای سرد برای صرع خوب نیست و غذاهای گرم مثل عسل برای صرع خوب است.

این نورولوژیست، علل بروز چنین بیماری را بسیار متنوع دانست و گفت: ممکن است از زمان نوزادی با عفونت های مغزی که بسیار شایع است آغاز شود. گاهی وارد شدن صدماتی به مغز و همچنین تومورهای مغزی و هر عاملی که باعث صدمه مغزی شود ممکن است باعث بروز صرع شود.

وی در پایان نشانه های بروز صرع در نوزادان را خیره شدن بیش از حد نوزاد و همچنین حرکت‌های نامتعادل و غیر متعارف در دست و پای نوزادان دانست.

کد خبر 277101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha