حامد فوقانی: این روزها پایتخت‌نشینان برای پرکردن اوقات فراغت خود لازم نیست حتما بار سفر ببندند و دل به جاده بزنند

دریاچه چیتگر

فراهم‌شدن جاذبه‌های منحصر به‌فرد در شهر باعث شده تا شهروندان تهرانی گزینه‌های فراوانی از شرق تهران گرفته مثل باغ پرندگان تا مرکز و سپس غرب آن مثل برج میلاد و دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) را پیش رو داشته باشند.

در اين ميان پر واضح است كه برخي از تفرجگاه‌ها مانند درياچه شهداي خليج فارس محل بحث و تبادل‌نظر تعدادي از كارشناسان قرار بگيرد اما آنچه مشخص شده اينكه، درياچه شهداي خليج فارس هر هفته ميزبان بيش از 20هزار بازديدكننده است. اين آمار قطعا با افتتاح فاز دوم درياچه در آينده‌اي نزديك افزايشي چشمگير خواهد يافت.

به غير از بعد گردشگري، آمار و گزارش‌هاي مربوط به درياچه شهداي خليج‌فارس بازگوكننده مواردي ديگر است كه نشان مي‌دهد اكوسيستم درياچه مطابقت زيادي با استانداردهاي تالاب‌هاي شهري دارد؛ به‌گونه‌اي كه نه‌تنها كيفيت آب آن تاكنون كاهش نيافته بلكه محلي براي اتفاقات نادر و البته زيبا در غرب پايتخت نيز شده است. پاييز سال گذشته بود كه صدها كاكايي مهاجر در اين درياچه فرود آمدند و مردم پايتخت به‌ويژه اهالي منطقه22 را شگفت‌زده كردند.

اين پرنده‌ها كه همه ساله از اروپاي شرقي و سيبري رهسپار تالاب‌هاي فارس و خوزستان مي‌شدند، در ميانه راه درياچه‌اي را براي رفع خستگي پيدا كردند كه سال‌هاي قبل وجود نداشت.اين در حالي است كه به‌نظر مي‌رسد برخي به‌خاطر منفعت‌هاي شخصي اخباري از اين درياچه را منتشر مي‌كنند كه با واقعيت‌هاي منعكس شده از سوي كارشناسان شهري و متخصصان اكولوژيست محيط‌زيست بسيار تفاوت دارد. چندي پيش بود كه هاشميان، دانشيار انستيتو آب و انرژي دانشگاه شريف كه مسئوليت پايش آب درياچه شهداي خليج‌‌فارس را برعهده داشته گفت كه كيفيت آب درياچه كاهش پيدا نكرده و حتي جلبك نيز در آن ايجاد نشده است.

با وجود اين برخي از افراد، كاهش كيفيت آب را بزرگ‌نمايي كرده و از آن به‌عنوان عاملي در جهت بد بو شدن فضاي اطراف و كاهش قيمت ملك و آپارتمان در منطقه ياد ‌كردند. مديران شهري اما تأكيد مي‌كنند منبع تأمين آب درياچه برخلاف برخي اطلاعات ناصحيح، آب حاصل از تصفيه فاضلاب مجتمع‌هاي مسكوني اطراف آن نيست؛ بلكه 3 تا 6 درصد از آورده سالانه رودخانه فصلي كن است. احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران نيز مي‌گويد كه درياچه شهداي خليج‌فارس در مسير كانال‌هاي عبور جريان باد قرار دارد و اين باعث تلطيف هواي تهران مي‌شود.

از سوي ديگر احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران هم عنوان مي‌كند كه نگهداري آب اين مجموعه هميشه در دستور كار قرار دارد. البته وي بر اين نظر كه در كنار اقدامات بنيادين مانند ايجاد تصفيه‌خانه، اقدامات خلاقانه ديگر نيز مي‌تواند به سالم‌سازي هرچه بهتر جريان آب كمك كند. فعاليت قايق‌هاي پارويي براي اكسيژن‌‌رساني و تازه ماندن آب مثالي است كه دنيامالي در اين‌باره مي‌‌زند. اين در حالي است كه مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري چندي پيش ميزان اكسيژن محلول در اعماق مختلف درياچه را بالاتر از 5ميلي‌گرم در ليتر (حد قابل‌قبول استاندارد كيفيت آب براي كاربري تفرّج) اعلام كرد.

  • تقديرهايي از ساخت يك‌درياچه

تقديرهاي صورت گرفته از درياچه شهداي خليج‌فارس طي يك‌سال گذشته سبب شده تا كارشناسان و نمايندگان مردم در شوراي شهر ازجمله اقبال شاكري، آن را گواهي بر عملكرد قوي حوزه فني و مهندسي ايران و پاياني بر حاشيه‌سازي‌ها بر اين درياچه بدانند. نمونه‌اي از اين تقديرها در جريان كنگره جهاني سازمان كلانشهرهاي جهان (متروپليس) اتفاق افتاد كه در آن درياچه شهداي خيلج فارس جزو 20پروژه برتر كلانشهرهاي جهان در سال2014 شناخته شد.

  • اجراي موفقيت‌آميز طرح پايلوت تصفيه‌خانه درياچه شهداي خليج‌فارس

طرح پايلوت تصفيه‌خانه درياچه شهداي خليج‌فارس يعني نمونه شبيه‌سازي شده تصفيه‌خانه اصلي در مقياسي كوچك‌تر، به پايان رسيده و به اين ترتيب سازه‌هاي فرايندي تصفيه‌خانه يادشده، وارد مراحل نهايي طراحي براي اجرا شده است. البته همزمان با اين طراحي، احداث خط انتقال آب موجود در مخزن درياچه به تصفيه‌خانه هم شروع شده است. اينطور كه اعلام شده با برخورداري از چنين ظرفيتي در ماه‌هايي كه امكان آبگيري از رودخانه كن فراهم نيست، آب موجود در مخزن درياچه با استفاده از ايستگاه پمپاژ و خط انتقال برگشت آب، به تصفيه‌خانه رسيده و براي استفاده مجدد در درياچه احيا مي‌شود.

کد خبر 277054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha