چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرگ ناشی از مسمومیت‌ها شامل مسمومیت با دارو، منوکسید کربن، انواع موادشیمیایی، سموم دفع آفات، سوء مصرف مواد، فلزات سنگین، گیاهان سمی، گزیدگی‌ها و گازها در سالهای اخیر، سهم زیادی در مرگ و میر جامعه داشته‌اند.

مسمومیت

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی با اشاره به تلفات ناشی از مسمومیت‌ها به ویژه گاز منوکسید کربن و سوء مصرف مواد مخدر در سال جاری گفت: در نیمه نخست امسال، 9 نفر بر اثر این دو مورد در استان جان خود را از دست داده‌اند که هفت نفر از آنها بر اثر سوء مصرف مواد و دو نفر دیگر بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن بوده است.

'علی افتخاری' اضافه کرد: رقم کم ناشی از استنشاق گاز منوکسید کربن، به دلیل عدم استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه نخست امسال بود و این رقم در نیمه دوم سال همچون سال‌های گذشته افزایش می‌یابد که این امر نیز به دلیل سرمای هوا و استفاده از وسایل گرمایشی به ویژه بخاری است.

وی اظهار کرد: در طول سال گذشته، 26 نفر در آذربایجان غربی بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد، 20 نفر مرد و شش نفر زن بودند.

وی، سوء مصرف مواد مخدر را نیز یکی دیگر از موارد مرگ و میر بر شمرد و ادامه داد: در نیمه نخست امسال، هفت نفر و در سال گذشته 17 نفر به این دلیل، جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد، 16 نفر مرد و یک نفر زن هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی افزود: این آمار نشان می‌دهد که مردها بیشترین آسیب را از مسمومیت‌هایی نظیر سوء مصرف مواد مخدر و مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌بینند.

'کامران دهقان' معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: شایعترین مسمومیت و مرگ ناشی از آن، مسمومیت با داروهاست که باید مورد توجه جدی باشد.

وی افزود: برای جلوگیری از این مسمومیت‌ها باید از مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک داروها توسط افراد خودداری شود چرا که مسمومیت با داروها ممکن است به مرگ افراد بینجامد.

وی یکی دیگر از مسمومیت‌های شایع را مسمومیت با گاز مونوکسید کربن عنوان کرد و ادامه داد: مونوکسید کربن در اثر احتراق ناقص سوخت ‌ا با وسایل گرم کننده به وجود می‌آید که در محیط‌های بسته روی می‌دهد و اگر کسی در چنین محیطی علایمی از قبیل تهوع، استفراغ، سردرد و خواب آلودگی مشاهده کرد باید سریع از آن محل خارج شده و یا در و پنجره‌ها را باز کند.

وی با اشاره به شعار هفته پیشگیری از مسمومیت‌های امسال در دهه اول آبان ماه با عنوان 'خرید، فروش و استفاده از قرص برنج، هرگز!' اضافه کرد: در سال جاری به دلیل تداوم موارد مسمومیت با سم فسفید آلومینیوم (قرص برنج) به رغم قاچاق بودن این فرآورده، یکی از اهداف آموزشی برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها تمرکز بیشتر بر بحث آشناسازی جامعه با خطرات ناشی از نگهداری و مصرف سموم دفع آفات به ویژه قرص برنج بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار کرد: قرص برنج که برای نگهداری طولانی مدت برنج استفاده می‌شود، به شدت سمی است به طوری که مقدار بسیار کمی از آن باعث مسمومیت شدید و مرگ چندین نفر می‌شود.

وی گفت: توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه در نگهداری غلات و برنج از آن استفاده نشود و مردم به جای آن از دیگر داروهای گیاهی که در مراکز مجاز فروش این داروها قابل تهیه است، استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز در این خصوص گفت: همه در معرض خطر مسمومیت قرار دارند و ایمن نیستند.

'محمد دلیر راد' در خصوص مسمومیت با منوکسید کربن که به دلیل فرارسیدن فصل سرما زیاد اتفاق می‌افتد، افزود: مونوکسیدکربن (CO) یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه و تقریباً هم وزن هوا است که از اشتعال ناقص سوخت‌های فسیلی یا هیدروکربن‌ها شامل نفت، گازوئیل، بنزین، گاز مایع، گاز شهری، ذغال و چوب ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: مسمومیت با منوکسید کربن علت اصلی مسمومیت و مرگ ناخواسته در تمام دنیا از جمله کشور ایران است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: منوکسید کربن هم برای انسان و هم برای حیوانات خطرناک است و از آن به عنوان قاتل خاموش یا غیرقابل رویت یاد می‌شود.

دلیر راد افزود: تمام وسایل گرمایشی از جمله بخاری ها اعم ازگازی، نفتی، گازوئیلی، ذغالی و چوبی، آبگرمکن ها، اجاق گاز ها، شومینه، علاءالدین، والور، منقل، کرسی، گاز پیک نیک، انواع خودروها شامل سواری، کامیون، مینی ‌وس، اتوبوس، تراکتور و لیفت تراک با هر نوع سوخت فسیلی وهمچنین موتور آب و سم ‌اش قادر به تولید منوکسیدکربن هستند.

وی با اشاره به علایم بالینی مسمومیت با گاز منوکسید کربن گفت: علایم آن شبیه یک سرماخوردگی است و سردرد (خفیف تا شدید)، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ضعف، بی‌حالی، منگی، تنگی نفس، درد قفسه سینه، نامنظم شدن ریتم ضربان قلب، افت فشار خون، اختلال انعقادی، خواب آلودگی و از دست رفتن هوشیاری از نشانه‌های آن است که در نهایت به مرگ منجر می‌شود.

وی اطمینان یافتن از سالم بودن وسیله حرارتی و داشتن دودکشی مناسب و منافذی برای ورود هوا به داخل اتاق یا محفظه محل استراحت را از راه‌های مطمئن برای جلوگیری از مسمویت با این گاز عنوان کرد.

کد خبر 276903

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha