ایران دهمین کشور مصرف‌کننده ظروف یکبار مصرف در دنیاست. ظروفی که استفاده از آنها مشکلات خاص بهداشتی خود را به همراه دارد و از سویی دیگر به دلیل تجزیه ناپذیربودن، ضربه بزرگ و مخربی به محیط زیست وارد می‌کند.


نذري دادن كه رسم شايسته و با قدمتي است يكي از موارد مهم مصرف ظروف يكبار مصرف است كه در ايام عزاداري ماه محرم به ويژه تاسوعا و عاشورا افزايش قابل توجهي پيدا مي‌كند. اي كاش در كنار اين عمل مذهبي، توجه و توصيه‌هاي ديني به حفظ محيط زيست نيز ملاك عمل قرار گيرد. جمع آوري اين ظروف و انتقال آنها به مخازن زباله خشك كه شهرداري نيز در اطراف تكايا و هيئت‌ها تعداد آنها را افزايش داده كمك قابل توجهي به پاكيزگي شهر خواهد كرد و البته از پراكندگي اين ظروف و انتقال آن به فضاي سبز كه صدمات بسياري به همراه دارد، جلوگيري خواهد كرد.

شوراي شهر تهران از سال 88 شهرداري را ملزم به كاهش مصرف ظروف يكبار مصرف پلاستيكي و تغيير الگوي مصرف آن كرد و مراكز وابسته به شهرداري ملزم به جايگزين كردن اين ظروف و كيسه‌ها با نوع قابل بازيافت و گياهي آن شدند. معصومه آباد عضو و رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر و ناظر اجراي اين مصوبه با بيان اينكه سالانه بيش از 177 هزار تن پلاستيك در كشور توليد و2/1ميليون تن پلاستيك مصرف و وارد چرخه پسماند مي‌شود به رشد ميزان پلاستيك در تهران طي سال‌هاي اخير اشاره كرده و گفته تنها در یک سال تولید زباله‌های پلاستیکی از فروردین‌ماه تا انتهای سال، رشدی 249 درصدی داشته است.

هرفرد تهرانی به طور متوسط، روزانه 3کیسه پلاستیکی به چرخه محیط‌زيست وارد می‌کند و اين محصولات به دلیل ماندگاری در طبیعت كه حدود 500 سال است، به آلودگی محیط زیست می‌انجامند. از این رو شهر در آستانه یک بحران جدی قرار گرفته است.

وي ضمن اشاره به بروز بيماري‌هاي مختلف مانند انواع سرطان و مشكلات عصبي و بيماري‌هاي خوني به دليل استفاده از اين ظروف بر ضرورت به‌كارگيري ظروف تجزيه پذير و گياهي تاكيد كرده و گفته این ظروف نه ‌تنها مواد سمی و شیمیایی ندارند، بلکه طی چندین ماه در خاک تجزیه شده و حتی در برخی موارد به دلیل اینکه دارای پایه نشاسته، ذرت،گندم و سیب زمینی هستند، به عنوان خوراک دام قابل مصرفند. وي همچنين خاطرنشان كرده كه اين ظروف از لحاظ فیزیکی نیز تا دمای 120 درجه مقاوم بوده و هیچ گونه تغییری در شکل ظاهری آنها ایجاد نمی‌شود. توانایی نگهداری مواد غذایی در محدوده 20 تا 100درجه سانتی‌گراد و همچنین قابلیت استفاده در مایکروویو را دارند.

آباد در ادامه به افزايش استفاده از ظروف يكبار مصرف در ماه محرم و قابليت نگهداري غذا در اين ظروف به مدت تنها 2 ساعت اشاره كرده و گفته لزوم استفاده از ظروف پليمري جايگزين به ويژه در اين ايام محرز است و اگر هزینه‌ای که صرف جبران خسارات محیط زیستی و هزینه‌های درمانی ناشی از نادیده گرفتن آثار سوء این مواد بر سلامتی بدن را در نظر بگیریم، به وضوح خواهیم دید که ظروف پلیمری به نسبت با صرفه اقتصادی بیشتری همراه خواهد بود.

توصيه نامه‌هاي زيست‌محيطي- بهداشتي براي هيئت‌هاي مذهبي

يكي از دلايل برپايي نمايشگاه عطر سيب امسال كمك سازمان‌هاي مربوط به حفظ محيط‌زيست در ايام محرم بود چراكه در آن ضمن عرضه كالاهاي مورد نياز، با همكاري سازمان مديريت پسماند مخازن 240ليتري پسماند خشك به هيئت‌هاي مذهبي اختصاص يافت. علاوه بر اين در اين نمايشگاه بيش از 2هزار بن نيز بين هيئت‌ها براي دريافت مخزن توزيع شد.

به هر حال در 2روز آينده يعني روزهاي تاسوعا و عاشورا ميزان توليد زباله خشك در پايتخت به حدود 3/5برابر روزهاي عادي مي‌رسد چراكه آمار سال گذشته نشان مي‌دهد ميزان توليد زباله خشك در اين 2روز، حدود 2700تن بوده است. در همين رابطه رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با اشاره به دير تجزيه شدن ظروف پلاستيكي و عدم‌تفكيك مناسب پسماندهاي ناشي از اين ظروف و تخليه شدن اين ظروف در انهار و به تبع آن آبگرفتگي معابر گفت: ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران به‌منظور حفظ محيط‌زيست شهري و سلامت شهروندان، توصيه نامه‌هاي زيست‌محيطي- بهداشتي در اين زمينه تهيه و به مناطق 22گانه جهت اجرا ابلاغ كرده است. به‌گفته علي‌محمد شاعري نظارت بر هيئت‌هاي مذهبي و توزيع سطل‌هاي آبي رنگ ويژه پسماندهاي خشك در هيئت‌ها، تكايا و مساجد فاقد مخزن‌هاي جمع‌آوري زباله و همچنين لايروبي انهار اطراف تكايا، هيئت‌هاي مذهبي و مساجد در 3نوبت صبح، ظهر و شب در دستور كار قرار گرفته است.

کد خبر 276651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha