چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

امان‌الله قرایی مقدم: زمانی که واقعه‌ای تلخ مثل اسیدپاشی اتفاق می‌افتد باید به این نکته توجه کرد که اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع می‌تواند جلوی بسیاری از شایعات و به‌دنبال آن ترس‌هایی که در افراد ایجاد می‌شود را بگیرد.

وقايعي همچون اسيدپاشي از موضوعاتي است كه خبر آن بلافاصله در تمام كشور و به‌دنبال آن در رسانه‌هاي بيگانه پخش مي‌شود و اگر به درستي درخصوص آن اطلاع‌رساني نشود بايد منتظر يك كلاغ چهل كلاغ بود. خبر اسيدپاشي در اصفهان بيش و پيش از آنكه در رسانه‌هاي رسمي و داخلي منتشر شود، در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي بيگانه مطرح شد. نتيجه هم انبوهي از شايعات بود كه موجب هراس اجتماعي شد. اكنون سرعت رسانه‌ها قابل قياس با يك دهه گذشته نيست و در آن واحد خبرها به اقصي نقاط دنيا مخابره مي‌شود به همين دليل است كه گفته مي‌شود رسانه‌ها بايد پيام‌رساني را به‌صورت دقيق و شفاف و در اسرع وقت انجام دهند تا جلوي شايعات گرفته شود. زماني كه واقعه‌اي مثل اسيدپاشي اتفاق مي‌افتد تمام جامعه نسبت به آن حساس مي‌شود و كم كم شايعاتي درباره آن حادثه به‌وجود آمده و قوت مي‌گيرد. در چنين شراطي براي مخاطب عادي تشخيص خبر درست از نادرست دشوار مي‌شود.

شيوه مواجهه با اين پديده‌ها نيز مهم است. در اين مورد برخي مطبوعات براي جذب مخاطب اخبار نادرستي منتشر كردند. برخي رسانه‌ها نشان دادند فروش بيشتر براي آنها بسيار مهم‌تر از عواطف مردم و حتي امنيت ملي است. آنها به جاي اينكه در چنين مواردي به مردم آرامش و آموزش بدهند، دنبال منفعت خودشان هستند، به همين دليل معتقدم اين رسانه‌ها بايد به سرعت بازخواست شده و جرايم سنگيني براي آنها درنظر گرفته شود چرا كه بازگرداندن اعتماد عمومي كار چندان ساده‌اي نخواهد بود. اما همچنان مهم است كه خودمان با اطلاع‌رساني مناسب جلوي شايعه را بگيريم. جامعه نسبت به رواج شايعات بسيار آسيب‌پذير است. گسترش شايعات باعث ايجاد ترس، بدبيني و تفرقه بين مردم مي‌شود و البته شايعه‌پردازان هدفي جز تخريب رواني و رواج بي‌اعتمادي ندارند. آنها با اين اقدام خود اضطراب اجتماعي را بالا مي‌برند و در اثر همين شايعات مردم سلامت و تعادل رواني خود را از دست مي‌دهند.

واقعيت اين است كه همزمان با حادثه اسيدپاشي وحشت و ترس بر جان مردم و خانواده‌ها افتاده است. برخي تصور مي‌كنند چون ترس، توهين و ارعاب، جلوه ظاهري ندارد نبايد فردي خاطي را به‌دليل اين عمل مجازات كرد. در كشورهاي پيشرفته هم مشاهده مي‌كنيم افرادي كه خشونت‌هاي پنهان همچون ترساندن مردم و ارعاب را در قالب شوخي يا هر عمل ديگري انجام مي‌دهند، طبق قانون مجازات مي‌شوند. دليل اين مجازات‌ها اين است كه اين فرد هراس اجتماعي به‌وجود آورده و باعث آسيب ديدن روح و روان آدم‌ها شده و زمينه بيماري روحي را در افراد ايجاد مي‌كند. ديگر اينكه بايد از خود مردم توقع داشت موجب گسترش بي‌دليل اين گونه شايعات نشوند و قبل از انتشار يك خبر كمي درباره آن فكر كنند. ماجراي اسيدپاشي با همه زخم‌هايي كه بر پيكر جامعه گذاشت، درس‌هاي مهمي هم براي ما داشت كه بهتر است فراموش‌شان نكنيم.

 

کد خبر 276290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha