سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوگل یک طرح آزمایشی برای عرضه خدماتی جدید را آغاز کرده است که جستجوهای اینتنرنتی را به امکان انجام مشاوره‌های ویدئویی آنلاین با پزشکان محلی پیوند می‌دهد.

Dr google

این طرح در صورت موفقیت می‌تواند رشد «بهداشت از راه دور» (telehealth) را شتاب بخشد و راه آسانی برای پزشکان برای انجام مشاوره از راه دور با بیماران‌ خودشان ایجاد کند.

به نوشته مدسکیپ در این طرح آزمایشی، هنگامی که کاربر از گوگل برای جستجوی اطلاعات درباره یک عارضه بهداشتی مشخص یا مجموعه‌ای از علائم استفاده می‌کند، برخی از کاربران با یک لینک «هم اکنون با پزشک گفتگو کنید» ("talk to a doctor now") در طرف راست پنل صفحه ایتنرنتی مواجه می‌شوند. هدف این است که به افرادی که نمی‌دانند درباره علائم‌شان به دنبال چه چیزی بگردند، توضیح بهتری درباره آن موضوع داده شود.

سخنگوی شرکت گوگل، لیز مارکمن در این باره گفت: «هدف ما این است که هنگامی که  شما برای عوارضی مانند بی‌خوابی یا مسمومیت غذایی به دنبال اطلاعات بهداشتی پایه می‌گردید، سودمندترین اطلاعات در دسترس را در اختیار شما قرار گیرد. ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا این سرویس جدید به درد مردم می‌خورد یا نه.»

او افزود: «برای این کارآزمایی ما در حال همکاری با شماری از سازمان‌ها مانند بیمارستان عمومی ماساچوست، بیمارستان اسکریپس، گروه پزشکی One هستیم که پزشکان‌شان را در اختیار ما می‌گذارند.»

پزشکانی که در این طرح آزمایشی گوگل شرکت می‌کنند،‌ در بخشی از وب‌سایت این شرکت به نام Helpout نشان داده خواهند شد. کاربران در این بخش می‌توانند توصیه‌های کارشناسی در زمینه‌های گوناگون از لوله‌کشی گرفته تا مد و فرزند‌پروری را جستجو کنند.

Helpout هم اکنون نیز حاوی شماری از پزشکان و سایر متخصصان بهداشتی است، اما نام‌های آنها هنگامی که کاربران به جستجوی موضوعات بهداشتی در گوگل می‌پردازند، برای آنها به نمایش در نمی‌آید (پا‌پ‌آپ نمی‌کند).

مخاطبان این سرویس جدید گوگل به طور بالقوه بسیار فراوان خواهند بود. بر اساس گزارش «پروژه اینترنت و زندگی آمریکایی» مرکز پژوهشی پیو از هر ۱۰ کاربر اینترنتی،‌ ۸ نفرشان بر روی اینترنت به جستجوی اطلاعات مراقبت بهداشتی می‌پردازند.

  • دکتر گوگل

نانسی فابوزی از شرکت فراست و سالیوان، یک شرکت جهانی مشاوره و پژوهش، در این باره می‌گوید: «ما سال‌هاست که درباره دکتر گوگل جوک می‌گوییم، اما دکتر گوگل دارد به واقعیت می‌پیوندد. رفتار جستجوی مسائل بهداشتی بر روی گوگل در همه افراد ریشه دوانده است. افراد اگر بخواهند درباره یک بیماری، دارو یا هر چیز مربوط به بهداشت بدانند، نخستین کاری که انجام می‌دهند، جستجو درباره آن روی گوگل است.»

فابوزی معتقد است که اگر گوگل تصمیم بگیرد که این سرویس جدید را راه بیندازد، این سرویس در میان بسیاری از افراد به خصوص جوانان محبوبیت پیدا خواهد کرد؛ بنابراین پزشکان از هم اکنون باید به این موضوع توجه داشته باشند.»

او افزود: «هر فراهم‌آورنده مراقبت بهداشتی باید از برنامه‌های گوگل آگاه باشد و با آنها سازگار شود. زیرا بالاخره با آنها مواجه خواهد شد.»

جاناتان لینکوس، مدیرعامل انجمن پزشکی از راه دور آمریکا (American Telemedicine Association) یادآور شد که گوگل به علت پیشگامی‌اش در کسب و کار جستجوی اینترنتی می‌تواند تاثیر بزرگی بر بازار بهداشت از راه دور بگذارد؛ و این امر به نوبه خود بر پزشکان تاثیر خواهد گذاشت.

او می‌گوید: «ما به سرعت داریم به نقطه‌‌ای می‌رسیم که پزشکان مراقبت‌های اولیه شروع به انجام مشاوره‌های بهداشتی از راه دور با بیماران کنند، زیرا اگر این کار را نکنند، دکترهای دیگر این کار را خواهند کرد.»

  • آن را محلی نگهدارید

گوگل نخستین سرویس بهداشت از راه دور نیست که با پزشکان محلی کار می‌کنند و شرکت‌های خدمات پزشکی دیگر هم در آمریکا به این کار پرداخته‌اند.

برای مثال شرکت MDlive معامله‌ای در این زمینه عرضه خدمات پزشکی از راه دور با شرکت Sentara Health در ویرجینیا انجام داده است و شرکت «American Well» قرارداد مشابهی را با شرکت USF Health در فلوریدا. بسته است: یا شرکت HealthTap همیشه با استفاده از پزشکان محلی مشاوره در اختیار مشتریان‌اش قرار می‌دهد، برخی از سرویس‌های بهداشت از راه دور از جمله American Well و Teladoc به مشتریان امکان مشاوره با پزشکان در محل‌های دوردست را هم می‌دهند.

فابوزی می‌گوید علت استفاده گوگل از پزشکان محلی مسائل مربوط به مقررات حاکم است. او می‌گوید: «اقدام گوگل در محدودکردن این طرح به پزشکان محلی بسیار هوشمندانه است، زیرا با وجودی گوگل می‌گوید سرویسش با «قانون انتقال و پاسخگویی بیمه بهداشتی آمریکا» (HIPAA) مطابقت دارد،‌ نگرانی‌هایی زیادی درباره حفظ حریم خصوصی افراد بوسیله گوگل وجود دارد.»

لینکوس به نوع دیگری از مشکلات حقوقی در این باره اشاره می‌کند: به گفته او در ایالت‌های متفاوت آمریکا شرایط متفاوتی برای کسب مجوز طبابت وجود دارد و قوانین بهداشت از راه دور نیز متفاوتند؛ این رویکرد گوگل در استفاده از پزشکان محلی احتمالا به این علت هم هست که نیاز کسب مجوز بوسیله پزشکان در چند ایالت را برطرف کند.

پزشکان محلی که گوگل از شرکت Scripts Health بیمارستان عمومی ماساچوست و سایر سازمان‌های مراقبت بهداشتی به کار می‌‌گیرد. ممکن است در آغاز به بیماران خودشان مستقیما از طریق گوگل مشاوره ندهند. اما بعدها این وضعیت ممکن است تغییر کند.

لینکوس می‌گوید: «در نهایت پزشکان محلی با بیماران خودشان رابطه آنلاین برقرار خواهند کردند، و می‌توانند از سرویس Google Health برای انجام این کار استفاده کنند. این سرویس پلتفرمی برای پزشک محلی ایجاد می‌کند که او از طریق آن می‌تواند با بیماران خودش صحبت کند.»

به علاوه او می‌افزاید که سازمان‌های مراقبت‌ بهداشتی در حال استفاده از پزشکی از راه دور برای گسترش دسترسی‌شان به مشتریان هستند. برای نمونه او به کلینیک مایو اشاره می‌کند که در حال مذاکره با بیمارستان‌ها در سراسر آمریکا درباره یک سیستم عرضه خدمات پزشکی است که شامل مشاوران آنلاین هم می‌شود. به همین ترتیب بیمارستان عمومی ماساچوست نیز از سرویس پزشکی از راه دور برای افزایش بیماران ارجاعی به مراکز درمانی‌اش استفاده می‌کند.

به گفته لینکوس رقابت پزشکان را وادار خواهد کرد که به مشاوره دادن از راه دور با بیماران‌شان بپردازند، و گوگل می‌تواند این امکان را به رایگان یا با هزینه ناچیز برای پزشکان فراهم آورد، و آنها دیگر مجبور نخواهند بود که پورتال پزشکی از راه دور مخصوص خودشان را ایجاد کنند.

البته فابوزی به این احتمال اشاره می‌کند که در آینده ممکن است هم پزشکان برای قرار گرفتن در فهرست مشاوران در سرویس بهداشتی گوگل و  هم بیماران برای گرفتن مشاوره از آن، پول بپردازند

کد خبر 276272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    0 0
    سلام دکتر تیر کشیدن قلب فقط با نفس کشیدن دردش میاد نشانه چیه