محمد باریکانی: قطار گردشگری اروپا که بوداپست پایتخت مجارستان را با گردشگرانی از آمریکا، استرالیا، فرانسه، انگلستان، کویت، آلمان، مجارستان، سوئیس، هلند، مکزیک، ایسلند و دانمارک به مقصد ایران ترک کرده بود پس از پیمودن ۷هزار کیلومتر صبح دیروز در ایستگاه راه‌آهن تهران توقف کرد.

قطار گردشگری

اين بزرگ‌ترين گروه از گردشگران چندمليتي با يك قطار لوكس است كه برخي مسافرانش آن‌را به يك هتل سيار در مسيرهاي ريلي كشورهاي مجارستان، روماني، تركيه و ايران تشبيه كرده‌‌اند.

عقاب طلايي مجارستان كه هماهنگي‌ها براي حركت آن به سمت ايران توسط 2بانوي آمريكايي كه يكي‌شان در سال2011 به ايران سفر كرده بود، صورت گرفته است اكنون در راه‌آهن تهران متوقف است تا گروه بعدي گردشگران چند مليتي را كه تا 2روز آينده از مسير هوايي به تهران سفر مي‌كنند از مسير ريلي به بوداپست منتقل كند. 6گردشگر آمريكايي كه نخستين سفر خود به ايران را تجربه كرده‌اند از مسافران قطار عقاب طلايي دانوب هستند كه به شهرهاي يزد، اصفهان، شيراز سفر كرده و اكنون به تهران رسيده‌اند. 27گردشگر اين قطار نيز استراليايي هستند كه نخستين سفر خود به ايران را تجربه كرده‌اند. قطار عقاب طلايي دانوب به همراه 35خدمه‌اش 64گردشگر چندمليتي را از بوداپست به ايران منتقل كرد تا اين گردشگران با تردد در مسير ريلي ايران از برخي جاذبه‌هاي تاريخي - فرهنگي ايران نيز ديدن كنند. نخستين گردشگران قطار لوكس بوداپست- تهران 2شب در تهران اقامت دارند تا گشتي كوتاه در پايتخت را نيز تجربه كنند.

جذابيت‌هاي ايران براي آمريكايي‌ها

«وي‌ينا كاب اندرسون»، بانوي ميانسال آمريكايي كه يك‌بار در سال2011 به ايران سفر كرد و پس از آن به‌مدت يك‌سال مقدمات سفر قطار گردشگري عقاب طلايي دانوب به تهران را فراهم كرد، از پنجره واگن شماره 3عقاب طلايي دانوب به همشهري مي‌گويد كه در ايران احساس امنيت مي‌كند.

او ايراني‌ها را مردماني مهربان با لبخندي هميشگي و دوست‌داشتني توصيف مي‌كند كه او را علاقه‌مند به سفر دوباره به ايران كرده‌اند.خانم اندرسون كه اهل واشنگتن است، مي‌گويد: واقعيت‌هاي ايران آن چيزي نيست كه در رسانه‌هاي خارجي به تصوير كشيده شده است.

«آلن موات» يك گردشگر جوان آمريكايي از شهر نيويورك نيز از واگن شماره 3قطار گردشگري بوداپست- تهران پياده مي‌شود تا به سؤالات همشهري در مورد نخستين سفرش به ايران پاسخ بدهد. او با شگفتي از ايران و سايت‌هاي تاريخي و مردمانش سخن مي‌گويد. آلن موات مي‌گويد: سفر به ايران با قطار گردشگري بسيار عالي است و ايراني‌ها مردماني بسيار خوب، مهربان و خوش برخوردي هستند. او از محوطه باستاني تخت جمشيد به‌عنوان يكي از جاذبه‌هاي تاريخي قابل توجه در ايران نام مي‌برد.

اين گردشگر آمريكايي مي‌گويد كه پيش از سفرش به ايران برخي دوستانش كه اطلاعي از ايران و فرهنگ و تمدن اين كشور نداشتند فكر مي‌كردند كه ايران كشوري ناامن است و به همين دليل تلاش مي‌كردند او را از سفر به ايران منصرف كنند.

وي مي‌گويد: مطالعاتي نيز پيش از سفر در مورد ايران و فرهنگ و تاريخ و مردم اين كشور انجام دادم و در نهايت تصميم گرفتم بدون توجه به سخنان بازدارنده به ايران سفر كنم.اين گردشگر آمريكايي كه براي نخستين‌بار در مسير ريلي موفق به بازديد از ايران و تعداد محدودي از جاذبه‌هاي تاريخي و گردشگري كشور شده است، مي‌گويد: مردم ايران مي‌توانند به زبان‌هاي ديگر صحبت كنند. آنها در تمام طول مسير به ما لبخند زدند. نيروهاي انتظامي و پليس با خوشرويي به استقبال ما آمدند. بايد بگويم كه اين برخوردها نيز نشانه‌اي از سابقه تمدني صدها هزار ساله مردم ايران است. او گفت: به دوستانم در آمريكا خواهم گفت كه ايراني‌ها مردماني خوب و دوست داشتني هستند و نبايد از آنها ترسيد.

ايران متفاوت براي استراليايي‌ها

در واگن استراليايي‌ها اما يك زوج ميانسال علاقه زيادي به گفت‌وگو با همشهري نشان مي‌دهند. «ملاني چاليس» و «دن هاوك» يك زوج استراليايي هستند كه همچون «آلن موات» از شهر نيويورك و 20شهروند استراليا براي نخستين بار به ايران سفر كرده‌اند. خانم چاليس مي‌گويد: مسير ريلي ايران در برخي ايستگاه‌ها بسيار زيبا و خوب بود و مردم بسيار صميمانه برخورد كردند. او كه از شهر سيدني استراليا به ايران سفر كرده است، مي‌گويد كه در سفر كوتاه در ايران چيزهاي زيادي از تاريخ و فرهنگ مردم ايران دانستيم.

«دن هاوك» همسر او نيز وارد گفت‌وگو مي‌شود و مي‌گويد كه پيش از سفر به ايران برخي دوستانشان به آنها گفته بودند كه به ايران سفر نكنند، اما پس از سفر به ايران و برقراري ارتباط با مردم ايران متوجه شده‌اند ايران بسيار متفاوت‌تر از آن چيزي است كه خارج از كشور تصوير مي‌شود.

ملاني چاليس اما مي‌گويد كه تغيير نگاه به ايران و مردم اين كشور در استراليا با فراهم كردن زمينه سفر بيشتر استراليايي‌ها به ايران و ايراني‌ها به استراليا و ارتباط مردم 2كشور با يكديگر امكان‌پذير است.

 

کد خبر 276160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha