جمعه ۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

هفته گذشته حدود 5 هزار نفر از متخصصان بیماری ایدز و رهبران جوامع مختلف جهان از 130 کشور، در سیدنی گردآمدند تا بزرگترین کنفرانس ایدز در سال‌های اخیر برگزار شود.

رهبران جوامع، اعلامیه موسوم به اعلامیه سیدنی را امضا کردند که در آن از دولت‌ها درخواست شده 10درصد بودجه‌ای را که به مقابله با بیماری ایدز اختصاص یافته، صرف تحقیق و پژوهش درباره بیماری ایدز کنند.

در اعلامیه سیدنی همچنین گفته شده که این تحقیقات و مطالعات، موجب تسریع در استفاده از داروها و تکنولوژی‌های جدید برای تشخیص بیماری ایدز، معالجه و نیز جلوگیری از ابتلا به این بیماری که تاکنون به قیمت جان 25 میلیون نفر تمام شده، خواهد شد.

سه سال پیش، کمتر از 300 هزار نفر در کشورهای در حال توسعه به داروهای ایدز دسترسی داشتند. این آمار در سال گذشته به 2میلیون و 200 هزار نفر رسید، اما سرعت آلودگی‌ها همچنان بیش از تلاش‌های بین‌المللی برای درمان و آموزش بیمار بوده است.

در این کنفرانس، مشاور علمی دولت آمریکا، هشدار داد که جهان نتوانسته است بر گسترش بیماری ایدز غلبه کند. دکتر آنتونی فورچی، گفت: سرعت آلوده شدن مردم به ویروس اچ.آی‌.وی بیش از کسانی است که در حال درمان هستند.

وی افزود: پیشرفت‌هایی در کمک به میلیون‌ها نفر مبتلا به این ویروس در کشورهای در حال توسعه صورت گرفته، اما به گفته وی «جهان به لحاظ آماری همچنان مغلوبه این جنگ است.»

مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا در زمینه ایدز گفت: برای هر یک نفر که تحت درمان قرار می‌گیرد، 6 نفر دیگر به ویروس ایدز آلوده می‌شوند. پس ما نبرد  با ایدز را در آمار باخته‌ایم.

دکتر برایان گازارد، از انجمن اچ‌.آی‌.وی بریتانیا هم گفت: در حال حاضر اپیدمی اچ‌.آی‌.وی این بیماری چه در آفریقا و چه در آسیا کاملاً خارج از کنترل است. دکتر گازارد گفت فقط یک چهارم بیماران تحت درمان هستند و به این ترتیب سه چهارم افراد آلوده به گسترش این بیماری ادامه می‌دهند.

یکی از روش‌های پیشگیری که در کنفرانس سیدنی بررسی شد، ختنه مردان بود. از مدت‌ها قبل به این موضوع پی برده شده بود که در آفریقا نرخ آلودگی به ویروس اچ‌.آی‌.وی، در میان مردان مسلمان کشورهای جنوب صحرا، کمتر از نرخ آلودگی غیرمسلمانان این کشورهاست.

ولی معلوم نبود که علت این موضوع ختنه کردن مردان مسلمان است، یا به این علت است که آنها مسائل اخلاقی را بیشتر رعایت می‌کنند.

ولی اکنون آزمایش‌هایی که در کنیا و اوگاندا صورت گرفته، تاییدکننده ارتباط بین ختنه مردان و کاهش نرخ آلودگی به ویروس اچ‌.آی‌.وی است. در برخی از کشورهای آفریقایی در جنوب صحرا، نرخ آلودگی افراد به ویروس بیماری ایدز تا 40 درصد است.

در حال حاضر، روش‌های پیشگیری متداول، مانند استفاده از کاندوم و توزیع سرنگ استریل میان معتادان تزریقی، فقط در اختیار 15درصد جمعیت بسیاری از کشورهای در حال توسعه قرار دارد.

کد خبر 27570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز