جمعه ۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رابرت‌ زولیک‌ (Robert Bruce Zoellick) یازدهمین رئیس بانک جهانی سابقا فرد شماره‌ دو وزارت‌ امور خارجه‌ امریکا بوده‌ است‌‌

Robert Bruce Zoellick

بد نیست بدانید که دولت‌ آمریکا بنا بر عرف‌ رییس‌ بانک‌ جهانی‌ را و اروپا  هم رییس‌ صندوق‌ بین‌المللی‌ پول‌ را تعیین‌ می‌کند‌.

زولیک‌ اعلام‌ کرده‌ است‌ نقش‌ من‌ به‌ عنوان‌ رئیس‌ بانک‌ جهانی‌ تلاش‌ برای‌ بهبود اوضاع‌ این‌ نهاد،‌ پیروزی‌ در برخی‌ مناقشه‌ها و ترمیم‌ زخم‌های‌ این‌ موسسه‌ خواهد بود که‌ کار آسانی‌ نیست‌‌.

رابرت‌ زولیک‌ اعلام‌ کرده که اماده‌ است‌ روابطی‌ را با طرف‌های‌ جدید اهدا کننده‌ کمک‌های‌ بین‌المللی‌ مانند سازمان‌های‌ غیر دولتی‌ و بنیادهای‌ خصوصی‌ برقرار کند‌.

زولیک‌ متخصص‌ دیپلماسی‌ و تجارت‌ بین‌المللی‌ است‌ . او به نمایندگی از آمریکا در اجلاس تجاری دوحه حضور یافته و مذاکراتی را نیز با نمایندگان سایر کشور‌های جهان در این اجلاس به انجام رساند.

زولیک در مقام معاون وزیر خارجه آمریکا نیز به عنوان دستیار ارشد کاندولیزا رایس از فوریه 2005 تا ژوئن سال 2006 انجام وظیفه کرد.

او پیشتر نیز نماینده تجاری آمریکا بود (2005-2001) و دارای سمت اجرایی در بانک سرمایه‌گذاری گلدمن (Goldman Sachs) بوده است.

زولیک سرانجام در سال 2012 ریاست بانک جهانی را تحویل جیم یونگ کیم کره‌ای - آمریکایی داد.

کد خبر 27567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز