دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنسرت «نغمه‌های مرکب» به آهنگسازی سعید نایب محمدی، با استفاده از عناصر موسیقایی قبل از دوره‌ی قاجار و آهنگسازی به شیوه‌ی موسیقی قدیم ایران روزهای اول و دوم آبان در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

کنسرت نغمه های مرکب

به گزارش سایت انجمن موسیقی، از این نوازنده و آهنگساز، قبلاً آلبوم هاي «ري تا روم»، ‌»فيه مافيه»،‌ «قول و غزل» و «نظم و نثر» منتشر شده است. همچنين نایب محمدی اقدام به گردآوري و معرفي آثار استادان بزرگ عودنوازي ترک و عرب کرده است كه در سال 91 توسط موسسه ماهور و تحت عنوان «استادان بزرگ عودنوازی» منتشر شد.

در این کنسرت آواز مهدی امامی، عودِ سعید نایب محمدی را همراهی خواهد کرد. از این خواننده نيز قبلاً آلبوم‌هایي همچون «برافشان» و «چهارسو» منتشر شده است و چهار آلبوم ديگر نيز در دست انتشار دارد. شيوه‌ي آوازي او منحصر بفرد است و لحن و سبكي مخصوص به خود دارد.

استفاده از ترکیب ساده اما کمتر شنیده شده‌ی عود و آواز، یکی از نکات حائز اهمیت این برنامه‌ی موسیقی است. 

«نغمه‌های مرکب» در دو بخش برگزار خواهد شد. بخش اول دونوازي عود و تنبك است كه شامل قطعاتی از آلبوم «قول و غزل» بوده و در مقام‌هایی همچون شور و چهارگاه اجرا خواهد شد. اما بخش دوم این برنامه شامل ساز و آواز خواهد بود.

مجموعه قطعات بخش دوم، با قطعه‌اي در فرم «نشيد كبير» (از فرم‌های موسیقایی قدیم ایران) آغاز خواهد شد. و در ادامه تصنيف‌هایي همچون «آمد نسيم صبحدم» از عبدالقادر مراغي و تصنيف «دَم» ساخته‌ي سعيد نايب محمدي اجرا خواهند شد. در اين بخش، اشعاري از سعدي، جامي و اوحدي مراغه‌اي دستمایه قرار گرفته‌اند.

رويكرد كلي اين كنسرت، استفاده از عناصر موسيقايي قبل از دوره‌ي قاجار و آهنگسازی به شیوه‌ی موسیقی قدیم ایران است. در اين راستا تلاش شده است كه قطعات،‌ فرم موسيقايي مشخصي داشته باشند.

از دورهاي ايقاعي استفاده شود و همچنين تلفيق شعر و موسيقي به صورت مليسماتيك و آزاد باشد. همچنين بر خلاف رويكرد دستگاهي، در اجراي قطعات، نگاه بازِ مُدال مبناي كار قرار گرفته است كه بر اين اساس در طول قطعات، از مقام‌هاي موسيقايي مختلف گذر می‌شود.

با توجه به استفاده از دورها و الگوهای ریتمیک پیچیده در قطعات این کنسرت، نقش حمید قنبری به عنوان نوازنده‌ی سازهای کوبه‌ای را نیز در این اجرا نباید از نظر دور داشت. این نوازنده با سازهای بندیر و تنبک، عود و آواز را همراهی خواهد کرد.

علاقمندان براي تهيه بليت این کنسرت مي‌توانند از گيشه‌ي فرهنگسراي نياوران و یا از طريق سايت www.84200.ir اقدام کنند.

کد خبر 275389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha