همشهری آنلاین: بررسی نقش فاوا در پیاده سازی ITSکشور و بررسی چالشهای پیش رو در استفاده از این تکنولوژی جدید عنوان میزگردی بود که هفته گذشته در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

میزگرد

این میزگرد به همت فاوای ناجا، جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف و شرکت فناپ در روز چهارشنبه در دانشگاه شریف برگزار شد. شركت‌كنندگان در اين ميز‌گرد؛ معاون فاوای ناجا، مدیرکل برق و الکترونیک فاوای ناجا، معاون حمل و نقل سوخت،مدیرکل فاوای راهداری،اساتید دانشگاه شریف، مدیر مرکز نوآوری و عضو هیئت مدیره فناپ، مدیر واحد کسب و کاری حمل و نقل هوشمند فناپ و برخی دیگر از مدیران بخش خصوصی و دولتی بودند که به بررسی حمل و نقل هوشمند و نقشی که می‌تواند در کشور داشته باشد، پرداختند.

حمل و نقل هوشمند را می توان در هم تنیدگی سه مفهوم مخابرات، کنترل و سیستم های اطلاعاتی دانست که در بدنه حمل و نقل شکل گرفته و به صورت یکپارچه خدمت رسانی می کند.

حاضرین در میزگرد معتقد بودند که ارتقا سطح کیفیت توسط سیستم حمل و نقل هوشمند، گسترش حمل و نقل های عمومی درون شهرها و برون شهرها وارتقا فرهنگی با استفاده عمومی از این سیستم و ... از اهداف استفاده از حمل و نقل هوشمند است.

در این میزگرد حمل و نقل هوشمند در چندین دسته تقسیم شد که اطلاعات، فناوری های حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری، ورود فناوری اطلاعات در حوزه ایمنی خودرو و فرایندهای جلوگیری از تصادفات، برنامه ریزی حوزه خودروهای سنگین حمل بار، شناسایی رفتار راننده در حوزه مدیریت ترافیک، فعالیت های درون شهری و برون شهری، بکارگیری در حوزه مدیریت اضطرار و برنامه ریزی در قسمت های دچار ضعف جاده بخشی از این دسته بندی است.

میزگرد

بر اساس آمار ارائه شده در این میزگرد، استفاده از این سیستم نتایج بسیاری چون کاهش مرگ و میر و تصادفات را داشته است. به طور مثال در تصادفات  سال 1385، بیست و هفت هزار نفر كشته شدند که این رقم در پایان سال 92 به هجده هزار نفر رسیده است و می توان گفت؛ سیستم حمل و نقل هوشمند از موثرترین ابزارهایی است که در اختیار پلیس قرار گرفته است.

مدیر پروژه CVT جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف، بومی‌سازی دانش فنی را از بحث های مهم دانست، و به کاربردهای پایلوت سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی به دو مسیر آزاد تهران- رشت با بکارگیری 23 واحد RSU و محدوده هایی از شهر قزوین با بکارگیری 9 واحد RSU اشاره کرد.

CVT ارتباط خودروهای در حرکت (VTOV) و خودروها با یونیت‌های زیرساختی کنار جاده (VTOI)هستند.

پرداخت الکترونیکی عوارض تردد خودروها، ردیابی خودروهای عبوری و جمع آوری داده های ترافیکی، هشدار دهی ورود خودرو از مسیر فرعی به جاده اصلی، اعلام وضعیت ترافیکی جاده در نقاط خارج از دید راننده، به روز رسانی اطلاعات ترافیکی تابلوهای VMS و... در مسیر آزاد تهران- رشت و اولویت دهی عبور برای خودروهای عمومی و اورژانسی در تقاطع شهری، کاهش زمان توقف اتوبوس های درون شهری در تقاطع های مجهز به چراغ راهنمایی و جمع آوری اطلاعات جریان ترافیک در معابر شهری در قزوین بکار گرفته شده است.

کد خبر 275336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha