یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیل‌ها به داشتن حافظه قوی مشهورند، اما ظاهرا این موجودات هواشناس‌های خوبی نیز هستند.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، محققان مي‌گوينداين حيوانات غول‌پيكر مي‌توانند از فاصله 241 كيلومتري نزديك شدن يك توفان شديد را تشخيص دهند. محققان همچنين معتقدند از توانايي پيش‌گويي فيل‌ها مي‌توان براي كمك به حافظان محيط‌ زيست در محافظت از گله‌هاي فيل‌ها در برابر شكارچيان استفاده كرد.

با توجه به ابعاد بزرگ گوش فيل‌ها،‌ اين جانداران از شنوايي بسيار خوبي برخوردارند و مي‌توانند فركانس‌هاي صوتي بسيار پايين را نيز بشنوند. به گفته محققان فيل‌ها مي‌توانند سروصداي رعد‌و برق و بارش باران را از فواصل چند صد كيلومتري شنيده و نزديك شدن توفان را تشخيص دهند.

اين نتايج پس از مطالعه روي گله‌اي از فيل‌ها به دست آمد كه به ناگهان به سوي ناميبيا مهاجرت كردند. اين رفتار تا پيش از اين در ميان فيل‌ها مشاهده نشده‌بود و محققان شاهد آن بودند كه فيل‌ها به ناگهان اقامت‌گاه خود را ترك كرده و با سرعتي زياد راهي نقطه‌اي ديگر شدند.

محققان براي درك اين رفتار در فيل‌ها، حركات 9 فيل كه برچسب GPS به آنها وصل بود را در چند گله مختلف براي هفت سال رصد كردند و دريافتند فيل‌ها در فصل توفان و باران ناميبيا، در ماه‌هاي ژانويه و مارچ، دائما مسير خود را تغيير مي‌دهند.

به گفته دانشمندان دانشگاه A&M تگزاس، فيل‌ها با حس كردن بارش باران از فاصله چند‌صد كيلومتري به سرعت به سوي باران حركت مي‌كنند تا زودتر به آب برسند، زيرا پس از سپري كردن فصلي خشك، به آب نياز دارند. توانايي در تشخيص و درك اين رفتار فيل‌ها مي‌تواند به محافظان محيط زيست كمك كند از اين جانداران در برابر شكارچيان محافظت كنند.

کد خبر 275210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha