شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین-مهدی تهرانی: از میان شرکت‌های فیلمسازی که عمر چندانی ندارند و در مقایسه با غول‌هایی مثل پارامونت و دیزنی، در واقع یک بچه خردسال به حساب می‌آیند، کمپانی جوان دریم‌ورکز داستان دیگری دارد.

دریم ورکز

کارگاه رویاسازی یا "دریم ورکز" از بدو تاسیس در سال ۱۹۹۴ تا حالا به اندازه ۲ یا ۳ بنگاه بزرگ دیگر فیلم تولید کرده و سود به دست آورده‌اش آنقدر زیاد بوده که اصلا قابل مقایسه با پدربزرگ‌هایی مثل پارامونت نیست. تنها شباهت این استودیوی فیلمسازی به لحاظ قدمت  می‌تواند با کمپانی تری استار مدنظر باشد. که البته دریم ورکز نسبت به تری استار حدود ۱۲ سالی جوانتر است.

دریم‌ورکز به همت ۳ چهره سرشناس یعنی استیون اسپیلبرگ ، جفری کاتزنبرگ و دیوید گیفن ، در سال ۱۹۹۴ بنیاد نهاده شده و کلمه یا عبارت معروف SKG که ابتدای فیلم‌های تولیدی این شرکت دیده می‌شود همان اول اسم هریک از این ۳ تن است.

به هر روی ، دریم‌ورکز تا سال‌ ۲۰۰۹ توانست سود سهام خود و به عبارتی ارزش کل سهام خود را به رقم کلان ۴.۵ میلیارد دلار برساند و این پیشرفت به دلیل سرمایه‌گذاری موفق آنها در کار کارتون‌سازی و ژانر انیمیشن هم هست.

در واقع اگرچه دریم‌ورکزی‌ها فیلم می‌سازند و طرح‌های بزرگ تلویزیونی هم دارند و به همه اینها شرکت گسترده پخش و توزیع را نیز اضافه کنید، اما تولید انیمیشن‌های موفق یکی از اصلی‌ترین کارهای آنها بوده، به نحوی که بخش انیمیشن‌سازی دریم‌ورکز اکنون به طور مستقل عمل می‌کند.

آنچه دریم‌ورکزی‌ها می‌سازند در ژانرهای متنوع و بودجه‌های بسیار متفاوت دسته‌بندی می‌شوند. یعنی این شرکت، هم فیلم ۱۰۰ میلیونی یا بیشتر تهیه می‌کند مثل فیلم‌هایی ازجمله نجات سرباز رایان ۱۹۹۸، کشتی شکسته ۲۰۰۰ و هم فیلم‌هایی زیر ۳۰میلیون دلار و کمتر از آن مانند جاده انقلابی ۲۰۰۸ و هتل سگ‌ها ۲۰۰۹ که بعضا تعدادی از این آثار مانند همان جاده انقلابی حال و هوای سینمای مستقل را هم دارند.

این‌گونه است که در انیمیشن‌سازی نیز این قاعده رعایت می‌شود و تولیداتی گران‌قیمت مانند شرک و دنباله‌های آن ساخته می‌شوند یا انیمیشن‌های کم‌هزینه مثل فلاش اوی (موش‌های فاضلاب)‌ با هزینه ۳۰ میلیون دلاری.

انیمیشن ماداگاسکار۱  محصول دریم ورکز ۲۰۰۵

البته همیشه سود در میان نیست و شکست هم از راه می‌رسد، مانند کارتون فیلم زنبوری که با بودجه ۱۶۰ میلیونی‌اش توقعات را برآورده نکرده، اما عمدتا انیمیشن‌های دریم‌ورکز سودآورند. تولیدات جدید مبین این موضوع هستند.

پرفروش ها نیز در کار بودند.کارتون ۱۷۵ میلیون دلاری هیولاها علیه بیگانگان فضایی در سال ۲۰۰۹ توانست ۳۶۵ میلیون دلار بفروشد . کارهای قبلی و مربوط به سال ۲۰۰۸ نیز موفقیت‌های کلان داشتند مانند ماداگاسکار ۲ که با بودجه ۱۵۰میلیون دلاری ‌فروشی ۶۰۰ میلیون دلاری در جهان داشت.

ماداگاسکار یک هم فروش ۵۳۲ میلیون دلاری داشت، در حالی که هزینه تولیدش ۷۸ میلیون دلار بود. یک نکته جالب توجه دریم‌ورکزها چه در زمینه فیلمسازی و چه در مقوله تولید انیمیشن، سرمایه‌گذاری جدی و مطالعه و بررسی روی تولیدات به اصطلاح دنباله‌دار است.شرک و کونگ فو پاندا بهترین مثالها در این رابطه هستند. پس از کارتون موفق و خوش‌ساخت کونگ‌فو پاندا با بودجه‌ای معادل ۱۳۰ میلیون دلار و فروش جهانی و حیرت‌آور ۶۳۰ میلیون دلار، طرح کونگ‌فو پاندای ۲ برای اکران در سال ۲۰۱۱ بلافاصله کلید خورد.

در سالهای اخیر تولیداتی مانند ماداگاسکار محصول ۲۰۱۲ و توربو و خانواده کرود هر دو محصول ۲۰۱۳ از تولیدات موفق دریم ورکز به شمار می آِند.

دریم‌ورکز به معنای کارخانه رویاسازی است و به نظر می‌رسد اسم بسیار بامسمایی برای یک شرکت تولید فیلم انیمیشن باشد.

کد خبر 275037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha