چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ریچارد فلاناگان استرالیایی، از میان شش نامزد توانست جایزه ادبی بوکر را از آن خود سازد.

فلاناگان

براساس گزارش BBC، جایزه بوكر از مهمترین جوایز ادبی دنیا به شمار مي‌رود كه ارزش نقدي آن 80 هزار دلار است و به بهترین رمان‌های جديد انگلیسی زبان اختصاص می‌یابد.

فلانگان سومين استراليايي است كه تاكنون موفق به كسب اين جايزه ارزشمند شده‌است. او با كتاب  جاده باریک به عمق شمال كه نامش از کتابی به قلم یک شاعر هایکو به نام "باشو" امانت گرفته شده، موفق به دريافت جايزه من‌بوكر شده‌است.

پدر فلاناگان استراليايي از زندانیان جنگ جهانی دوم در ژاپن و از کسانی بود که در ساخت خط آهن ميان تايلند و برمه كه مشهور به خط آهن مرگ بود، همكاري كرد. داستان كتاب فلاناگان نيز در زمان احداث همين خط راه‌آهن رخ مي‌دهد. پدر فلاناگان در سن ۹۸ سالگی و در روزی که این کتاب به پایان رسید، درگذشت.

جاده باریک به عمق شمال ششمین کتاب این نویسنده ۵۳ ساله اهل تاسمانی استرالیاست. دو استراليايي ديگر كه پيش از فلاناگان در سال‌هاي 1982، 1988 و 2001 موفق شده‌بودند بوكر را از آن خود سازند توماس کنیلی و پیتر کری بوده‌اند.

فلاناگان مي‌گويد براي دست‌يابي به نسخه نهايي و مورد نظرش از اين كتاب، پنج نسخه متفاوت از آن را نوشته‌است.

امسال سه نویسنده بریتانیایی به نام‌های الی اسمیت٬ هوارد جاکوبسن و نیل موخرجی، دو نويسنده آمريكايي به نام‌هاي جاشوا فریس و کارن جوی فاولر و ریچارد فلانگان از استرالیا كانديداهاي دريافت جايزه بوكر بودند كه در نهايت فلاناگان موفق به دريافت آن شد.

برنده سال گذشته جايزه بوكر النور کاتن نویسنده ۲۷ ساله نیوزیلندی بود كه به خاطر كتابي به نام درخشنده‌ها توانست این جایزه بین‌المللی را از آن خود سازد.

کد خبر 274889

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha