شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش جدید گوگل درباره درخواست‌‌های متعدد اروپایی‌ها در راستای اجرای حق فراموش‌شدگی نشان می‌دهد گوگل به این راحتی‌ها کسی را فراموش نمی‌کند.

براساس گزارش NBC، ديوان عدالت اروپا در ماه مي قانوني تصويب كرد كه بر اساس آن افرادي كه نگران حريم خصوصي خود هستند مي‌توانند از گوگل درخواست كنند تا لينك‌هاي حساس و خصوصي كه در موتور جستجوي گوگل از آنها وجود دارد را حذف كند. اما گوگل مي‌تواند تعداد درخواست‌هاي دريافتي را درصورتي كه تشخيص دهد لينك‌هاي مورد نظر در حوزه منافع عمومي قرار دارند، كاهش دهد.

گوگل روز گذشته اعلام كرد از زمان تصويب اين قانون تاكنون 144 هزار و 954 درخواست حذف لينك دريافت كرده‌است كه از ميان آنها تنها 42 درصد حذف شده‌اند و 58 درصد از آنها شايسته فراموشي گوگل شناخته نشده‌اند.

به گفته گوگل در زمان ارزيابي درخواست‌ها، اطلاعات تاريخ‌گذشته و غير‌دقيق درباره افراد مورد بررسي قرار مي‌گيرند. همچنين گوگل منافع عمومي را در اطلاعاتي كه كاربر درخواست حذف آن را دارد بررسي مي‌كند تا زواياي مختلف حذف آن را از نتايج جستجو‌ها بررسي كند. براي مثال اگر اين اطلاعات به كلاهبرداري، سو‌رفتارهاي حرفه‌اي، اتهامات قضايي و يا رفتار اجتماعي مقام دولتي ارتباط داشته باشد، گوگل آنها را حذف نخواهد‌كرد.

گوگل مثال‌هاي محدودي درباره مطالبي كه درخواست حذف آنها را دريافت كرده مطرح كرده‌است. يكي از كاربران در آلمان كه قرباني تجاوز بوده،‌از اين شركت درخواست كرده تا مطالبي كه از آن واقعه در اينترنت منتشر شده را حذف كند. اكنون اين مطالب ديگر در جستجو‌هاي گوگل ديده نمي‌شوند.

اما در موردي ديگر، درخواست فعال اقتصادي در سوئيس كه از گوگل خواسته‌بود 10 لينك مرتبط با دستگيري و تبهكاري‌هاي مالي‌اش را حذف كند، توسط اين شركت رد شد.

قانون فراموش‌شدگي و حذف لينك‌ها توسط گوگل همچنان موضوعي جنجالي است،‌از سويي طرفداران آزادي بيان ديوان عدالت اروپا را به دليل دادن آزادي عمل بيش از اندازه به گوگل به باد انتقاد گرفته‌اند و از سويي ديگر كاربران نسبت به از دست رفتن حريم خصوصي نگران و ناراضي هستند.

کد خبر 274522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha