چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رائول کاسترو برادر کوچک‌تر فیدل کاسترو، رهبر پیشین کوبا در سال ۱۹۳۱ به دنیا آمد

raul_castro

وی رئیس شورای دولت و شورای وزیران کوباست و همچنین دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا(پی سی سی) و فرمانده کل نیروهای مسلح در این کشور است.

در تاریخ 31 جولای 2006 او به دلیل بیماری فیدل کاسترو و انتقال موقت قدرت، رئیس شورای دولت شد. براساس قانون اساسی کوبا مصوب سال 1976، ماده 94، معاون اول رئیس‌ شورای دولت در شورت مرگ یا بیماری رئیس وظایف او را به عهده می‌گیرد.

بعد از این‌که فیدل رهبر کوبا در 19 فوریه تصمیمش را برای کناره‌گیری از قدرت اعلام کرد ، رائول کاسترو در تاریخ 24 فوریه 2008 رئیس‌جمهور شد. او در ششمین کنگره حزب کمونیست در تاریخ 19 آوریل 2011 بعد از 46 سال ایفای نقش در سمت دبیر دوم حزب، همچنین به‌عنوان دبیر اول این حزب انتخاب شد.

او سال‌ها در سایه برادرش فیدل زندگی و فعالیت کرد.همیشه تصور می‌شد رائول کم‌سن‌تر و کوتاه تر از فیدل، فاقد شان و ارزشی است که برادرش دارد؛ برادری که به‌خطر سخنرانی‌ها طولانی و تحریک‌آمیز و نظر ضد غربی‌اش معروف بوده‌است.

او تا پیش از انتخاب‌شدن به‌عنوان رئیس‌جمهور کوبا نقش های کلیدی متعددی داشت، مانند مقام ارشد در نیروهای مسلح. وقتی به ریاست‌جمهوری انتخاب شد به‌سرعت چند تغییر کوچک اما مهم را اعلام کرد.او همچنین برای پیشبرد انقلاب کوبا ارنستو چه گوارا را به فیدل کاسترو معرفی کرد.

رائول برخی محدودیت‌های مربوط به داشتن تلفن همراه و کامپیوتر را برداشت و دستمزدها و پاداش‌های دولتی را افزایش داد؛ تغییرهایی که کوبایی‌ها به‌شدت از آن‌ها استقبال کردند.

او همچنین برای بالابردن تولید مواد غذایی داخلی مجوز انتقال زمین‌های بدون استفاده دولتی را به بخش خصوصی و شرکت تعاونی‌ها صادر کرد.

 Raul Castro

با تمام این‌ها برخی که پیش‌بینی می‌کردند او از برادرش، فیدل، مصلحت‌گرا و عمل‌گراتر باشد بعد ازدیدن سیر تغییرها ناامید شدند. آن‌ها معتقدند این تغییرها برای بازشدن و شکوفایی اقتصاد کوبا کافی نیست و همچنین خواستار برقراری ارتباط با آمریکایند.

رائول کوچک‌ترین برادر در بین برادران کاستروست. برادر اول آنها رامون است. او 4 خواهر نیز دارد و نیز یک برادر و خواهر ناتنی که همسر اول آنجل کاسترو، پدرش، آنها را بزرگ کرده است.البته شایعه‌هایی هم وجود دارد مبنی بر این‌که فیلیپه میراوال، نظامی وفادار به باتیستا معروف به "ال چینو" ، پدر رائول است.

رائول در زمینه علوم اجتماعی تحصیلاتی داشته البته نه تحصیلات با مدرک دانشگاهی.در حالی که فیدل به عنوان دانشجو اخراج شد، رائول وضعیت نسبتا متوسطی داشت. او یک سوسیالیست متعهد بود و به شاخه جوانان سوسیالیست در حزب کمونیست کوبا پیوست.هر دو برادر در فعالیت‌های گاهی خشن دانشجویی به‌شکلی فعال حضور داشتند.

رائول در سال 1953 یکی از اعضای جنبش 26 جولای بود که به مون‌کادا باراکز، منطقه نظامی به نام ژنرال مون کادا قهرمان جنگ استقلال، حمله کردند. این حمله به‌عنوان آغاز انقلاب کوبا شناخته شده‌است و رائول به خاطر شرکت در این حمله 22 ماه زندانی بود. او مدتی را هم در مکزیک در تبعید به سر برد.

رائول کاسترو با ویلما اسپین، دانشجوی مهندسی شیمیایی در موسسه تکنولوژی ماساچوست و دختر مردی ثروتمند، در تاریخ 25 ژانویه 1959 ازدواج کرد. ویلما رئیس فدراسیون زنان کوبا شد. او در 18 ژوئن 2007 فوت کرد.

رائول 3 دختر و یک پسر دارد.ماریه لا، یکی از دخترانش مدیریت مرکز ملی آموزش جنسی در کوبا را به عهده دارد. دختر دیگرش همسر کلنل لوییس آلبرتو رودریگز، رئیس شاخه اقتصادی نیروهای مسلح است.

کد خبر 27451
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز