جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: مایکل مان در ۵ فوریه ۱۹۴۳ در شیکاگو بدنیا آمد. او کارگردان؛ تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی‌ است.

مایکل مان

او که دانش‌آموخته زبان و ادبیات‌انگلیسی در دانشگاه ویسکانسین است؛به اذعان خودش در دانشگاه نسبت به رشته‌های فلسفه و عکاسی نیز علاقمندی نشان می‌داد.

اولین جرقه‌هایی که باعث شد مان جوان به سمت و سوی سینما کشیده شود؛ نمایش فیلم دکتر استرنج لاو بود. دیدن این دیدن سبب ساز شد او در ۲۹ سالگی تمام نگاهش به سمت پرده نقره‌ای معطوف گردد.

در همین سن و سال مایکل مان سفری به انگلستان داشت و در آموزشگاه فیلم لندن دوره ی سینما را تمام کرد. شروع به کارش در زمینه فیلمسازی با کارهای تبلیغاتی بود. حضور ۷ ساله‌ی او در لندن و دیگر شهرهای اروپا باعث شد او به مستند سازی نیز علاقمند شود.

چنانکه در سال ۱۹۶۸ مستندی از قیام دانشجویان پاریسی تهیه کرد که فیلم از شبکه های آمریکایی پخش گردید.فیلمی که باعث شد مایکل مان در کن ۱۹۷۰ جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کند.

 بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۰ دوره مستند سازی و کارهای تلویزیونی او بود. تا اینکه در ۱۹۸۱ اولین فیلم سینمایی اش به نام سارق تولید شد. فلیمی خوش ساخت در ژانر تریلر که بازیگر نقش اولش جیمز کان بود.با همین فیلم بود که مایکل مان به تثبیت رسید و پس از این فیلم کارهای شاخصی از او دیده شد که آثاری مانند مخمصمه ۱۹۹۵؛علی ۲۰۰۱ و دشمنان مردم ۲۰۰۹ از این جمله‌اند.

مخمصه/۱۹۹۵/ساخته مایکل مان

  • فیلم های عمده:

سارق/۱۹۸۱

شکارچی انسان/۱۹۸۶

مخمصه/۱۹۹۵

نفوذی/۱۹۹۹

علی/۲۰۰۱

وثیقه/۲۰۰۴

میامی وایس/۲۰۰۶

دشمنان مردم/۲۰۰۹

زمینه/۲۰۱۱

  • افتخارات

  ۴ نامزدی جایزه اسکار برای فیلم های نفوذی(بهترین فیلم سال؛بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی) ۱۹۹۹و برای تهیه کنندگی فیلم هوانورد ۲۰۰۴

۲ نامزدی جایزه گلدن گلوب برای فیلم سارق ۱۹۹۹

۵ نامزدی جایزه تلویزیونی امی و کسب ۲ جایزه در سال‌های ۱۹۷۹ برای فیلم تلویزیونی جریکو و ۱۹۹۰ برای جنگ موادمخدر

۲ نامزدی بفتا و کسب یک جایزه برای هوانورد ۲۰۰۵

کد خبر 273836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha