پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: شرکت فیلمسازی پارامونت‌ پیکچرز جزو قدیمی‌های هالیوود به شمار می‌آید و به تعبیری، حتی می‌توان آن را قدیمی‌ترین استودیوی فیلمسازی آمریکایی نامید.

پارامونت پیکچرز

تاریخ ثبت کمپانی فیلمسازی پارامونت مربوط به اکتبر ۱۹۱۲ است. امپراطوری پارامونت اگرچه تا اواسط دهه ۵۰ قرن گذشته، در هالیوود بلامنازع بود؛ اما بالاخره از اواسط دهه ۶۰ دوران افول این کمپانی آغاز شد؛ از این پس، تک فیلم‌هایی (که بعضی از آنها واقعا کارهای بزرگ به حساب می‌آیند)‌ باعث شدند پارامونت بتواند استودیوهای عظیم و قدیمی‌اش را حفظ کند و هنوزسری در سرها داشته باشد. روندی که از ابتدای دهه ۸۰ دیگر مانند سابق نبود و بسیاری از استودیوهای پارامونت به تلویزیون‌های دولتی و خصوصی اجاره داده شدند یا به فروش رفتند. 

اما از آن تک ستاره‌ها می‌توان به فیلم‌های «پدرخوانده» اشاره کرد که هنوز هم از بهترین فیلم‌های تاریخ جهان و اعتبار سینمای آمریکا به حساب می‌آیند و به هر حال برای پارامونت هم افتخاری بزرگ محسوب می‌شود.

پارامونت قدیمی از ابتدای دهه ۸۰ با ادغام‌ها و انفصال‌های مدام روبه‌رو بود تا این که از سال ۱۹۸۹ گروه پارامونت پایه‌گذاری شد که عمدتا شرکتی رسانه‌ای‌ (بعدهد چند رسانه‌ای)‌ نام گرفت.

آدولف زوکر، پایه‌گذار پارامونت است. یک یهودی مجارستانی که اواخر قرن ۱۹ به آمریکا آمد. با شرکای خود پس از تاسیس یک شرکت فیلمسازی فرانسوی، پایه‌های تاسیس پارامونت را به همراه جسی لاسکی و برادران فورمن بنا کرد و طی سال‌های فعالیتش بین ۱۹۱۵ تا ۱۹۴۶ حدود ۹۵ فیلم تولید کرد که عمدتا تهیه‌کننده ارشد آنها نیز بود. ضمن این که او تا ۱۰۳ سالگی عنوان ریاست افتخاری پارامونت را به عهده داشت تا این که سال ۱۹۷۶ در ۱۰۳ سالگی درگذشت.

تلویزیون CBS در زمان فعالیت آدولف زوکر و در اوج قدرت او، در حالی که بسیاری از شرکای دیگر نیز وجود داشتند، پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون نیز (با تغییراتی در هیات رئیسه این رسانه عظیم دیداری و شنیداری)‌ کمپانی پارامونت همانند دیگر کمپانی‌های بزرگ مثل والت‌دیزنی،ABC TV را در اختیار دارد و تلویزیون CBS را مدیریت می‌کند.

پدرخوانده

کمپانی پارامونت در حال حاضر طوری برنامه‌ریزی می‌کند که بتواند هر ساله در تمام جوایز سینمایی حضور داشته باشد و اگر نتواند به جایزه‌ای برسد، دست‌کم به نامزدی‌های جوایز دست یابد.

یکی از ویژگی‌های اساسی پارامونت توجه به ستاره‌هاست. از همان آغاز کار پارامونت سیاست «آدولف زوکر» توجه به ستاره‌های سینما بود، چراکه او اعتقاد داشت؛ این ستاره‌ها هستند که فیلم را به موفقیت می‌رسانند.

اگرچه تئوری زوکر سال‌ها بعد که فیلم‌های مستقل کم‌کم جا افتادند و با اقبال هم روبه‌رو شدند، از اساس به‌هم ریخت و ناکارآمدی‌اش به عنوان اولین و آخرین راه‌حل اعتبار در سینما ثابت شد، اما پارامونتی‌ها گویی مدام داد می‌زنند که مرغ یک پا دارد ولاغیر.

این گونه بود که تام کروز طی سال‌های پیاپی نزدیک ۱۲‌سال با پارامونت قرارداد داشت و اگرچه سودهای پرشماری برای این کمپانی به همراه داشت، اما خب شکست‌هایی هم دامنگیر او و پارامونتی‌ها شد.

تا این که قرارداد تام کروز با پارامونت  قراردادی که میلیاردی بود  از سوی خود این بازیگر فسخ شد، اما هنوز پارامونتی‌ها اعتقاد دارند که باید ستاره داشت تا سینمایشان کار کند. در حال حاضر یعنی در هفته اول ماه می ۲۰۰۹ پارامونت حدود ۳۱ فیلم اکران اول دارد که تنها ۵ تای آنها فیلم‌هایA هستند و در اکران سراسری نمایش داده می‌شوند و همچنین همین مقدار فیلم نیز از سوی پارامونت پیکچرز پخش و توزیع شده‌اند.

یعنی درواقع انیمیشن موفق و پرفروش «هیولاها علیه بیگانگان» که محصول «دریم ورکز» است و تا اینجای کار، حدود ۱۷۵ میلیون دلار فروش داشته، پخش و توزیعش در سیستم اکران آمریکای شمالی به عهده پارامونت بوده است.

پارامونت در سال ۲۰۰۵ چیزی حدود ۶۳ میلیون دلار سود داشت و در همین سال، کل سهامش در حدود ۳ میلیون دلار تخمین زده شده بود. این روند برای سالهای بعدی نیز حفظ شد اما در سال ۲۰۰۹ با افت فروش مواجه گردید.در سال ۲۰۱۲ درآمد پارامونت ۱.۲ میلیارد دلارو درآمد خالص این شرکت ۳۰۰ میلیون دلار اعلام شد.

و در آخر این که پارامونت یک «تور بازدید» دارد. یعنی از ۹ صبح هر دوشنبه درهای استودیوهای قدیمی و گالری‌های آن به روی بازدیدکنندگان گشوده می‌شود و این برنامه هفتگی تا جمعه ادامه دارد که همین کار نیز اگر چه حرکتی فرهنگی است، اما با توجه به همان «مزاح قدیمی» می‌تواند درآمد قابل توجهی داشته باشد. شوخی‌ای که مدیران کمپانی‌های هالیوودی با «آدولف زوکر» و «برادران فورمن» داشتند و می‌گفتند: این سه نفر به سبب اخلاق و رفتار و کیش و مسلک‌شان خوب می‌دانند چگونه مقتصد باشند و راه امساک پیش بگیرند.

جدای از پدرخوانده؛ آثاری مانند ایندیاناجونز؛ ترانسفورمر؛ کونگ فو پاندا نیز از فیلم های موفق سالهای اخیر این کمپانی محسوب می‌شوند.

کد خبر 273734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha