همشهری‌آنلاین: ساسان فاطمی،پژوهشگر و استاد موسیقی دانشگاه تهران در یک پژوهش‌ کتابخانه‌ای، موسیقی پنج‌ قاره آسیا، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه و آمریکا را در قالب مجموعه‌آلبومی با پنج سی‌دی از سوی انجمن موسیقی تهیه و توسط شرکت ایران‌گام روانه بازار موسیقی خواهد کرد.

موسیقی پنج قاره

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در این اثر که با گردآوری دکتر ساسان فاطمی دانشیار دانشگاه تهران و به همت انجمن موسیقی ایران منتشر شده، چشم اندازی از موسیقی پنچ قاره جهان آسیا، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه و آمریکا را شامل می‌شود.

این اثر شامل ۵ لوح فشرده و یک کتابچه است به طوری که لوح فشرده شماره یک که مربوط به حوزه موسیقی ایرانی – عربی و ترکی است دربرگیرنده موسیقی مغرب عربی (مراکش، تونس، الجزایر)، موسیقی مشرق عربی (وصله سوری مصری، لبنان، عراق)، موسیقی ترکیه، موسیقی ایران و آذربایجان، موسیقی تاجیکی –ازبکی، موسیقی اویغوری و موسیقی‌های مردمی است.

در لوح فشرده شماره ۲ که مربوط به موسیقی آسیاست، موسیقی‌های حوزه موسیقی هندی، حوزه موسیقی چین و شرق آسیا، کره، ژاپن، ‌حوزه آسیای جنوب شرقی (کاموج، تایلند، اندونزی)، حوزه آسیای شمالی (مغولستان، ترکستان و دشت سیبری) به چشم می‌خورد.

در سومین لوح فشرده این مجموعه که به موسیقی اقیانوسیه و آمریکا‌ها اختصاص دارد، موسیقی‌های اقیانوسیه (پاپو آزی – گینه نو)، استرالیا، نوول کلدنی، ‌جزایر سلیمان، گوآدال کانال، ساوو، موسیقی آمریکا‌ها شامل موسیقی‌های آمریکای شمالی، آمریکای لایتن (ونزوئلا، برزیل، گویان فرانسه، بولیوی) را در بر می‌گیرد.

در لوح فشرده شماره ۴ که مختص موسیقی آفریقاست موسیقی، دان‌های ساحل عاج، ساز‌ها، تکنیک‌ها، تداهای چاد، جمهوری آفریقای مرکزی، جزایر کومور و ماداگاسکار به چشم می‌خورد.

لوح فشرده شماره ۵ نیز که مربوط به موسیقی اروپاست، موسیقی‌های پرتغال، رومانی، سوئیس، موسیقی کلاسیک، موسیقی‌های مردمی و چند صدایی آوازی در اروپای شرقی را شامل می‌شود.

ساسان فاطمی در کارنامه این مجموعه آورده است: مجموعه حاضر می‌کوشد چشم‌اندازی کلی و جامع از موسیقی جهان، تا آن حد که برای چنین موضوع عظیمی در قالب تنگ ۵ لوح فشرده امکان دارد، ارائه دهد. بی‌تردید، با همه تلاشهایی که در حوزه قوم موسیقی‌شناسی شده و با همه پژوهش‌های ارزنده‌ای که درباره موسیقی‌های ملل مختلف انجام گرفته است، هنوز موسیقی‌های فراوانی در سیاره ما وجود دارند که همه ناشناخته مانده‌اند و نه موضوع پژوهش قرار گرفته‌اند و نه ضبط و منتشر شده‌اند. بنابراین، طبیعی است که موسیقی پنج قاره نیز، مثل بسیاری از مجموعه‌های اینچنینی که به ویژه در غرب منتشر می‌شوند، گزینشی برخورد کرده باشد و، از یک سو، متکی بر ضبط‌های موجود باشد و، از سوی دیگر، برای حفظ فشردگی مطلب، فقط به موارد شاخص و جالب توجه که کمتر در ایران نمونه‌ای از آن‌ها موجود است یا با آن‌ها آشنایی وجود دارد بپردازد.

مجموعه «موسیقی پنج قاره» توسط شرکت ایران گام به صورت سراسری در کشور پخش می‌شود.

کد خبر 273548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha