یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

عزیز پناهی: متولد سال ۶۵ است. مانند همه کارآفرینان، بلندپرواز و جاه‌طلب است؛ آنقدر که نخستین شرکتش را در ۲۰سالگی‌ تاسیس کند.

مرتضی مفخمی، یکی از برگزیده‌های جشنواره حضرت علی‌اکبر(ع)

مرتضي مفخمي، فارغ‌التحصيل رشته مديريت بازرگاني است و در حال حاضر، دانشجوي دوره MBA در دانشگاه پيام‌نور است. 2دوره پياپي، در جشنواره جوان حضرت علي‌اكبر(ع) به‌عنوان كارآفرين برتر برگزيده شده و در هر دو دوره هم به‌خاطر فعاليتش به‌عنوان مديرعامل 3شركت خدماتي، اين عنوان به او داده شده است. مفخمي، از فعاليتش در حوزه‌هاي مختلف مي‌گويد و البته از بي‌توجهي مديران به جوانان.

از ارتقاي كيفيت تا صادرات

مهم‌ترين فعاليت مفخمي و همكاران او در شركتي است كه در زمينه مشاوره و استقرار سيستم‌هاي مديريت و كيفيت در سازمان‌هاي خدماتي و دولتي فعاليت مي‌كند؛ سيستم‌هايي مانند گواهينامه‌هاي مختلف ايزو و CE. اين شركت، يكي از مجريان طرحي است كه شركت نوسازي صنايع ايران در زمينه استقرار سيستم‌هاي كيفيت در واحدهاي صنعتي كشور اجرا مي‌كند. در اين طرح، شركت نوسازي صنايع ايران، متعهد مي‌شود 70درصد هزينه استقرار سيستم‌هاي مديريت كيفيت را در شركت‌هاي داوطلب تقبل كند و 30درصد باقي‌مانده هم توسط سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران پرداخت مي‌شود. البته شركت‌هاي متقاضي بايد تنها با شركت‌هاي طرف قرارداد سازمان نوسازي همكاري كنند. شركت تحت مديريت مفخمي، يكي از واحدهاي فعال در اين زمينه است كه تا به‌حال پروژه‌هاي زيادي را در زمينه استقرار سيستم‌هاي مديريت كيفيت، چه در قالب اين طرح و چه به‌صورت مستقل به انجام رسانده است. مفخمي در مورد خدماتي كه دارند، مي‌گويد: « در دوران ركود كه شركت‌ها در تأمين مواداوليه و فروش محصول با مشكل مواجه هستند، طبيعي است كه به‌دنبال استقرار سيستم‌هاي مديريت كيفيت نباشند. در اين شرايط ما به شركت‌ها توصيه مي‌كنيم به‌دنبال صادر كردن محصولات خود باشند، چون به‌طور قطع بازار بسياري از محصولات در خارج از كشور بهتر از داخل است. براي صادرات به اروپا هم بايد گواهينامه CE داشته باشند. شركت ما به شركت‌هاي طرف قرارداد كمك مي‌كند با دريافت گواهينامه CE، زمينه صادرات محصولات خود را فراهم كنند.»

قيمت نفت و چالش تعهدات!

مفخمي مي‌گويد هميشه كارها روي روال نيست و چالش، بخش مهمي از هر فعاليت كارآفرينانه است: «سال‌ها قبل، قيمت نفت به‌شدت كاهش يافت. اين كاهش، باعث شد بسياري از پروژه‌هاي دولتي به‌دليل كمبود منابع لغو شوند. شركت نوسازي صنايع ايران طرح مذكور را لغو كرد. يعني به همه شركت‌هاي طرف قراردادشان اعلام شد ديگر سهم 70درصدي را پرداخت نخواهند كرد. ما با چند نفر از مشتريانمان تماس گرفتيم و موضوع را براي آنها شرح داديم. اما آنها لغو قرارداد را قبول نكردند و اعلام كردند طرف قرارداد آنها، شركت ما است و نه شركت نوسازي صنايع ايران. به همين دليل مجبور شديم همه پروژه‌ها را بدون حمايت شركت نوسازي صنايع ايران به سرانجام برسانيم. انجام همين كار، 120ميليون تومان ضرر براي ما به جا گذاشت.» اين تنها مشكلي نبوده كه كاهش قيمت نفت براي مفخمي و دوستانش به‌وجود آورده؛ آنها قرار همكاري ديگري هم با شركت نوسازي صنايع ايران در زمينه دريچه‌هاي نگهداري گرمايش در منازل داشته‌اند. قرار بود او به همراه كارآفرينان ديگر، دريچه‌هاي مخصوصي را با هدف كاهش هدررفت انرژي توليد كنند و اين دريچه‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش خريداري و در مدارس توزيع شود اما بازهم به‌دليل كاهش و كمبود منابع مالي در وزارتخانه‌هاي مختلف، اين همكاري به سرانجام نرسيد!

كمك به رفع ناكارآمدي

شركت ديگرمفخمي يك شركت‌پايه ‌دانش‌بنيان است كه در زمينه بهبود شرايط كسب و كار و توليد شركت‌ها فعاليت مي‌كند. طرح فعاليت اين شركت در سال گذشته در جشنواره علم تا عمل ارائه شد كه مورد تقدير قرار گرفت. فعاليت اين شركت براساس همكاري با واحدهاي صنعتي‌اي است كه توان استفاده از حداكثر ظرفيت خود را ندارند. اين همكاري به اين شكل است كه واحدهاي صنعتي مورد نظر كه از حداكثر توان توليدي خود استفاده نكرده و تنها در يك شيفت كاري توليد مي‌كنند، پس از عقد قرارداد بااين شركت، محصولات مورد نظر اين شركت را با برند آن و در شيفت‌هاي دوم و سوم خود كه توان توليدي ندارند توليد رده و به فروش مي‌رسانند. تا امروزمفخمي برنامه توليد 3محصول را با 3شركت توليدي مختلف نهايي كرده است.

تمام اين محصولات، توليداتي هستند كه بازار هدف آنها كودكان و خردسالان است. محصول نخست كه قرار بود خط توليد آن در تابستان امسال به بهره‌برداري برسد، كرم ضدآفتاب مخصوص كودكان است كه با همكاري شركت ثالث توليد خواهد شد. محصول ديگري كه برنامه‌ريزي توليد آن انجام شده، بيسكوئيت‌هاي غني‌شده است. مفخمي در اين‌باره مي‌گويد: «صنايع غذايي كشور در زمينه توليد شكلات پيشرفت قابل توجهي داشته‌اند. همينطور شاهديم كه كيك‌هاي غني‌شده در كشور توليد مي‌شود اما محصولات مختلف بيسكوئيت كشور به همان شيوه چند دهه قبل توليد مي‌شود. نه شرايط بسته‌بندي در اين صنعت تغييري كرده، نه خود محصولات.» براساس همين ايده است كه مفخمي، تصميم گرفته همراه همكاران خود و به همراه يك واحد توليدي، محصولات بيسكوئيت غني‌شده را براي كودكان توليد كند. سومين محصولي كه مفخمي در برنامه توليدي خود دارد، توليد داروهاي گياهي باز هم با محوريت كودكان است. مفخمي معتقد است بسياري از خانواده‌هاي ايراني ترجيح مي‌دهند براي فرزندان خود از داروهاي گياهي استفاده كنند؛ چون اين داروها با وجود زمان زيادي كه براي تأثير گذاشتن نياز دارند، عوارض داروهاي شيميايي را ندارند.

کد خبر 273291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha