یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از سلامت خون‌های اهدا شده نسبت به آمارهای سراسری خبر داد و گفت: میزان شیوع HIV در مراجعه‌کنندگان یکی از شاخص‌های مهم سلامت خون است.

اهدای خون

شاخص‌هايي مانند هپاتيت B و C، چيزي حدود 10برابر كمتر از جامعه نرمال است و 10سال گذشته روند كاهشي داشته. به‌طور مثال در 5 سال گذشته شيوع  هپاتيتB در اهدا‌كنندگان انتقال خون علاوه بر اينكه 10برابر كمتر از جامعه بوده، يك سوم هم نسبت به 5سال قبل كاهش پيدا كرده است.

به گفته دكتر علي‌اكبر پورفتح‌الله، در 10سال گذشته ميزان شيوع ايدز در ميان اهدا‌كنندگان سير نزولي داشته كه اين دستاورد بزرگي در سلامت خون است. وي همچنين در تشريح وضعيت گروه‌هاي خوني نادر در كشور گفت: هم‌اكنون 170گلبول قرمز از گروه‌هاي خوني نادر در بانك خون كشور در منفي 70درجه ذخيره كرده‌ايم كه تا بيش از 10سال قابل نگهداري است. افرادي كه خون نادر دارند نمي‌توانند خون ساير افراد جامعه را دريافت كنند و فقط بايد با خون‌هاي گروه خودشان براي درمان و فعاليت‌هاي باليني ارتباط داشته باشند. به‌خاطر همين حدود 3سال است كه عضو انجمن بين‌المللي گروه‌هاي خوني نادر شده‌ايم و برنامه‌هاي اين گروه را در كشور ساماندهي كرده‌ايم.

کد خبر 273272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha