همشهری آنلاین: کنفرانس تحلیل فرصت‌ها و چالش‌ها برای کارآفرینی در ایران برگزار شد. این کنفرانس با حضور جمعی از ایرانیان و کارآفرینان موفق به مثابه پلی از کالیفرنیا به تهران فرصت‌ها و چالش‌ها برای کارآفرینی تکنولوژی در ایران پرداختند.

در این کنفرانس، کارآفرینان ایرانی داخل و خارج از کشور گرد هم آمدند تا تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی کارآفرینان حوزه تکنولوژی و نیز پتانسیل های ایران برای توسعه صنایع دانش بنیان را مورد بحث قرار دهند.

این کنفرانس با عنوان بریج 2014 (Bridge 2014) در دانشگاه برکلی کالیفرنیا با موضوع فرصت‌ها و چالش‌ها برای کار آفرینی فناوری برتر در ایران برگزار شد.

همچنین مسائل تاثیرگذار بر کارآفرینی "های‌تک" در ایران، شرایط غالب در ایران و تفاوت آن با "الگوی نوآوری در جهان" و گام‌هایی که برای پر کردن شکاف میان ایران و جهان در این حوزه باید برداشت و... در این کنفرانس، مورد بررسی قرار گرفت.

ای‌ای‌تایمز كه از کامران الهیان به عنوان مجری این کنفرانس نام ‌برد می‌نویسد؛ الهیان امیدوار است، کنفرانس "پل 2014" موجب آشنایی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دو کشور ایران و امریکا شود.

این کنفرانس در کمال تعجب و بر اساس گفته برگزارکنندگان، با استقبال پیش‌بینی نشده‌ای روبرو شد. به طوری که بلیط تمام 750 صندلی کنفرانس به قیمت 125 دلار به اتمام رسید و سالن پر از جمعیت شد.

کنفرانس بریج ۲۰۱۴

پنل سخنرانان

کنفرانس بریج ۲۰۱۴

برخي از شرکت‌کنندگان و سخنران ایرانی در این کنفرانس:

- پرفسور یحیی تابش 54 ساله که در رشتة مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف فار غ التحصیل شده و مدرک دکتری خودرا در ریاضیات کاربردی از دانشگاه سیراکیوس آمریکا دریافت کرده است. او به مدت 11 سال در دانشگاه صنعتی اصفهان و پس از آن دردانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار شد. همچنین به مدت 4 سال رییس دانشکدة علوم ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف و پس از آن به عنوان معاون مرکز کامپیوتر آن دانشگاه منصوب شد. استاد دانشگاه شریف در سخنرانی خود در این کنفرانس با ارایه نقاط عطف تاریخ توسعه علمی در ایران از صفویه تاکنون گفت که ایران به بلوغ لازم برای سرمایه‌گذاری‌های کلیدی رسیده است.

- رییس هیات مدیره همکاران سیستم یکی از سخنرانان کنفرانس Bridge 2014 با تاکید بر اینکه استعدادهای جوانان ایرانی هنوز کشف نشده است، گفت: به نظر من ما در ایران جوانان بسیار مستعد، به روز و خود انگیخته داریم که دنیا می‌تواند روی آنها حساب کند. محمود نظاری 61 ساله که مدیریت شرکت همکاران سیستم را بر عهده دارد. تحصیل کرده رشته مدیریت در دانشگاه تهران است و پیش از راه اندازی همکاران سیستم، تجربه 13 سال مدیریت مالی در دیگر شرکت ها در پرونده خود دارد.

- نازنین دانشور بنیانگذار سایت تخفیفان هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او گفت: از سال 2011 به ایران بازگشته و با راه‌اندازی تخفیفان و داشتن یک میلیون عضو به سود قابل توجهی رسیده است. او یکی از مشکلات تجارت الکترونیک در ایران را نماد الکترونیک دانست، اما در عین حال تاکید کرد که علی‌رغم مشکلات، آینده آی تی در ایران روشن است. او خطاب به کارافرینان گفت که به سمت ایران حرکت کنید، از آینده نترسید.

کنفرانس بریج ۲۰۱۴

كنفرانس بريج 2014

کنفرانس بریج ۲۰۱۴

- آراد رستم پور مدیرعامل و بنیانگذار شرکت زن‌هلث سخنران بعدی بود. وی گفت: کارآفرین کسی است که اگر 10 نفر هم گفتند نه، او آری بگوید. او گفت: از شکست نباید ترسید اگر می‌ترسیدیم این چیزهایی كه الان هست نبود. به گفته رستم پور، کارآفرینان مشخصه‌های زیادی دارند اما یکی از مهم‌ترین آنها تسلیم نشدن در برابر موانع است که غیر ممکن‌ها را به ممکن تبدیل می‌کند. رستم‌پور پس از اخذ مدرک مهندسی نرم افزار از دانشگاه پارادو فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان یکی از مهندسین شرکت HP آغاز کرد. او پس از 16 سال فعالیت در HP، سرانجام استارت آپ خود را به نام (Social Shield) راه اندازی کرد. این نرم‌افزار به والدین اجازه می‌دهد تا بر روی کودکان خود در شبکه‌های اجتماعی کنترل داشته باشند. این استارت آپ بعد ها توسط شرکت امنیتی (Avira)خریداری شد.

- دكتر شهاب جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) نیز در این کنفرانس گفت: طی پنج سال گذشته شرکت فناپ هر سال 50 درصد رشد داشته است. او همچنین افزود؛ به روند کار آفرینی و تولید اعتقاد جدی داریم و تمامی تلاش‌های خود را در این راه به کار می‌بریم. او با اين عبارت كه "يا آينده را مي‌سازيم و يا "با" آينده مي‌سازيم "، صحبت‌هاي خود را تمام كرد. جوانمردی متولد 1353 است. او دانشجوی دوره DBA - دانشگاه بوردو فرانسه و فارغ التحصیل MBA از دانشگاه پلی تکنیک تهران است. جوانمردی کارشناسی ارشد معماری کامپیوتر خود را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناس مهندسی کامپیوتر را از دانشگاه صنعتی شریف دريافت كرده است.

- کامران الهیان 59 ساله و یکی از کارآفرینان شناخته شده در آمریکا به شمار می رود. او با بیش از 29 سال تجربه تا کنون موفق شده 10 شرکت را راه اندازی نموده و آنها را به سمت موفقیت مدیریت کند. از جمله شرکت‌های کامران می‌توان به (Greenfield Networks) اشاره کرد که در سال 2001 تاسیس شد و در سال 2006 توسط (Cisco) خریداری شد. الهيان همچنین ایجاد شرکت (Centillium Communications) را نیز در پرونده خود دارد؛ شرکتی که در سال 1997 تاسیس گشت و بعدها توانست به ارزشی معادل با 4 میلیارد دلار در بازار دست پیدا کند.

- بابک پرویز که تا چندی پیش یکی از مهندسان گوگل به شمار می‌رفت در بخش پروژه های ویژه (Google X) فعالیت می‌کرد. او در مدت زمان حضورش در گوگل، توانست (Google Glass) را خلق کند و اکنون جهت ماجراجویی‌های جدید، حرفه خود را در آمازون دنبال می‌کند.

- بهروز عبدی 52 سال سن دارد و هم اکنون به عنوان مدیر شرکت (InvenSense) مشغول به فعالیت است كه در حوزه سنسورهای تشخیص حرکت کار می‌کند و محصولاتش در دستگاه‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساعت‌های هوشمند (LG G Watch R) و (Samsung Gear S) به همراه موبایل‌هایی همچون (5Nexus) (3Galaxy Note) از جمله محصولات معروفی هستند که ازاین تکنولوژی بهره برده‌اند.

- فریدون قاسم زاده مدیرعامل افرانت نیز از دیگر سخنرانان این کنفرانس بود گفت: بازار اینترنت ایران یکی از دست نخورده‌ترین بازارها است. مدیرعامل افرانت نیز جمعیت جوان و تحصیل‌کرده را از فرصت‌های عالی ایران برشمرد و افزود: ایران هر سال 9 هزار فارغ‌التحصیل در زمینه‌های آی تی دارد. همچنین گفت که افرانت نخستین شرکت اینترنتی است که وارد بورس شده و در طی سه سال سهام آن 10 برابر رشد داشته است. فریدون قاسم زاده 56 ساله که اکنون مدیریت مجموعه افرانت را بر عهده دارد، موفق شد در سن ۱۶ سالگی وارد دانشگاه شریف شود و به عنوان یکی از اولین فارغ التحصیلان رشته مهندسی صنایع به شمار می‌رود. او در طول مدت فعالیت کاری خود توانسته است اولین شرکت اینترنتی کشور در بخش خصوصی و مجهز به ایستگاه زمینی ماهواره‌ای را راه‌اندازی کند.

کد خبر 272921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha