سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

یدالله جوانی: با گذشت ۲۵ سال از پایان جنگ، امروزه به خوبی قابل فهم و تبیین است که دوران دفاع‌مقدس یک دوران مشعشع و نورانی در تاریخ ملت ایران است و امروز برای اهل نظر این مطلب قابل فهم است که بسیاری از سرمایه و داشته‌های ملت ایران در این سال‌ها به دفاع‌مقدس بازمی‌گردد.

imposed war

اگر چه جنگ خسارت‌هايي براي ملت ما به‌دنبال داشت و بسياري از عزيزان اين ملت در دوران دفاع‌مقدس به مقام عظماي شهادت رسيدند، خير و بركات بسياري براي ملت ايران داشته است.

مقام معظم رهبري از جنگ تحميلي و دوران دفاع‌مقدس به‌عنوان يك گنج تعبير مي‌كنند و مي‌فرمايند اين هنر ماست كه بتوانيم اين گنج را استخراج كنيم. به‌عبارتي، گنج دفاع‌مقدس پايان‌ناپذير است و در هر لحظه مي‌توان از آن استفاده كرد و مورد بهره‌برداري قرار داد.

نكته‌اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه اساسا مديريت دفاع‌مقدس چه نوع مديريتي بود كه امروزه اينگونه از دستاوردهاي آن سخن‌ها گفته مي‌شود. يكي از ابعاد قابل مطالعه جنگ، ‌بحث مديريت آن است. در تاريخ بسيار ديده مي‌شود كه قدرت‌هاي بزرگي در برابر ملت‌هاي ضعيف فرو ريختند يا به‌رغم آنكه يك طرف جنگ از سلاح‌هاي پيشرفته استفاده كردند، ناكام ماندند.

جنگ ايران و عراق به لحاظ سلاح، تجهيزات و امكانات نابرابر بود و همه تحليل‌ها - چه در گذشته و چه اكنون - حكايت از آن داشت كه وضعيت ايران با دشمني كه از هر جهت مورد حمايت بود، قابل مقايسه نيست، ولي همين جنگ به نفع ملت ايران رقم خورد و به پايان رسيد. اينجاست كه مديريت جنگ برجسته مي‌شود؛ مديريتي كه در راس آن حضرت امام(ره) قرار داشتند و در سطوح ديگر فرمانده‌هاي قرارگاه‌ها و لشكر‌ها و گردان‌ها و... .

مديريت در دوران دفاع‌مقدس، مديريت جهادي است و همين مديريت در سال‌هاي اخير مورد تأكيد رهبري قرار گرفته است. امروز تحليلگران معتقدند كه ميراث ماندگار جنگ براي جامعه امروز، مديريت جهادي است و اگر مديريت جنگ ما جهادي نبود، قطعا جنگ ما اينگونه به دفاع‌مقدس تبديل نمي‌شد. در پرتو مديريت جهادي بود كه حماسه خلق شد و از كمترين امكانات، بيشترين بهره‌برداري صورت گرفت و اين موضوع بايد براي امروز ما الگو قرار گيرد؛ چراكه امروز جهاد در همه عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و نظامي ادامه دارد و عرصه منازعه ما با دشمن و متحدانش در همه حوزه‌هاست. اگر ملت در دوران دفاع‌مقدس در پرتو مديريت جهادي موفق شد مي‌توان امروز در پرتو مديريت جهادي، حماسه اقتصادي خلق كرد كه متأسفانه كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.

به‌نظر مي‌رسد اگر بخواهيم اقتصاد خود را مقاومتي كنيم و جهاد اقتصادي داشته باشيم و حماسه‌هاي اقتصادي خلق كنيم تنها راه آن اصلاح مديريت است و مديريت در عرصه اقتصادي بايد جهادي يعني همان سبك مديريت دوران دفاع‌مقدس باشد. اگر تفكر جهادي كه حماسه‌هاي دوران دفاع‌مقدس را خلق كرده و دنيا را متحير كردند، ‌در حوزه اقتصاد ميدان عمل پيدا كنند، مي‌توانيم دنيا را متحير كنيم.

  • مشاور نماينده ولي فقيه در سپاه
کد خبر 272913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha