یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

حسین عبیری گلپایگانی: نیمه دوم شهریور‌ماه، آخرین روزهای سفر تابستانه است. در این ایام می‌توان با برنامه‌ریزی و فراهم‌کردن زمینه مشارکت مردم توسط سازمان‌های مردم‌نهاد، با اهدای کیسه جمع‌آوری زباله و گفت‌وگوی چهره به چهره با گردشگران، آنها را به بازگرداندن زباله‌های خود از طبیعت تشویق کرد.

جمع آوری زباله

باهمين نگاه طي 2 سال گذشته آخرين جمعه شهريور، «روز پاكسازي تفرجگاه‌ها و مكان‌هاي گردشگري كنار جاده‌اي» نامگذاري شد و سال گذشته براي نخستين بار در اين روز، فعالان محيط‌زيست و گردشگري در جاده چالوس با اهداي كيسه جمع‌آوري زباله و گفت‌وگوي چهره به چهره با مسافران و گردشگران از آنها خواستند ضمن بازگرداندن زباله‌هاي خود از طبيعت نسبت به جمع‌آوري زباله‌هاي رها شده در طبيعت با فعالان محيط‌زيست همكاري كنند. بدين‌ترتيب «مسير رودخانه كرج بخش پل خواب و ري زمين» از زباله پاكسازي شد.

امسال مراسم روز پاكسازي تفرجگاه‌ها و مكان‌هاي گردشگري كنارجاده‌اي جمعه گذشته در پارك ملي گلستان و به ياد شادروان ياسر انصاري فعال محيط‌زيست و بنيانگذارخبرگزاري سبز پرس برگزار شد. انصاري در سال1388 براي جلوگيري از ساخت جاده در پارك ملي گلستان، اعتراضات تشكل‌هاي زيست‌محيطي راسازماندهي كرد و فراتر از اين با مراجعه به دستگاه‌هاي قضايي براي جلوگيري از تخريب اين پارك ملي ارزشمند از هيچ كوششي دريغ نكرد. او هر چند2سال بعد و در سن 32سالگي فعالان محيط‌زيست را تنها گذاشت اما خدمات ارزشمند او در عرصه محيط‌زيست به‌يادماندني است.

پارك ملي گلستان يكي از بي‌نظيرترين مناطق گردشگري كشور است كه هر ساله ميليون‌ها گردشگر از آن ديدن مي‌كنند اما گردشگري بدون بي‌ضابطه، خسارات زيادي به اين منطقه وارد مي‌كند كه از آن جمله مي‌توان به آتش‌سوزي‌هاي پي در پي دراين منطقه اشاره كرد كه براثر سهل انگاري مسافران اتفاق مي‌افتد. علاوه براين، حجم زباله‌هاي رهاشده در اين بخش از طبيعت آنقدر زياد است كه تقريبا اغلب نقاط جنگلي، پوشيده از زباله است. براين اساس، روز پاكسازي تفرجگاه‌ها و مكان‌هاي گردشگري كنار جاده‌اي جمعه گذشته با حضور فعالان محيط‌زيست و گردشگري استان‌هاي حاشيه پارك ملي (مازندران، تهران، سمنان، خراسان شمالي،گلستان و گيلان) برگزار شد و طي آن 2كاميون زباله از سطح طبيعت جمع‌آوري و دفع شد.

کد خبر 272520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha