شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

مدیر پروژه حفاظت از لایه‌ ازن سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در پروتکل مونترال، عوامل مخرب لایه‌ ازن فهرست شده و دراختیار کشورها قرارگرفته است تا مسئولان مربوطه این گازها را در کشور خود از بین ببرند. ایران نیز در شمار کشورهایی است که متعهد به اجرای پروتکل مونترال شده است.

لایه اوزون


به‌گفته ابراهيم حاجي‌زاده، درحال حاضر 197كشور متحد شده‌اند تا در زمينه‌ عملي شدن اين پروتكل فعاليت كنند زيرا از بين رفتن لايه‌ ازن سبب مي‌شود تا انسان‌ها دچار بيماري‌هاي گوناگوني ازجمله سرطان پوست و آب مرواريد شوند و سلامتي‌شان به خطر بيفتد. همچنين تخريب لايه‌ ازن بر چرخه گياهي اثرات نامطلوبي برجاي مي‌گذارد.

آنطور كه مدير پروژه حفاظت از لايه ازن مي‌گويد، جمهوري اسلامي ايران نيز متعهد شده تا اول ژانويه سال2015، 500تن از گازهاي مضر را از جو خارج كند. براين اساس، مسئولان ذيربط در كشور به شناسايي اين گازها پرداخته و حدود 25كارخانه را شناسايي و به آنها اعلام كرده‌اند كه بايد از گازهايي استفاده كنند كه به لايه‌ ازن ضرر نزند. علاوه براين، ايران تلاش مي‌كند با هماهنگي بخش خصوصي، اتحاديه‌ها، وزارت خارجه، وزارت صنعت و گمرك تعهداتي را كه مجلس در اين راستا تصويب كرده است اجرايي كند؛ هزينه‌هاي مرتبط نيز به‌صورت بلاعوض از سوي سازمان ملل به كشورها پرداخت مي‌شود.

به‌گفته حاجي‌زاده 31شهريور‌ماه جاري در مراسمي كه با حضور نمايندگان سازمان ملل برگزار مي‌شود قرار است كشورهاي متعهد به پروتكل مونترال با همفكري هم، راهكار مؤثري را براي حفاظت از لايه ازن ارائه كنند. حاجي‌زاده تصريح كرد: يكي از ارگان‌هايي كه در اين زمينه همكاري خوبي با سازمان حفاظت محيط‌زيست داشته گمرك است. اين ارگان با جلوگيري از ورود يخچال و فريزر و ساير وسايلي كه از گازهاي مضر استفاده مي‌كنند توانسته است مانع ورود بيش از 5 هزار تن از گازهاي مضر لايه ازن به كشور شود.وي درمورد ترميم قسمتي از لايه‌ ازن هم گفت كه قسمتي از لايه‌ ازن ترميم شده است اما ترميم كامل لايه ازن به حدود 50سال زمان نياز دارد.

کد خبر 272399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha