همشهری آنلاین: قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: اکنون ۹ میلیون نفر در شهرهای بزرگ کشور حاشیه نشین هستند.

میرباقری

مرتضی میر باقری در همایش مدیران کل دفاتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌های سراسر کشور در ارومیه، با بيان اين مطلب افزود: توسعه متوازن استان‌ها و رفع مشکلات حاشیه نشینی مورد توجه جدی دولت است و در راستای آن برنامه ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: وجود سه میلیون و 500 هزار بیکار، 500 هزار زندانی، یک میلیون و 500 هزار معتاد، دو میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار، سالانه 150 هزار فقره طلاق و 800 هزار سرقت از جمله مشکلات کشور به شمار می‌روند.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: در صورتی که نظام برنامه‌ریزی ایران با همان روال پیشین جلو برود با وجود رشد اقتصادی کاری از پیش نمی‌رود و مسایل و مشکلات حوزه اجتماعی مرتفع نمی‌شوند.

میرباقری افزود: از دهه 20 تاکنون در ایران از 12 برنامه طرح توسعه تنها 10 مورد اجرا شده که نتایج آن را مشاهده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: کشور ما از نظر فرصت‌ها و امکانات یک وضعیت نامتوازن پیدا کرده و حدود 10 استان کانون برنامه‌ریزی شاخص‌های توسعه‌ای بودند و دو سوم استان‌های کشور از کانون بحث‌های توسعه‌ای به دور مانده‌اند.

وی اظهار کرد: نبود توازن زمینه ساز مشکلات بسیاری شده و مهاجرت‌ها به شهرهای بزرگ و برخوردار و حاشیه نشینی‌ها، فقر، جرایم اجتماعی، بیکاری و ناامنی به همراه داشته است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: پیوست اجتماعی در اجرای طرح‌های مختلف مهم است و باید از مشارکت‌های مردمی در این زمینه بیشترین استفاده را ببریم.

وی افزود: آزادسازی انرژی مردم به صورت نهادینه از سیاست‌های اصلی دولت است و در این راستا از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد نیز استفاده کامل می‌کنیم.

میرباقری اضافه کرد: جهان در حال تغییر و تحول است و ما در پیچ تاریخی قرار گرفتیم که باید با وفاق و همدلی با قدرت و هوشمندانه از آن عبور کنیم.

وی ادامه داد: مسایل و مشکلات جامعه باید علت‌یابی شده و بر اساس آن برنامه‌ریزی شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی اظهار کرد: تا پیش از دهه 80 میلادی، کشورهای غربی شاخص‌های اقتصادی را جزء الزامات اصلی برنامه ریزی‌های خود قرار می‌دادند که پس از این دهه، سه شاخص توسعه اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به عنوان زمینه ساز توسعه اقتصادی در این کشورها بکار گرفته شدند.

وی اضافه کرد: آنها نگاه‌های ویژه ای به سرمایه‌های اجتماعی خود دارند و بر اساس این سرمایه برنامه‌ریزی می‌کنند.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی از مدیران کل دفاتر امور اجتماعی و فرهنگی استان‌ها خواست نشست‌های این شورا را با تحلیل‌ها و دستورالعمل‌های قوی تشکیل دهند.

  •  ایجاد وزارت ورزش و جوانان زمینه بی توجهی به مشکلات جوانان را فراهم کرد

 

استاندار آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: با ادغام دو حوزه ورزش با امور جوانان، مشکلات این قشر تحت تاثیر موضوع ورزش قرار گرفت.

قربانعلی سعادت اضافه کرد: امیدواریم با تدبیر دولت تدبیر و امید، مشکلات جوانان مرتفع شده و حوزه ورزش و جوانان از یکدیگر جدا شوند.

وی به مشکلات جوانان در بخش‌های مختلف به ویژه بیکاری اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر تنها در آذربایجان غربی، 118 هزار بیکار وجود دارد که اگر برای اشتغال آنها فکری نشود، آسیب‌های مختلفی در حوزه اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اشتغالزایی، محرومیت زدایی و رونق اقتصادی از مهمترین سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در حوزه جوانان است.

استاندار آذربایجان غربی به مشکلات آذربایجان غربی پرداخت و اظهار کرد: این استان از لحاظ محرومیت در رتبه‌های آخر کشور قرار دارد و این برای استانی که خط مقدم جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی بوده، شایسته نیست.

سعادت گفت: آذربایجان غربی پیش از اجرای برنامه‌های توسعه رتبه هجدهم کشور را در شاخص‌های توسعه‌ای داشت که اکنون پس از اجرای پنج برنامه، وضعیت بدتری پیدا کرده و این به دلیل عدم توجه به شاخص‌های توسعه استان است.

وی افزود: در شاخص‌های توسعه اجتماعی همچون نرخ باسوادی در جایگاه بیست و نهم، نرخ درآمد سرانه ملی بیست و هشتم و نرخ سلامت در رده بیست و نهم کشور قرار داریم.

کد خبر 272143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha