چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

دکتر جعفر بای: شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای جامعه مدرن امروز است. اگر جوان درست تربیت شود و آشنایی صحیح با این ابزارها داشته باشد، می‌تواند در مقابل آسیب‌ها و ویروس‌های اجتماعی مقاومت کند و در مواجهه با این پدیده‌های بعضا ناگوار اجتماعی دچار آسیب نشود.

اینستاگرام

درباره شبكه‌ موبايلي اينستاگرام عملا ما با نمونه‌هاي متعددي از مشكلات و گرفتاري‌هاي خانواده‌ با عناصر درگير با اين شبكه مواجه شده‌ايم؛ طوري كه بسياري از افراد به دليل استفاده از اين شبكه اعتبار و آبروي اجتماعي‌شان را از دست داده‌اند و شخصيت‌شان زير سؤال رفته و حالا آنقدر دامنه وسيع شده است كه كل جامعه را درگير كرده است. عدم‌استفاده درست از اين شبكه‌ها آسيب‌هاي خطرناكي به‌دنبال دارد.

كاهش مهارت‌ها

يكي از آفت‌ها و اشكالات شبكه‌هاي اجتماعي مجازي اين است كه افراد به‌علت كثرت ساعات حضور در فضاي مجازي مانند اينستاگرام، حضور در فضاهاي واقعي را بلد نيستند و به آن تمايل ندارند. آنها مهارت لازم را براي تعاملات حقيقي از دست داده‌اند. آنها امروز براي تأمين حقوق و درخواست‌ها يا براي انجام تكاليف و وظايف فردي و اجتماعي‌شان در روابط با ديگران به شكل واقعي و عيني با مشكل مواجهند.

كاهش تعاملات

حضور بيش از اندازه در شبكه‌هايي مثل اينستاگرام به‌صورت نوعي بيماري اعتيادگونه، باعث فرصت‌سوزي و وقت‌ گذراندن‌هاي فراوان مي‌شود. فرد به يك عادت مرضي دچار مي‌شود و لذا در روابط بين فردي و واقعي با نزديك‌ترين عناصر خانواده نيز دچار اختلال رابطه مي‌شود؛ يعني مثلا اگر سابق بر اين احساس نياز مي‌كرد كه بستگانش را ببيند حضور متقابل افراد در اين نوع شبكه‌ها مانند اينستاگرام باعث مي‌شود كه ديگر احساس نياز نكند كه مثلا بستگان درجه 2 يا دوستانش را ببيند. اين ديدارهاي حقيقي به فراموشي سپرده مي‌شود و افراد به يك نوع بيگانگي در ارتباطات مي‌رسند و غريبگي در نظام خويشاوندان به‌دست مي‌آيد كه الان جوانان ما متأسفانه با اين مسئله مواجهند.

تبليغات و تغيير ذائقه افراد

قطعا مواجهه دائم فرد در شبكه‌اي مانند اينستاگرام با تبليغات مختلف كالاهاي مصرفي، نيازهاي كاذب را افزايش مي‌دهد و ذائقه را تغيير مي‌دهد و نيازهاي فرهنگي جوانان ما نياز‌هاي خيلي عجيب و غريبي مي‌شود. در اين حالت با يك نوع از درخواست‌هاي بيگانه با جامعه خود مواجه مي‌شويم. ذائقه انسان تحت‌تأثير ارتباطات حاصل مي‌شود و انسان به آن خو مي‌گيرد و عادت مي‌كند لذا ذائقه‌هايشان، انديشه‌هايشان، تفكرشان و نيازهايشان تحت‌تأثير اين تبليغات و اين شبكه ساخته و پرداخته مي‌شود.

كارايي مفيد

من معتقدم كه فناوري‌هاي نوين براي ايجاد رفاه بيشتر و ارتقاي آموزش بيشتر به‌وجودآمده‌اند. متأسفانه در شرايط فعلي اجتماعي ما كاركردهاي منفي فناوري‌هاي نوين بر كاركردهاي مثبت آن‌ غلبه دارد و اين بايد درمان بشود. ما اگر انتقاد مي‌كنيم اين انتقاد از آن ابزار و آن تكنيك و آن مهارت و آن نرم‌افزار نيست،از نوع استفاده از نرم‌افزار است. شبكه اينستاگرام بايد در مسير كاركرد مثبت اجتماعي قرار بگيرد كه تعاملات و پيوند‌هاي اجتماعي را تقويت كند و اگر ديدارهاي چهره به چهره به دلايلي با دشواري مواجه است بتواند آن را تأمين كند و اين، نياز به آموزش، هدايت و مديريت نامرئي و غيرمستقيم دارد.

 

کد خبر 271509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha