چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست آخرین مراحل پروژه زباله‌سوز‌های استان‌های شمالی را تشریح کرد.

زباله

 حسن پسنديده مي‌گويد كه احداث زباله‌سوز در شهرهاي ساري و نوشهر بدون انجام مطالعات امكان‌سنجي صورت گرفته و پايه علمي ندارد. اين مقام مسئول، با اشاره به مشكلات شهرداري ساري و شهرها و روستاهاي اطراف براي مكان‌يابي محل دفن و بازيافت گفت: پس از تعطيلي محل دفن سمسكنده در اين منطقه پسماندهاي اين شهرستان كه حدود 350تن در روز است به منطقه كياسر در نزديكي استان سمنان با 120كيلومتر فاصله از ساري منتقل مي‌شود كه شرايط نامناسب زيست‌محيطي در منطقه ايجاد كرده است. آنطور كه پسنديده به ايسنا گفته است براي رفع مشكلات اين شهرستان و احداث كارخانه كمپوست، 2 قطعه زمين به مساحت 2/8هكتار جهت ساخت زباله‌سوز در مناطق مختلف اطراف ساري مكان‌يابي شد و قرارداد ساخت زباله‌سوز با شركتي خصوصي از سوي شهرداري‌ها منعقد شده كه تا‌كنون در حد 5درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط‌زيست در رابطه با پروژه زباله‌سوز نوشهر نيز اظهار كرد: اين زباله‌سوز با ظرفيت 200تن در روز براي جمعيت حدود 150هزار نفر توسط بخش‌خصوصي درحال اجراست و تاكنون حدود 10درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط‌زيست با تأكيد بر اينكه احداث زباله‌سوز در شهرهاي ساري و نوشهر بدون انجام مطالعات امكان‌سنجي صورت گرفته است، گفت: احداث اين زباله‌سوزها پايه علمي لازم جهت پاسخگويي به بسياري از پرسش‌ها و ابهامات پيش‌رو را ندارد. به گفته وي، براساس مراجع معتبر نشريات فني اتحاديه اروپا و ساير كتب معتبر، زباله سوزهاي با سيستم گازسازي و پيروليز فقط براي پسماندهاي يك‌شكل و يكنواخت كه احتراق‌پذيري خوبي دارند مناسب است.

پسنديده با تأكيد بر اينكه زباله‌سوزها براي پسماندهاي شهري كاربرد ندارند، گفت: زباله‌سوزها براي پسماندهاي تفكيك شده كه درصد خلوص خوبي دارند به ميزان ضعيف مي‌تواند استفاده شود و براي پسماندهاي مخلوط به هيچ عنوان جوابگو نيست.

کد خبر 271494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha