همشهری آنلاین: معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که آیین‌نامه دولت در زمینه حفاظت از غارها ملاک عمل کارگروه غارشناسی ایران است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص ردیف مستقل اعتباری برای حفاظت از غارها را پیگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا، احمدعلی کیخا در کارگروه غارشناسی ایران که روز دوشنبه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: گزارش توجیهی از اجرای آیین‌نامه هیات دولت برای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور جهت اختصاص ردیف اعتباری برای حفاظت از غارها ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر این که انتظاری فراتر از آیین‌نامه دولت نداریم، گفت: هر یک از دستگاه‌های عضو کارگروه غارشناسی ایران باید در چارچوب قانون به تکالیف خود عمل کنند.

کیخا با اشاره به کوتاهی‌های انجام شده در تدوین دستورالعمل‌های لازم برای مدیریت غارهای ایران گفت: با توجه به اهمیت موضوع بهتر است دستورالعمل‌ها هر چه زودتر در کارگروه غار شناسی ایران تدوین شود.

همچنین فرشاد فتاحی مدیرکل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با بیان این که شناسایی غارها به صورت مقدماتی انجام شده است، گفت: باید مطالعات غارشناسی در جهات مختلف انجام شود.

  • تعریف سه پروژه غارشناسی در بخش اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست

محمد مدادی دبیر کارگروه غارشناسی ایران با بیان اقدامات دبیرخانه غارشناسی در سازمان حفاظت محیط زیست در دو ماه گذشته گفت: ساماندهی سوابق، ایجاد کارتابل اختصاصی، مقدمات ایجاد پورتال کارگروه، تعریف سه پروژه و درج در موافقت‌نامه سال‌جاری، برنامه‌ریزی جهت اجرای مناسب روز غار پاک، مکاتبه با استانداران و روز غار پاک از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به این که ساختار دبیرخانه غارشناسی در ساختار سازمان حفاظت محیط زیست تصویب می‌شود، گفت: در بخش اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست سه پروژه و درج در موافقت‌نامه‌های معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری تعریف شده است.

مدادی با اشاره به تکالیف قانونی برای حفاظت از غارهای ایران در آیین‌نامه هیات دولت گفت: شناسایی، مطالعه، تهیه طرح جامع، ضوابط بهره‌برداری، حریم غارها، ثبت غارها، خرید حقوق غار و ورود به غارها در آیین‌نامه آمده است و تکالیف سایر دستگاه نیز در نظر گرفته شده است.

وی تهیه بانک داده برای شناسایی غارها و مطالعات غارها را ضروری دانست و گفت: تهیه داده‌های لازم برای برنامه‌ریزی، یکپارچه‌سازی داده‌های موجود، ممانعت از فعالیت‌های موازی، اجرای تکالیف مقرر برای حفاظت از غارها ضروری است.

  • برگزاری مراسم روز غار پاک در غار نخجیر استان مرکزی

نظام دوست نماینده انجمن غارشناسی ایران با اشاره به اهمیت حفاظت از غارها گفت: غارهای دنیا به تدریج در حال پر شدن از زباله است.

وی با بیان این که 4 مهرماه به عنوان روز ملی غار پاک نام‌گذاری شده است افزود: در دنیا به غارها نگاه فرامرزی دارند و حتی غارهای خاص به عنوان ژئوسایت نگاه می‌شود و باید تمام به آن اشراف داشته باشد.

به گفته نماینده انجمن غارشناسی ایران، یکی از مشکلات حفاظت از غارها، دید مسئولان استانی است که فقط به استفاده توریستی از غارها توجه می‌کنند و مسایل دیگر از جمله باستان‌شناسی، آب‌های زیرزمینی و تغییرات اقلیمی توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به مشکلات غارها از جمله آتش‌سوزی، آلودگی و زباله گفت: انجمن غارشناسی ایران در سال 89، 24 غار، در سال 90، 30 غار، در سال 91، 40 غار و در سال 92، 54 غار را پاکسازی کرد.

نظام دوست نماینده انجمن غارشناسی ایران اظهار کرد: سندروم خفاش در غارها در حال افزایش است و به دلیل میکروب‌هایی که انسان‌ها وارد غار می‌کنند باعث سفید شدگی و از بین رفتن کلنی خفاش می‌شود.

وی در ادامه از برگزاری مراسم روز غار پاک در غار نخجیر استان مرکزی خبر داد.

  • پاکسازی در غارها با پاکسازی در طبیعت متفاوت است

مهدیه جعفری عضو انجمن غارشناسی ایران در این جلسه با اشاره به این که تعداد غارها در استان‌های کشور متفاوت است، گفت: تخصیص اعتبارات پاکسازی غارها در استان‌ها باید مدیریت شود.

وی تهیه دستورالعمل اولیه پاکسازی غارها ضروری است، گفت: پاکسازی در غارها با پاکسازی در طبیعت کاملا متفاوت است.

جعفری با بیان این که زباله‌ای که در غار باقی می‌ماند، جزو زباله‌های خطرناک محسوب می‌شود، گفت: برای ایمنی افرادی که در پاکسازی غارها مشارکت می‌کنند و نحوه دفن صحیح زباله‌های درون غار، باید دستورالعملی تهیه شود.

بلورچی نماینده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این جلسه حضور نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را با توجه به نقش مهم این سازمان در مدیریت غارهای کشور را ضروری دانست و گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز باید ردیف اعتباری خاصی در این زمینه تعریف کند.

وی تاکید کرد: کارگروه غارشناسی باید مرجع تصمیم‌گیری در بهره‌برداری از غارهای ایران باشد.

همچنین عباسی سمنانی در این جلسه با بیان این که بسیاری از غارهای مرزی هنوز شناسایی نشده است، خواستار سازماندهی و شناسایی غارهای مرزی شد.

کارگروه غارشناسی ایران روز دوشنبه با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر کل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی، نماینده سازمان انرژی اتمی، نماینده سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری، نماینده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، نماینده سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، نماینده انجمن غارشناسی ایران در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

کد خبر 271372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha