دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسین علیزاده نوازنده پیشکسوت تار و عضو هیات داوران هشتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: برخی از مدرسین صلاحیت تدریس موسیقی ردیف دستگاهی را به هنرجویان ندارند

alizadeh

حسین علیزاده در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: سطح رقابت های این دوره از جشنواره نسبت به سالهای گذشته بسیار قابل توجه است بطوریکه نوازندگان با تمام توان در این رویداد شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد : من روز اول این جشنواره در خانه هنرمندان از نزدیک شاهد رقابت ساز قانون بودم و امروز نیز بخش سه تار و تار را نظاره کردم که برایم بسیار جالب بود. تا اینجای کار، وقتی هشتمین جشنواره موسیقی جوان را نسبت به سال گذشته مقایسه می کنم سطح رقابت ها را از دوره قبل بالاتر می‌دانم.

این داور بخش تار و سه تار جشنواره موسیقی جوان در ادامه افزود: برای مثال در ساز قانون و به خصوص در گروه سنی الف نوازندگان بسیار خوب بودند و سطح رقابت هم از نظر تعداد شرکت کننده و هم از نظر سطح کیفی بالاتر از سال قبل بود و به همین نسبت نیز کار برای کسب رتبه های برتر سخت تر بود.

وی همچنین عنوان کرد: بچه ها الگوی کارشان معلمانشان هستند و برخی از این بچه ها تقصیر ندارند؛ شاید برخی از کسانی که ردیف تدریس می کنند صلاحیت تدریس ردیف را نداشته باشند.

حسین علیزاده گفت: من فکر می کنم سطح استعداد و سطح رقابت بالاتر از گذشته است و اگر هم اشکالی در کار بچه ها وجود دارد کمتر متوجه خود بچه هاست و در واقع این اشکالات بیشتر متوجه معلمان آنهاست.

این موسیقیدان ادامه داد: به نظرم همانطور که خود جشنواره موسیقی جوان به نسبت سال گذشته با برنامه ریزی دقیق تر و با زمانبندی بهتری شروع شد و امیدوارم برنامه سالیانه ای برای آن در نظر گرفته شود .

وی افزود: ما جلساتمان را برای برگزاری جشنواره موسیقی جوان در طول سال داشته ایم و شورای سیاستگذاری مدام روی این جشنواره کار کرده است. قطعا اگر این رویه ادامه داشته باشد و دوستان بر روی این مسئله وقت بیشتری بگذارند ما به انسجام بیشتری خواهیم رسید.

علیزاده گفت: این جشنواره به نظرم تنها جایی است که بچه ها می توانند بیایند و به خوبی معرفی شوند. چنین جشنواره ای باعث می شود جوان ها کارشان را جدی تر ادامه بدهند. نکته جالب اینکه اگر کسی امسال با کیفیت سال گذشته در جشنواره هم شرکت کرده باشد قبول نمی‌شود.

این عضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: ما مفاد مسابقه را به نسبت سال گذشته نه تنها سخت تر نکرده ایم بلکه کمی هم این مفاد را سبک تر کرده ایم که بچه ها فقط برای درس جواب دادن به اینجا نیایند. حتی با اینکه در گروه سنی«الف» برای بخش آزاد قطعه اجباری وجود ندارد ما بخشی را به عنوان بخش آزاد قرار داده ایم؛ چرا که معتقدیم خلاقیت فقط از سنین بالا شروع نمی شود و در سنین پایین نیز امکان شروع خلاقیت هست.

حسین علیزاده همچنین عنوان کرد: بخش مهمی به بداهه اختصاص پیدا کرده و ما بچه ها را راهنمایی می کنیم که در چه چهارچوبی می توانند بداهه نوازی کنند و خلاقیت داشته باشند؛ سال گذشته کمتر به این موضوع اهمیت داده شده بود.

هشتمین جشنواره موسیقی جوان تا 21 شهریور ماه جاری در تالار رودکی و خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 271353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha