همشهری آنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: توفان نمک حاصل از تالاب خشک گاوخونی اصفهان، مرکز ایران را تهدید می‌کند.

به گزارش ايرنا، "احمد خاتون آبادی" در نشست کمیته آب این اتاق افزود: بی‌توجهی به تالاب گاوخونی هزینه‌های بسیار بر کشور وارد خواهد کرد.

این عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: جریان داشتن آب در این تالاب از ایجاد بادهای نمک‌زا جلوگیری می‌کند در حالی که این تالاب اکنون خشک است.

یک عضو کمیته آب اتاق اصفهان نیز گفت: انتقال آب طرح بهشت آباد ازطریق لوله برای محیط زیست هزینه‌هایی به مراتب بیش‌تر از احداث تونل دارد.

بهشت آباد طرحی برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون در استان چهارمحال و بختیاری به زاینده‌رود است که نحوه اجرای آن مورد اختلاف است.

"بابک سپهریان نسب" همچنین خواهان متوقف شدن طرح‌های توسعه فولاد در استان‌های مرکزی کشور شد و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست باید با ایجاد و توسعه شرکت‌های فولادسازی در مرکز ایران مخالفت کند.

وی افزایش فلزات سنگین در آب و هوا، مصرف بالای آب و ایجاد آلودگی برای محیط زیست را از پیامدهای احداث مراکز فولادسازی عنوان کرد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: احیای زاینده‌رود نیازمند یک طرح جامع است.

"حمید ظهرابی" از تدوین برنامه جامع برای احیای روخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی خبر داد و افزود: این برنامه نیاز به همکاری دستگاه‌های دولتی و ذی‌نفعان رودخانه دارد.

وی با اشاره به تونل گلاب 2 گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست بر اساس تفاهم‌نامه موارد مد نظر خود را در این زمینه مطرح کرده است.

وی افزود: تغییر نکردن دبی آب رودخانه، استفاده از فاضلاب تصفیه شده شهرها و روستاهای کنار رودخانه، اصلاح شبکه آبرسانی و جلوگیری از برداشت بدون مجوز آب از موارد مطرح شده است.

ظهرابی با انتقاد از صدور مجوز برای صنایع آلاینده گفت: بسیاری از استان‌ها به برخی صنایع موجود در اصفهان مجوز فعالیت نمی‌دهند ولی این صنایع به‌راحتی در استان مشغول فعالیت هستند.

وی با رد شایعه‌ها درباره اظهار نظر منفی سازمان حفاظت از محیط زیست درباره تونل بهشت آباد تصریح کرد: این سازمان هنوز اظهار نظر کارشناسی در مورد انتقال آب به روش تونل یا لوله ارائه نکرده است.

استان اصفهان از چند سال گذشته با بحران خشکسالی، کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود مواجه است.

خشک شدن زاینده‌رود منجر به خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی و ایجاد تبعات مختلف از جمله زیست محیطی در منطقه مرکزی ایران شده است.

کارشناسان برای خطرات زیست محیطی ناشی از خشکی تالاب گاوخونی واژه‌هایی همچون "سونامی نمک" و "بمب شیمیایی ریزگردها" را بکار می‌برند.

کد خبر 271284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha