دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

اصغر اصغری: اطراف خانه را که خوب نگاه می‌کنید چشمتان به وسایلی می‌افتد که مدت‌هاست بدون استفاده به حال خود‌‌ رها شده‌اند.

خلاصی از دستِ دست‌دوم‌هـا

براي يك‌بار تصميم قاطع بگيريد تا خيلي زود از دست آنها خلاص شويد. شايد همين كالايي كه شما به آن توجهي نمي‌كنيد بتواند گرهي از كار شهروند ديگري باز كند. اين گزارش به شما كمك مي‌كند آرام آرام از دست دست دوم‌هاي جاگير خانه خلاص شويد و با اين كار، بخشي از هزينه‌هاي خريد آنها را هم دوباره به‌دست آوريد.

دست دوم‌ها در فضاي مجازي

چند سالي مي‌شود كه سر و كله سايت‌هاي اينترنتي خريد و فروش كالاهاي دست دوم در كشور ما پيدا شده و هر روز هم به طرفداران آنها افزوده مي‌شود. اين سايت‌ها عمدتا خدمات خود را رايگان در اختيار كاربرانشان قرار‌مي‌دهند. براي فروش كالاي دست دومتان كافي است كه عضو يكي از اين سايت‌ها شويد و كد كاربري و رمز عبور دريافت كنيد. كالا‌ها در بخش‌هاي مختلف اين سايت‌ها دسته‌بندي شده‌اند و شما براي فروش هر جنسي مي‌توانيد به بخش تخصصي آن مراجعه كنيد. يكي از مزاياي ديگر اين سايت‌ها اين است كه شما مي‌توانيد عكسي از كالاي موردنظرتان بگيريد و آن را در بخش آگهي كالا قرار دهيد. با اين شيوه مي‌توانيد اطلاعات كامل‌تري از شكل و وضعيت ظاهري جنستان را در اختيار خريداران بگذاريد. مهم‌ترين مزيت سايت‌هاي خريد و فروش كالاهاي دست دوم اين است كه فروشنده با خريدار به‌صورت مستقيم رابطه برقرار مي‌كنند. اگر شما فروشنده باشيد مي‌توانيد كالايتان را اصطلاحا «به قيمت» بفروشيد، خريدار هم خيالش راحت است كه كالا را بدون واسطه و با اطمينان بيشتري به‌دست مي‌آورد.

حراجي‌هاي آخر هفته در همشهري

«جمعه بازار» را مي‌توان يكي از نشريه‌هاي موفق و از ابتكارات مهم روزنامه همشهري به شمار آورد؛ ضميمه‌اي رايگان كه در روزهاي پنجشنبه هر هفته همراه با روزنامه اصلي توزيع مي‌شود. جمعه بازار اين امكان را براي همه فروشندگان كالاهاي دست دوم فراهم كرده تا رايگان بتوانند اجناسي را كه به آنها نياز ندارند تبليغ كنند. روش تبليغ و چاپ آگهي‌ها هم شباهت زيادي به آگهي‌هاي ضميمه راهنماي همشهري دارد. جمعه بازار كالا‌ها را به دسته‌هاي مختلف تقسيم كرده و هر تبليغ در ستون مربوط به‌‌ همان تقسيم‌بندي اصلي به چاپ مي‌رسد. براي ارسال آگهي‌تان هم راهكار مناسبي ارائه شده است. تنها كافي است با شماره تلفن۸۸۳۱۱۹۱۹ تماس بگيريد و شرح كالايتان را به همراه قيمت آن به مسئولان اين نشريه اعلام كنيد. آگهي شما پنجشنبه‌‌ در نشريه جمعه بازار به چاپ مي‌رسد و مورد توجه خريداران و نيازمندان آن قرار مي‌گيرد. يكي ديگر از مزيت‌هاي مهم جمعه‌بازار اين است كه شما مي‌توانيد وسايلي را در آنجا به فروش برسانيد كه امكان فروش آنها به واسطه سمساري‌ها وجود ندارد؛ مثلا فروش ابزارهاي ورزشي يا دوربين‌هاي عكاسي تخصصي و فيلمبرداري شامل اين قانون مي‌شوند.

آنها را احيا كنيد، بعد اهدا كنيد

هنگامي كه تصميم مي‌گيريد از دست يكي، دو تا از وسايل خانه‌تان كه مورد استفاده قرار نمي‌گيرند خلاص شويد مي‌توانيد به هديه كردن آنها هم فكر كنيد. بعضي از مراكز عمومي و خدماتي مانند كتابخانه‌ها، درمانگاه‌ها، پرورشگاه‌ها، حسينيه‌ها، مساجد و يا حتي مدارس از پيشنهاد شما براي اهداي كالاهاي سالم و دست دوم استقبال مي‌كنند؛ مثلا اگر تازگي‌ها مدل تلويزيون خانه‌تان را عوض كرده‌ايد و ديگر به مدل قديمي آن نياز نداريد يا يخچال و رايانه خانه‌تان را تغيير داده‌ايد، مي‌توانيد نمونه قديمي را به اين مراكز هديه دهيد. خوبي چنين امر خيري اين است كه به جاي يك نفر، افراد بيشتري از‌‌ همان چيزي كه براي شما ديگر كارايي ندارد بهره‌مند مي‌شوند. البته شرط اصلي هديه اين وسايل، سالم و كاربردي بودن آنهاست تا باري از دوش‌شان بردارد. يادتان باشد شهرستان‌هاي كوچك و يا مناطق روستايي‌اي كه مي‌شناسيد و به آنها دسترسي داريد هدف مناسب‌تري براي اجراي اين تصميم خداپسندانه است. شايد نوع كار شما ايجاب مي‌كند كه تبلت داشته باشيد و ديگر رايانه شخصي‌تان كاربردي‌ برايتان نداشته باشد اما‌‌ همان رايانه براي بچه‌هاي يك نقطه از كشور كه توانايي مالي كافي ندارند حكم كيميا را خواهد داشت.

با طرح هبه نيكوكار شويد

اوايل سال ۱۳۸۶ بود كه شهرداري تهران خبر از تشكيل ستاد مشاركت معنوي شهر داد و طرح هبه را به اجرا درآورد. اگر شما يك كالاي دست دوم در خانه داريد و از آن استفاده نمي‌كنيد مي‌توانيد در طرح هبه شركت كرده و آن را به نيازمندان شهرتان هديه دهيد. اين مورد تنها شامل وسايل سالم نمي‌شود، حتي اگر مثلا يخچالي داريد كه عيبي دارد و بدون استفاده در گوشه‌اي از خانه شما افتاده آن را به مسئولان طرح هبه بسپاريد. مسئولان اين طرح خداپسندانه با كاميون‌هاي ويژه به خانه‌تان مي‌آيند و آن وسيله را به بخش تعمير و مرمت مي‌برند. آنها اقلام دست‌دوم شما را پس از تعمير، بازسازي و بسته‌بندي، به نيازمندان جامعه هديه مي‌كنند. براي مشاركت در اين امر كافي است با شماره سامانه ۱۳۷ تماس بگيريد و درخواستتان را مطرح كنيد.

خودتان اطلاع‌رساني كنيد

يكي از راه‌هاي مهم و كاملا كاربردي فروش اقلام و وسايل دست دومتان اين است كه خودتان شخصا دست به‌كار شويد و در اين زمينه اطلاع‌رساني كنيد. براي اين كار هم روش‌هاي مختلف سنتي و امروزي وجود دارد. در روش‌هاي سنتي، خيلي راحت مي‌توانيد يك آگهي جمع وجور از فروش كمد، يخچال، تلويزيون يا هر وسيله ديگري كه قصد فروش‌اش را داريد تهيه و در محل سكونت و يا كارتان نصب كنيد؛ اين يكي از روش‌هاي جواب پس داده فروش است كه معمولا زود نتيجه مي‌دهد. روش ديگر، اطلاع‌رساني زباني و شفاهي است؛ يعني كافي است كه بين همكاران، دوستان و همسايه‌هايتان اطلاع‌رساني كنيد كه مثلا ديگر مدل قديمي لباسشويي‌تان به دردتان نمي‌خورد و قصد فروش‌اش را داريد.

هنوز هم مي‌توان سراغ سمساري‌ها رفت

امانت‌سرا‌ها و سمساري‌هاي معتبر شهر هم مكان مناسبي براي فروش وسايلي هستند كه از دور مصرف خارج شده‌اند و حالا تنها بخشي از خانه‌تان را اشغال كرده‌اند. اين نوع مغازه‌ها را مي‌توان در تمام محله‌هاي پايتخت پيدا كرد. برخي از اين سمساري‌ها هم به طور سيار در محله‌ها با وانت مي‌چرخند و اقدام به خريد وسايل دست‌دوم مي‌كنند. البته بعضي از اين سمساري‌ها قيمت مناسبي براي كالاي شما پيشنهاد نمي‌كنند. به هر حال هرچند اين روش كمي قديمي شده، اما يادتان باشد كه نكته مهم درباره فروش اقلام دست دوم توسط سمساري‌ها اين است كه خيلي عجله نداشته باشيد و كمي حوصله به خرج دهيد. قبل از هر تصميم‌گيري، به چند مغازه امانت‌فروشي زنگ بزنيد و كالايتان را تبليغ كنيد. البته امانت‌فروشي‌هايي هم هستند كه به‌صورت تخصصي، مثلا در حوزه وسايل رايانه‌اي و يا الكترونيكي كار مي‌كنند و مي‌توانند مرجع بهتري براي قيمت‌گذاري يا خريد كالايتان باشند. پس از چند تماس، به شخصي كه بالا‌ترين پيشنهاد را به شما ارائه كرده تلفن كنيد و دوباره بر سر قيمت پيشنهادي چانه بزنيد. اگر قصد فروش وسايل خانگي كه به‌دليل خاصي كار نمي‌كنند را داشته باشيد بايد بدانيد كه شانس زيادي در فروش آن با قيمت بالا نخواهيد داشت. پس بهتر است ابتدا ايرادهاي ظاهري و فني احتمالي را با هزينه‌اي اندك برطرف كنيد تا بتوانيد قدرت چانه‌زني بر سر قيمت را از دست ندهيد.

با توجه به سختي‌هاي چانه‌زدن با سمساري‌ها و يا نياز به ترددهاي غيرضروري براي فروش محصولات‌تان، رفتن سراغ سمساري‌ها براي شما كه اهل دنياي مجازي هستيد يك نكته منفي به حساب مي‌آيد. در دنياي مجازي امروز حتي كاري مثل فروش وسايل دست دوم هم جايگاه ويژه خودش را پيدا كرده و به يك تجارت پرمنفعت تبديل شده است. به‌طوري كه شما براي فروختن كالايتان تنها بايد زحمت عكس گرفتن از آن را به‌خودتان بدهيد و مشخصات را وارد سايت كنيد. بزرگ‌ترين مزيت استفاده از سايت‌هاي اينترنتي فروش كالا اين است كه شما مي‌توانيد وسايل دست دوم را بدون حضور واسطه و به بالا‌ترين قيمت ممكن به فروش برسانيد. حتي شما مي‌توانيد هر لحظه به آگهي‌تان سري بزنيد و ببينيد در يك ساعت گذشته آيا مشتري دست به نقدي براي آن پيدا شده است يا نه؟

کد خبر 271258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha