کم‌کم مهر از راه می‌رسد و دانش‌آموزان آماده رفتن به مدارس می‌شوند.

دانش آموزان - مدرسه

 آموزش و پرورش، شهرداري‌ها، نيروي انتظامي، تاكسيراني، بسيج سازندگي و همه دستگاه‌ها دست به‌دست هم داده‌اند تا افزون بر آماده‌سازي مدارس، خانواده‌ها و دانش‌آموز‌ان دغدغه‌اي براي روز اول مهر و رفتن به مدرسه نداشته باشند.

آنطور كه مسئولان آموزش و پرورش اعلام كرده‌اند همه كارهاي لازم براي بازگشايي مدارس از ساماندهي نيروها تا تعميرات و رنگ‌آميزي مدارس انجام شده و بودجه مناسبي نيز در اختيار مدارس قرار گرفته است؛ همچنين مانند سال گذشته حدود 12ميليون و 300هزار نفر دانش‌آموز داريم كه براساس وعده‌اي كه معاون پشتيباني وزير آموزش و پرورش داده از اول مهر‌ماه 129نوبت شير رايگان در طول سال تحصيلي دريافت خواهند كرد. اگر اين وعده عملي شود براي نخستين بار است كه شير از ابتداي بازگشايي مدارس بين دانش‌آموزان توزيع خواهد شد.

بهسازي مدارس

در پايتخت طي 45روز گذشته بيش از 7ميليارد تومان براي بهسازي، تعميرات و تأمين تجهيزات مدارس به مناطق آموزش و پرورش پرداخت شده، اين در حالي است كه ‌در 9سال گذشته پرداخت چنين مبلغي سابقه نداشته است. با پرداخت 7ميليارد تومان، مناطق آموزش و پرورش ملزم شده‌اند تا 25شهريور هيچ مدرسه‌اي درباره بهسازي فضا، تعميرات، تاسيسات و تجهيزات و ملزومات آموزشي و اداري كسري نداشته باشند. اين پول نبايد تا پايان شهريور در حساب مناطق باشد و حتما بايد براي رفع مشكلات هزينه شود. آموزش و پرورش از شهروندان خواسته آماده‌نبودن مدارس را گزارش كنند تا موضوع در اسرع وقت پيگيري شود.

افزون بر اين مبلغ، در تهران براساس تفاهمنامه‌اي 20ميليارد توماني با شهرداري هم امضا شده كه تا سقف 12ميليارد تومان آن براي تعميرات مورد نياز و شاداب‌سازي‌ مدارس هزينه شود. به اين ترتيب هيچ توجيهي براي آماده‌نبودن مدارس از 25شهريور به بعد قابل پذيرش نيست.

كاستي‌هايي در پايتخت

اما با وجود همه تلاش‌ها براي آماده‌سازي‌ مدارس، به‌نظر مي‌رسد كاستي‌هايي براي ميزباني از دانش‌آموزان وجود داشته باشد؛ كاستي‌هايي كه آهسته آهسته و در طول سال تحصيلي آينده خودنمايي خواهند كرد. مديركل آموزش و پرورش شهر تهران در يك نشست خبري در آستانه شروع سال تحصيلي جديد از وجود 5هزار كلاس غيرمقاوم در تهران خبر داد و گفت: مدارس در مقابل حوادث طبيعي مانند زلزله به‌شدت آسيب‌پذير هستند. مجموع فضاي آموزشي مورد نياز تهران 1500هكتار است كه فقط 750هكتار در اختيار آموزش و پرورش است، يعني معادل نصف نياز فعلي.

اسفنديار چهاربند همچنين با تأييد وجود معضل مواد‌مخدر در بين دانش‌آموزان افزود: هم‌اكنون 260مدرسه در مناطق جنوبي و حاشيه‌اي تهران بيش از مدارس ديگر در معرض آسيب‌هاي اجتماعي هستند؛ به‌طور كلي مهم‌ترين آسيب اجتماعي مبارزه با سوء مصرف مواد‌مخدر است.

البته دست‌كم براي امسال و به‌طور موقت مشكل مدارس استيجاري حل شده است. در تهران حدود 170مدرسه استيجاري وجود دارد كه امسال بيش از 40مدرسه حكم تخليه داشتند اما با همه آنها مذاكره و توافق شده است. وي همچنين با تأييد وجود مدارس چند پايه در پايتخت گفت: كلاس‌هاي چند پايه در مناطق روستايي تهران از قبل بوده است و همچنان خواهد بود پيش‌بيني مي‌كنيم 30يا 40كلاس در 2ناحيه تهران از طريق كلاس‌هاي چندپايه داشته باشيم. اصولا يكي از راهبردهاي انسداد مبادي بي‌سوادي و ترك تحصيل همين كلاس‌هاي چندپايه است. 60مدرسه در كشور داريم كه تك‌دانش‌آموزي است و اگر حتي يك نفر به مدرسه نرود هم حاضر هستيم معلم براي آن يك نفر به خانه آنها بفرستيم تا توليد بي‌سواد نداشته باشيم.

توزيع كتاب‌هاي درسي

كتاب‌هاي درسي نيز آماده توزيع بين دانش‌آموزان است. به گفته مديركل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي 964عنوان كتاب با شمارگان 125ميليون جلد شامل كتاب‌هاي پايه اول ابتدايي تا پايان دوره پيش‌دانشگاهي آماده توزيع بين دانش‌آموزان سراسر كشور است. كتاب‌هاي دوره ابتدايي، هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي، كاردانش و پيش‌دانشگاهي همه‌ساله از طريق واحدهاي آموزشي بين دانش‌آموزان و هنرجويان توزيع مي‌شود كه هم‌اكنون كتاب‌ها در اختيار مدارس و هنرستان‌ها قرار گرفته است. به گفته سيداحمد حسيني، كتاب‌هاي درسي هفتم و هشتم متوسطه اول و اول، دوم و سوم متوسطه دوم در 3رشته رياضي فيزيك، تجربي و انساني يعني دوره متوسطه اول و دوم از طريق 5هزارو 400كتابفروشي در سراسر كشور از 20شهريور توزيع مي‌شود. كتابفروشي‌ها بايد كتب درسي را براساس قيمت پشت جلد بفروشند. فروش اجباري نوشت‌افزار و دريافت هزينه به بهانه‌هايي مانند منگنه يا سيمي كردن كتاب ممنوع است و از شهروندان خواسته شده تخلف‌ها را از طريق شماره تلفن 88827778 منعكس كنند.

 

کد خبر 271238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha