پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر بهداشت ضمن هشدار نسبت به افزایش شیوع کمبود ویتامین D در کشور، از رشد شش برابری آن طی ۱۰ سال گذشته خبر داد.

sayyari

دکتر علی اکبر سیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه گیلان، بازسازی و نوسازی تجهیزات، شبکه‌ بهداشت و همچنین بهبود استانداردهای مورد نیاز را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: جذب نیروی انسانی متخصص از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است.

وی کاهش هزینه‌های درمانی، پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر راهبردها و رویکردهای این وزارتخانه عنوان کرد و با اشاره به شیوع کمبود ویتامین D در کشور، گفت: این درحالیست که ویتامین D یکی از ویتامین‌های موثر در پیشگیری از پوکی استخوان، افسردگی، ابتلا به بیماری‌های گوارشی، چاقی و فشار خون و... است.

وی با تاکید بر لزوم جدی گرفتن کمبود ویتامین D گفت: بیش از 80 درصد مادران باردار در پنج ماه اول بارداری با کمبود ویتامین D روبرو هستند. آفتاب مهم‌ترین منبع ویتامین D است اما مصرف قرص ویتامین D به افرادی که از نعمت آفتاب برخوردار نیستند، توصیه می‌شود.

سیاری با اشاره به وجود 5 میلیون سیگاری در کشور، ادامه داد: شش میلیون نفر نیز قلیان مصرف می‌کنند که در مجموع 11 میلیون نفر مصرف کننده سیگار و قلیان در کشور هستند.

سیاری با بیان اینکه آموزش خودمراقبتی یکی از برنامه‌های اصلی این وزارتخانه است، گفت: آموزش خودمراقبتی می‌تواند در جلوگیری از رفتارهای اشتباه افراد تاثیرگذار باشد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه ضمن اشاره به آمار27 هزار نفری HIV و ایدز در کشور، گفت: البته میزان برآورد افراد مبتلا 4 برابر این آمار است.

سیاری با بیان اینکه بیشترین راه انتقال این ویروس از طریق ارتباط جنسی است، افزود: خویشتن‌داری، تشکیل خانواده و پرهیز از روابط جنسی ناسالم از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از انتقال این ویروس است.

کد خبر 270925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha