پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امیر ناصر کاتوزیان سال ۱۳۰۶ در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان اقبال به اتمام رساند و دوران دبیرستان را در دبیرستان علمیه طی کرد.

سپس وارد دانشگاه تهران شد و به تحصیل در رشته حقوق پرداخت. در ادامه تحصیلات خود رشته حقوق قضا را انتخاب کرد و در سال ۱۳۳۹ با دفاع از رساله دکتری خود با عنوان «وصیت» به اخذ عنوان دکتری حقوق نایل شد. محمود شهابی خراسانی از اساتید مهم وی در زمینه حقوق است.
 کاتوزیان، حقوقدان، مولف آثار معتدد حقوقی و استاد ممتاز دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در تدوین نخستین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرکت داشت. او پس از انقلاب فرهنگی ۱۱ سال از استادی دانشگاه تهران برکنار شد تا آنکه مجدداً از وی دعوت به عمل آمد.

او تاکنون حدود ۴۵ جلد کتاب و بیش از 100 مقاله علمی تألیف کرده‌است. کتاب‌های او  اکثرا  آموزشی دانشگاهی هستند که عمده آنها از سوی شرکت سهامی انتشار به بازار کتاب عرضه شد.

امیر ناصر کاتوزیان که از او با عنوان پدر علم حقوق ایران یاد می‌شود، صبح سه شنبه یازدهم شهریور ۱۳۹۳ در سن ۸۷ سالگی در تهران درگذشت.

دکتر ناصر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران درگذشت

پیکر او در مراسمی با حضور برخی از بزرگان حقوق و فقه در دانشکده حقوق دانشگاه تهران تشییع و در قطعه نام آواران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

در سال 1384 انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بزرگداشتی برای او ترتیب داد و کتابی که حاصل گفت وگویی با او بوده است درباره زندگی ؤ‌ آثارش را منتشر کرد.

از دکتر کاتوزیان زندگینامه‌ای خودنوشت برجای مانده است با نام «از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود» که شرکت سهامی انتشار آن را به بازار کتاب عرضه کرد.

  • برخی از آثار:

از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود (خودزندگی‌نامه)
شیوه تجربی تحقیق در حقوق
قانون مدنی در نظم حقوق کنونی
توجیه و نقد رویه قضایی
گامی بسوی عدالت (۲ جلد)
مقدمه علم حقوق
فلسفه حقوق (۳جلد)
درس‌هایی از عقود معین (۲ جلد)
نظریه عمومی تعهدات
کلیات حقوق (۲ جلد)
قواعد عمومی قراردادها (۵ جلد)
اثبات و دلیل اثبات (۲جلد)
ارث
حقوق مدنی خانواده (۲ جلد)
گویا تر از گفتارها
عقود معین (۴ جلد)
الزامات قراردادی
قواعد عمومی مسئولیت مدنی (۳جلد)
اموال و مالکیت
وقایع حقوقی
مسئولیت عیب ناشی از تولید کالا
اعتبار امر قضاوت شده
الزام‌های خارج از قرارداد - مسئولیت مدنی

کد خبر 270923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha