جواد افتاده*: اشپیگل آنلاین (Spiegel Online) نسخه آنلاین هفته‌نامه "دِر اشپیگل" آلمان است. این سایت در سال ۱۹۹۴ راه‌اندازی شده است و هم‌ اکنون پر بازدیدترین سایت خبری آلمانی زبان دنیاست. آدرس اینترنتی این سایت spiegel.de است.

Spiegel Online

هفته نامه دِر اشپیگل (به آلمانی: Der Spiegel) به معنای آینه یک هفته‌نامه معتبر خبری در کشور آلمان است که از سال 1947 منتشر می‌شود. این هفته‌نامه در حال حاضر با شمارگانی بیش از ۱ میلیون نسخه، پرفروش‌ترین هفته‌نامه در آلمان است.

  • وضعیت و جایگاه

رنک جهانی سایت اشپیگل آنلاین در الکسا 164 و در آلمان 8 است. در سال 2011 به بیش از 200 میلیون بازدیدکننده در ماه نیز رسیده است.

بخش بین‌الملل آن به زبان انگلیسی به آدرس spiegel.de/international در سال 2004 راه‌اندازی شده است. این بخش در مارس 2011 بیش از 15 میلیون بازدیدکننده داشت. سایت اشپیگل آنلاین، توسط مجموعه اشپیگل آنلاین GmbH طراحی و اجرا شده است. این شرکت بخشی از SPIEGELnet GmbH است. سردبیر اشپیگل آنلاین در حال حاضر (2014) رویدگر دیتز است.

Spiegel Online

  • روند تولید محتوا در اشپیگل

تحریریه اشپیگل آنلاین با هفته نامه «در اشپیگل» جداست و هر کدام نویسندگان، محتوا و مکان خاص خود را داراست، هرچند که برخی مقالات در هر دو رسانه منتشر می‌شود. بیش از 130 روزنامه نگار دارد که آن‌ها اخبار، تحلیل، مصاحبه، تفسیر، ویدیو و عکس‌ها را تامین می‌کنند و اکثرا در دفتر مرکزی هامبورگ مستقر هستند و البته با خبرنگاران آزاد نیز همکاری مستقیم دارد.

مقر بخش بین الملل اشپیگل آنلاین دفتر برلین آن است. البته در سایرشهرهای دنیا از جمله واشنگتن، نیویورک، لندن، مسکو، بیروت و اسلام‌آباد نیز دفتر دارد. این سایت همچنین از آژانس‌های خبری مانند خبرگزاری فرانسه، ای پی و رویترز ورودی محتوا دارد.

  • تاریخچه و پیشگام روزنامه آنلاین

اشپیگل آنلاین یک روز قبل از سایت مجله تایم یعنی در 25 اکتبر 1994 وارد فضای آنلاین  شد. حضوری که حالا با آن  مدعی پیشگامي در عرصه آنلاین مجلههاي خبری هستند.

محتوای سایت در ابتدا همان برداشت محتوای مجله بود. اما در اوایل سال 1995محتوای اختصاصی برای اولین بار در بخشی با عنوان «اسکنر» که فقط آنلاین دردسترس بود، روزنامه نگاری آنلاین را آغاز کرد. در سال بعد یعنی 1996، اشپیگل آنلاین بخش اخبار فوری را نیز راه‌اندازی کرد.

  • ساختار و دستاوردها

دپارتمان‌های اشپگیل آنلاین شامل کسب‌وکار، پانوراما، ورزش، فرهنگ، نت‌ولد، علم، سفر، اتوموبیل‌رانی، چندرسانه‌ای، ویدیو، فروم، تاریخ معاصر و غیره است. به عنوان مثال، در سونامی ژاپن، اشپیگل آنلاین بیش از 57 میلیون بازدید صفحه (کلیک) و 8.3 میلیون بازدیدکننده ثبت کرده است.

  • خلاقیت در ارائه سرویس

اشپیگل آنلاین در فصل 2011 بوندس لیگا، یک سرویس جدید برای طرفداران فوتبال آلمان طراحی و اجرا کرد که آن نتایج زمان واقعی (Real Time) از مسابقه ارائه می‌کرد. به عنوان مثال یک بازیکن چه مقدار دویده است را در قالب نمودارهای انیمیشن‌ 3D ارائه کرد که این تصاویر به تنهایی یک میلیون بازدیدکننده برای آن در پی داشت.

فروم اشپیگل آنلاین بیش از 45 هزار موضوع، 5 میلیون نوشته و بیش از 182 هزار کاربر ثبت نامی دارد که به گفته موسسان آن، بزرگترین پلتفرم آنلاین برای بحث‌‍‌های روز و رایج آلمان است.

  • اشپیگل آنلاین و موبایل

نسخه موبایل اشپیگل آنلاین رایگان است و برخی مقالات پولی اشپیگل نیز رایگان در اپلیکیشن آن ارائه می‌شود. سایت اشپیگل آنلاین همچنین طراحی مسوولانه (ریسپانیو) دارد. یعنی هنگامی که با موبایل و تبلت را باز می‌کنید، محتوا و طراحی آن با اندازه صفحه نمایش تنظیم می‌شود. به طور کلی، بازدیدکننده‌های موبایل اشپیگل آنلاین شامل اپلکیشن‌ها و موبایل وب آن در 2011، بیش از 25 میلیون بازدیدکننده در ماه داشته است.

تلویزیون اشپیگل نیز با بخش ویدیوی اشپیگل آنلاین نیز همکاری گسترده‌ای را در این سال‌ها داشته است. 10 نفر نیز به طور اختصاصی ویدیو برای این بخش را برای سایت تولید می‌کنند. ویدیوهای اشپیگل آنلاین هرماه تقریبا 12 میلیون بازدیدکننده دارد. در ژوئن 2011، تلویزیون اشپیگل از طریق اشپیگل آنلاین قابل دسترس بود و استریم شد. در پایان سال 2011 بخش پوشش زنده اشپیگل آنلاین 1.8 میلیون بازدیدکننده داشت و به طور متوسط هر کاربر 13 دقیقه در اشپیگل آنلاین حضور داشت.

کد خبر 270921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha